kontrollera oljepumpen

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Jontemyra

kontrollera oljepumpen

Post by Jontemyra »

Jag har kollat i haynes men jag blir inte direkt klokare av det.

Kan någon skriva hur man ska kontrollera den, vore super.

Motorn är en mi16 men det är nog samma pump på gti.
Niklas

Post by Niklas »

plocka loss den, lossa på skruvarna som håller ihop den och öppna, var försiktig så fjädern inte joppar iväg. Kontrollera så den lilla "hatten" som fjädern trycker ned löper lätt och titta så kugghjulen inte har några repor. Jag hade för mig att det fanns skrivet hur mycket spel det skulle vara på pumpdreven, men det fanns det inte i haynes iaf, se så de är jämna i överkant och inte är skadade någonstans.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Jontemyra

Post by Jontemyra »

Niklas wrote:plocka loss den, lossa på skruvarna som håller ihop den och öppna, var försiktig så fjädern inte joppar iväg. Kontrollera så den lilla "hatten" som fjädern trycker ned löper lätt och titta så kugghjulen inte har några repor. Jag hade för mig att det fanns skrivet hur mycket spel det skulle vara på pumpdreven, men det fanns det inte i haynes iaf, se så de är jämna i överkant och inte är skadade någonstans.

Okej, tackar, jag har beställt en ny fjäder också.
Ska det vara ett spel på kedjan också, känns som att kedjan är ganska slapp, är det meningen att man ska byta ut distansen mellan pumpen och blocket när kedjan börjar bli sliten?
Niklas

Post by Niklas »

jag vet inte hur det är på mi16, min kedja hade spel nog att precis kunna vika ut pumpen om man trixade lite, lite spel måste ju finnas för att det ska vara möjligt. Distansen vet jag inte om det är tänkt som du säger.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
IvarS

Post by IvarS »

Kollade du så oljepumpens drivhjul satt fast på vevaxeln? Den saknar otroligt nog kilspår och är beroende av friktionen på axeln för att snurra. Om man lossar den grova bulten i mitten av remskivan för generatorremmen snurrar drivhjulet fritt från vevaxeln!
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Post Reply