205:an jag har fick lite höga avgasvärden på senaste besiktningen, och nu tänkte jag rätt och slätt "fuska" mig igenom det med hjälp av k-sprit.. Har lite att pilla med i stort när det gäller tädningen/tändsystemet o dylikt, har redan bytt tändstift, filter, olja etc, men en del k-sprit borde ju definitivt vara en god hjälp på vägen så länge...
Fick nyss på macken höra att jag istället skulle tanka etanol från deras pump för att lösa problemen istället för att köpa k-sprit... Jag blev rådvillig, och köpte varken k-sprit eller tankade etanol, istället åkte jag hem och satte mig framför datorn för att söka lite info i ämnet...
Jag har nu sett på olika internetforum att man visst kan tanka etanol utan problem inför en besiktning, men ingenstans har jag sett HUR mkt som är en lämplig mängd.. en del har tankat 50/50, och då alltid klarat det verkar det som, men bilen gick då inte särskilt bra... Någon här med erfarenhet av etanol inför besiktningen, särksilt då gällande 205:or ? .. Räcker det med 25-35 % etanol i tanken ... ?
Och hur stor ska förresten mixen bensin/k-sprit egentligen vara för garanterade bra värden, räcker 70/30 här med ? - har återigen läst mkt i ämnet i olika forum, men inte riktigt hitta någon bra riktlinje än...
Tacksamm för all info snarast möjligt, då jag tänkte ombesikta bilen inom några dagar..