peggan besiktades idag med 4 (fyra) fel!!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Supra-GeeK

peggan besiktades idag med 4 (fyra) fel!!!

Post by Supra-GeeK »

Hej, mitt pegga 205 Gti fick idag på besiktningen 4 fel:

1. Positionslykta, fram vänster, ur funktion
2. Färdbroms bromsskiva fram, båda sidor, skadad, bromsverkan pulserande
3. Färdbroms hjulbroms, bak höger, anliggning
4. Avgassystem, fram läckage, utsläppskontroll inte utförd

Det första felet är lätt o fixa, men hur är det med de andra?
Och vad kostar det att fixa dessa fel?

EDIT: Alla möjliga tips som ni kommer på är välkommna, kan vara om delar till bilen eller om ni har mektips,
Noobie

Post by Noobie »

Fram kan du låta någon svarva om skivorna vilket gör det billigare än att byta (om de inte är allt för skeva). Bakbromsarna kan vara värre, det beror på om oken har rostat och kärvar (det går också att fixa men ibland är det lika bra att köpa nya ok). Vad beträffar avgassystemet så kan det vara grenrörspackningen som gått. I så fall är det förmodligen billigt att fixa. Är det däremot en spricka i röret kan det bli värre beroende på vart sprickan sitter. Har du katalysator?
danielr112

Post by danielr112 »

2. köp nya skivor och belägg.. biltema har billiga som duger för de mesta, 300:- i bästa fall kan de räcka med att slipa till dem och svarva dem...

3. plocka väck oket och renovera upp det.. rengöra och nya packningar brukar räcka om det inte är för jävligt nya packningar. 100:- på peugeot kanske. kan behövas lite till så säg 200. ett utbytes ok är lite dyrare.

4. svetsa avgasröret? kostar ju inget om du har svets.. ivärsta fal lämna till ngn kompis.

sedan kan man alltid göra på andra sätt. men så här skulle jag ha gjort det.

mvh daniel
Supra-GeeK

Post by Supra-GeeK »

Har kollat runt lite, ska köpa nya skivor till frambromsarna o även byta bromsklossarna, kanske även ska nämna att det är trumbromsar bak, vid avgassystemet så var de läckage vid 2 ställen fram, på ett ställe saknades de några muttrar sa de, så jag vet inte... ska kolla lite själv på de ngn dag,
Post Reply