Startgas + 205 = ELD !

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
skona_skor

Startgas + 205 = ELD !

Post by skona_skor »

Har lite strul med min 205 Gti 90, den går "orent" ibland.. accelerarar väldigt dåligt vid typ 4000 varv och uppåt, och står den på tomgång och man varvar upp den i typ 3000 och släpper gasen snabbt, så sjunker varvet till typ 500 och motorn står och hostar ett tag, men blir sen stabil på ca 1000 varv.

Iallafall.. skulle testa om den får tjyvluft nånstans eller vad det kallas, så jag satta in flickvännen i bilen på tomgång, och jag ställde mig med öppen huv och sprejade rikligt med startgas över alla slangar och ja, överallt.. Plötsligt tar gasen eld, och kraftiga flammor uppstår och motorn stendör.

Jahapps tänker jag, det var det..

Men efter ett tag startade jag bilen, och som tur var gick den igång fint..

Kan det vara nåt el-fel eller nåt? Nånting som gnistrar, typ tändstift eller tändkablar eller nåt sånt? Antar att det inte är så bra..

Vad tror ni, kan det vara orsaken till att bilen inte går så bra som den skall?

Kan man använda biltemas tändkablar, de har ett sätt till 205 1,9 -93 och framåt.. Kan man ha dem på min -90??

Kanske skall komplettera med en liten brandsläckare oxo..
siverby

Post by siverby »

Testa att byta bränslefiltret. Det är normalt att den droppar lite när man släpper gasen.
205 såldes i Sverige till 92 så undrar vad det är för kablar Biltema har.
skona_skor

Post by skona_skor »

Tack för ditt svar.

Soppafiltret samt tändstift bytte jag förra veckan..

Vad menade du var normalt att det droppade, varvtalet, eller droppade det bensin ur soppafiltret när man släpper gasen??
oxe

Post by oxe »

Jag hade liknande problem på min andrabil, en golfII -87... där slog det gnistor mellan tändkablarna och motorblocket och den gick ungefär som du beskriver... ett byte av tändkablar löste problemet för mig iaf..

//D
siverby

Post by siverby »

Jag mena att varvtalet sjunker under tomgångsvarv i nån sekund när man står still och släpper gasen, men inte så att den står och hostar.
Carl

Post by Carl »

De kablar som biltema har (205 1.9 93-) passar inte i uttagen till fördelaren
Carl

Post by Carl »

Om den tar tjuvluft så kolla bulten som håller fast vevhusventilationen(höger sida på insuget), för den går nämligen in i insuget och utan den så tar bilen tjuvluft...min 205 började hosta när den lossade.
Post Reply