Hög tomgång när den är varm? (205a)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Tummen_mitt_i_handen

Hög tomgång när den är varm? (205a)

Post by Tummen_mitt_i_handen »

Min lilla gocart(205a) Har en jäkla hög tomgång när den är kall men så fort som den blir varm så sjönkerden lite men inte mycke och jag har kollat tomgångs skruven men den ör uppskruvad till max så då ska den ju inte äns ha en tomgång men nu undrar jag om det kan vara den där armen som ser ut som den ska reglera gas spjället det är någon typ av vakum styrd arm som sitter på förgasaren mot tropedvägen till! Snälla Hjälp mej jag ska besikta snart! :oops:
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

kan vara en tempgivare som spökar...vet ej vilken det är men nån annan kanske vet?
Tummen_mitt_i_handen

Jag märkte nu ochså att lamdazond lampa tändes efter att den har stått på tomgång ett ta så det kanske är den som spökar? :oops:
Guest

Re: Hög tomgång när den är varm? (205a)

Post by Guest »

Tummen_mitt_i_handen wrote:Min lilla gocart(205a) Har en jäkla hög tomgång när den är kall men så fort som den blir varm så sjönkerden lite men inte mycke och jag har kollat tomgångs skruven men den ör uppskruvad till max så då ska den ju inte äns ha en tomgång men nu undrar jag om det kan vara den där armen som ser ut som den ska reglera gas spjället det är någon typ av vakum styrd arm som sitter på förgasaren mot tropedvägen till! Snälla Hjälp mej jag ska besikta snart! :oops:
'
Uppskruvad=utskruvad? Den ska väl vara i botten om du inte ska ha någon tomgång?
Tummen_mitt_i_handen

Okej men då är det inte samma som jag tänker på för på gasarmen så sitter det en skruv med en fjäder runt om sej så det är inte den som sköter tomgången då??? :oops:
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Tummen_mitt_i_handen wrote:Okej men då är det inte samma som jag tänker på för på gasarmen så sitter det en skruv med en fjäder runt om sej så det är inte den som sköter tomgången då??? :oops:

Jo, det är det. Och den kan mycket väl krångla, när tomgången gå och pilla lite på den och se om du kan få ner tomgången. Du kan även koppla ur kontakten till den och se om det blir nån skillnad.

Edit: Det är alltså ingen GTi du har väl?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Nej nej det är min lilla junior med förgasare!Okej var sitter den kontakten då??? :oops:
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Åhh...Det var en 87 väl? Den har förgasare då antar jag? Jag tog för givet att det var en monopoint...
Isf gäller inte det jag skrev innan, förgasare är svårare.
Exet hade ju en LaCoste -86, den hade ständigt förgasarproblem...Det enklaste att göra när den började krångla var att köpa en bra beg på skroten..Ställa in var hopplöst.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Min är en 89!
Vad är en monopoint???? :oops:
Guest

Post by Guest »

Tummen_mitt_i_handen wrote:Okej men då är det inte samma som jag tänker på för på gasarmen så sitter det en skruv med en fjäder runt om sej så det är inte den som sköter tomgången då??? :oops:

Det är nog inte den, det trodde jag först på min, men det sitter en längre in, vi prova skruva på den istället och tomgången sjönk då fint :)
Post Reply