Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Hade tänkt bränna ihop en brygga för att mäta toe och hade planerat att göra den i enkla 15 x 15 x 2 mm fyrkantrör. Jag vet att det inte blir särskilt styvt men tänkte att man ju inte behöver belasta den alls. Men det kanskr är feltänkt?
Men så kraftiga grejer behöver man väl inte? Man vill ju kunna ta med den till racen också.
Peo som jag köpte bilen av hade en rätt enkel grej och jag har för mig att Per Larsson hade det också på Emmaboda. Några andra som har såna här anordningar också? Nån som har bild?
Vi har använt ett uppskalat skjutmått, har fungerat fint.
"runt 20 rör med ett fast svetsat plattjärn i ena änden, lite bockat
för att komma runt däcksidan. Sen samma typ av plattjärn, svetsat på ett
rör med 21mm inner diameter som går att låsa med en skruv på röret."
Jag tror du hajjar hur jag menar
orre wrote:Vi har använt ett uppskalat skjutmått, har fungerat fint. "runt 20 rör med ett fast svetsat plattjärn i ena änden, lite bockat för att komma runt däcksidan. Sen samma typ av plattjärn, svetsat på ett rör med 21mm inner diameter som går att låsa med en skruv på röret." Jag tror du hajjar hur jag menar
Ungefär så jag tänkt göra, fast med fyrkantprofil för att få bättre styrning.
Mitt toe-in-mått är tillverkat av 40+20 fyrkantsprofil i aluminium (med 20mm sidan mot marken).
Det ser ut som ett stort U med en ca15mm lång klack av plattjärn på ena sidan som man lägger an mot ena fälgkanten. Sen mäter jag med tumstock mellan fyrkantsprofilen och fälgkanten på den andra sidan. Först mäter jag i framkanten på hjulen, gör ett märke med tuchpenna på fälgen där jag mätte, sedan rullar man bilen tills hjulet har snurrar 180 grader och mäter likadant i bakkant. Sedan är det bara att ta det störsa värdet minus den mindre och konstatera hur många mm toein eller toeout man har. Större mått i framkant på fälgen= toein, större bak= toeout. En enkel och funktionell variant av toeinmått. Man får bara se till att man gör dom lodräta sidorna i "U:et" ungefär lika höga som radien på hjulet, så att man mäter i centrum på hjulet.