Hur ofta behöver man byta bränslefilter generellt?
"Det är väl inte överdrivet viktigt o byta det så länge bilen går." säger min farsa.
Hjälp mig övertyga om att han har fel... eller?
Bränslefilter, hur ofta ska man byta?
Bränslefilter, hur ofta ska man byta?
..::Peugeot 405 Mi16::..
Vet inte om det står var 3000 mil i serviceboken eller nåt...Men det går utan vidare att köra10-15000 mil utan att byta.
Dels är ju bensinen rätt bra på bensinstationerna och det sitter ju plasttankar på de flesta Peugeoter som lever idag, vilket sammantaget gör att det inte blir så mycket skit i filtrena.
Jag håller nog med din far...Du märker om bensinfiltret blir tätt.
F.ö. har jag kört 15000 mil sen jag bytte senast.
Dels är ju bensinen rätt bra på bensinstationerna och det sitter ju plasttankar på de flesta Peugeoter som lever idag, vilket sammantaget gör att det inte blir så mycket skit i filtrena.
Claes B wrote:Vet inte om det står var 3000 mil i serviceboken eller nåt...Men det går utan vidare att köra10-15000 mil utan att byta.
Attans då..
Men hur märker man om bensinfiltret blir tätt då så man behöver byta?
Enligt min intruktionsbok o papper så är det ingen tidigare ägare som bytt bränslefilter. O den har gått 15000 mil nu. Kanske är dags ändå eller?
- BANZAI3030
Kid Rock wrote:Claes B wrote:Vet inte om det står var 3000 mil i serviceboken eller nåt...Men det går utan vidare att köra10-15000 mil utan att byta.
Attans då..![]()
Men hur märker man om bensinfiltret blir tätt då så man behöver byta?
Enligt min intruktionsbok o papper så är det ingen tidigare ägare som bytt bränslefilter. O den har gått 15000 mil nu. Kanske är dags ändå eller?
Asså..det skadar ju inte..och är billigt och enkelt
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Har aldrig haft en insprutare med tätt filter så jag vet inte riktigt hur man märker det, men det borde vara likadant som på en förgasarbil med tätt filter.
Först lär man märka det endast vid fullt gaspådrag en lite längre stund, bilen får inte tillräckligt med bensin och vägrar varva, ju tätare filtret blir desto kortare stund går det att köra på fullgas, till slut så orkar den bara gå på tomgång...Ungefär som när bensinen tar slut helt enkelt.
Det skadar givetvis alldrig att byta, men menar du att din bil inte har några sevicestämplar på 15000mil? Det är mer som behöver bytas isf...
Först lär man märka det endast vid fullt gaspådrag en lite längre stund, bilen får inte tillräckligt med bensin och vägrar varva, ju tätare filtret blir desto kortare stund går det att köra på fullgas, till slut så orkar den bara gå på tomgång...Ungefär som när bensinen tar slut helt enkelt.
Det skadar givetvis alldrig att byta, men menar du att din bil inte har några sevicestämplar på 15000mil? Det är mer som behöver bytas isf...
- Eric Josefsson
Claes B wrote:
Bara för att det inte finns stämplar så behöver inte bilen vara i dåligt skick.. och vise versa iofs...
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Claes B wrote:Har aldrig haft en insprutare med tätt filter så jag vet inte riktigt hur man märker det, men det borde vara likadant som på en förgasarbil med tätt filter.
Okej.. Jo den har servicestämplar, i början var dem flitiga men på senare tid fick den inga stämplar. Men däremot har dem som ägt bilen skrivit i boken vad dem gjort själva o när, t.ex byt kamrem o skit. O det står inget om bränslefilter. Kanske byttes bränslefiltret när dem lämna in bilen på service o fick stämplar... det är möjligt.
Tror intervallet på bränslefilter ligger på mellan 6-10k mil på de flesta bilar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.