15" Baslåda i Pegg309
-
Pegg309Green
15" Baslåda i Pegg309
Har nu köpt 2st 15" basar beg
och ska införskaffa slutsteg(ska bara ha en i bilen och en inne)
Får man plats med den i hatthyllan? eller blir det låda?
- Stefan Sager
Två 15" ?! Käre barn, jag som tycker att min UR12:a spelar högt!
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
- Peter Igelhammar
- Crew

Jag körde med dubbla 12" i en låda i min trettionia
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
- Stefan Sager
Mutz wrote:phuu... Begriper verkligen inte sådant här.. Men men det är jag det....
Nej, du är inte ensam om att tycka så.
Stefan Sager wrote:Mutz wrote:phuu... Begriper verkligen inte sådant här.. Men men det är jag det....
Nej, du är inte ensam om att tycka så.
Min fråga är vad är det ni inte förstår?
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Re: 15" Baslåda i Pegg309
Pegg309Green wrote:Har nu köpt 2st 15" basar beg
läs ordentligt pöjkar.. vad får er att tro att han ska ha båda i bilen??
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074
- 306GTi 97B - - såld
Saken är den att det finns ingen anledning i He**** att hosta i en 15". Är man baskåt så räcker det gott att köra med en ordentlig 10" eller ev en 12" och sen ha ordentilgt med power på prylarna. Så får man en högtalare som även kanske kan spela "bra" också.
Åker T4 men är kvar och leker med dom andra barnen i klubben ändå!
Tävlar i sasca R20.000
Tävlar i sasca R20.000
Bla Bla Bla.........
Nu frågade ju inte killen riktigt efter Era åsikter om huruvida man skall ha 15" basar i bilen eller ej, utan om man skall ha 15" basen i hatthyllan eller i en låda.....
Sedan är det som så, att det finns olika typer av basar i alla storlekar, så man kan inte alls generalisera och säga att "du skall ha en 10" eller en 12" " .
Själv använder jag mig t ex. av en bas av märket Digital Designs i storleken 15" i min Audi, och den sitter inte alls där för att spela högt eller tävla i ljudtryck på något vis, utan för att den kompletterar framsystemet extremt bra och ger ett stabilt fundament till övriga högtalare!
Det har hänt relativt mycket de senaste åren när det gäller bashögtalare och man MÅSTE se till varje bas specifika parametrar innan man uttalar sig enbart med avseende på storlek.......
mvh // Ulke
Nu frågade ju inte killen riktigt efter Era åsikter om huruvida man skall ha 15" basar i bilen eller ej, utan om man skall ha 15" basen i hatthyllan eller i en låda.....
Pegg309Green wrote:Har nu köpt 2st 15" basar beg
Sedan är det som så, att det finns olika typer av basar i alla storlekar, så man kan inte alls generalisera och säga att "du skall ha en 10" eller en 12" " .
Själv använder jag mig t ex. av en bas av märket Digital Designs i storleken 15" i min Audi, och den sitter inte alls där för att spela högt eller tävla i ljudtryck på något vis, utan för att den kompletterar framsystemet extremt bra och ger ett stabilt fundament till övriga högtalare!
Det har hänt relativt mycket de senaste åren när det gäller bashögtalare och man MÅSTE se till varje bas specifika parametrar innan man uttalar sig enbart med avseende på storlek.......
mvh // Ulke
Hobbybil: Peugeot 205 GTI (MI16) 1988
Entusiastbil: VW Corrado G60 2.1 1990
Daglig Bil: BMW 540iA
Salubilar. SEAT Ibiza -03 Blå solid (RS blå)
- Stefan Sager
Ulke wrote:Bla Bla Bla.........
Nu frågade ju inte killen riktigt efter Era åsikter om huruvida man skall ha 15" basar i bilen eller ej, utan om man skall ha 15" basen i hatthyllan eller i en låda.....Pegg309Green wrote:Har nu köpt 2st 15" basar beg
mvh // Ulke
Iof sant. DD är ju finemanggrejer.
Ulke wrote:Sedan är det som så, att det finns olika typer av basar i alla storlekar, så man kan inte alls generalisera och säga att "du skall ha en 10" eller en 12" " .
mvh // Ulke
Med risk för att spamma tråden lite måste jag bara svara på detta!
DD är kanon bra högtalare inget snack om det. Men inte resonerar man att hmm undra vad jag ska ha för att få en subbe som möter upp mitt framsystem och sedan stoppar i en 15". 15" har man för att poppa jäkligt högt och för grym ljupbas, men då får man istället räkna med att tappa lite snärt/kontroll i midbas.
Ska man ha ett system så låter naturligt "riktigt" klarar hela registret, har bra snärt i midbasen då kör man i regel med 10" kanske 12".
Detta med att utvecklingen går framåt håller jag med om, men personligen tycker jag att det är mot hållet att mindre högtalare presterar allt bättre vad det gäller ljupbas och ljudtryck.
Tävlar i sasca R20.000
Tävlar i sasca R20.000
Mutz
Roligt att se att du tävlar i Rookie 20 i sasca
Får väl ta och rätta till lite i det här då.....
1. En subbas har man installerat i sin bil (förhoppningsvis) för att den skall spela suboktaver ( I regel mellan 20-80Hz), midbasen klipper man bort från subben med delningsfilterna.
Midbasen lägger man istället över på framsystemets Midbasar (3 -vägs) eller Mid/mellanregister (2-vägs) som man i regel låter spela mellan i runda slängar 80Hz-3-600Hz (3-vägs) 80-2/3KHz (2-vägs), detta görs med avsikten att det skall låta som om Artisten/Bandet står med alla instrumenten på din motorhuv och spelar.
OM du har en delningsfrekvens på din subbas som tillåter den att spela även Midbas, så kommer du ofelbart att få ett system som inte harmoniserar.....
MIDBASEN i mitt fall presenteras av 2 st 6.5" DYNAUDIO i var dörr (75mm talspole), som F.Ö klarar att spela en 40p SASCA-kurva utan stöd av subben, samt ledigt spelar 130 dB, och då skall du veta att det är Midbas så det heter duga...
SUBBASEN (DD 15") spelar från cirka 20Hz (Subsonicfilter) till 60Hz, och pumpar de låga tonerna som kräver en bas med stor konarea då dessa frekvenser inte är så mycket ljud, utan mer av Fysisk påverkan.....
Nä orkar inte göra en större utläggning, hoppas du känner till begreppet "Frontstaging"...om inte så kommer du att tjäna ljudmässigt på att eftersträva detta...
Vill inte på något sätt trampa dig på tårna här, men jag har faktiskt lite koll.....
SASCA domare Ljud/Installation sedan 1997
Roligt att se att du tävlar i Rookie 20 i sasca
1. En subbas har man installerat i sin bil (förhoppningsvis) för att den skall spela suboktaver ( I regel mellan 20-80Hz), midbasen klipper man bort från subben med delningsfilterna.
Midbasen lägger man istället över på framsystemets Midbasar (3 -vägs) eller Mid/mellanregister (2-vägs) som man i regel låter spela mellan i runda slängar 80Hz-3-600Hz (3-vägs) 80-2/3KHz (2-vägs), detta görs med avsikten att det skall låta som om Artisten/Bandet står med alla instrumenten på din motorhuv och spelar.
OM du har en delningsfrekvens på din subbas som tillåter den att spela även Midbas, så kommer du ofelbart att få ett system som inte harmoniserar.....
MIDBASEN i mitt fall presenteras av 2 st 6.5" DYNAUDIO i var dörr (75mm talspole), som F.Ö klarar att spela en 40p SASCA-kurva utan stöd av subben, samt ledigt spelar 130 dB, och då skall du veta att det är Midbas så det heter duga...
SUBBASEN (DD 15") spelar från cirka 20Hz (Subsonicfilter) till 60Hz, och pumpar de låga tonerna som kräver en bas med stor konarea då dessa frekvenser inte är så mycket ljud, utan mer av Fysisk påverkan.....
Nä orkar inte göra en större utläggning, hoppas du känner till begreppet "Frontstaging"...om inte så kommer du att tjäna ljudmässigt på att eftersträva detta...
Vill inte på något sätt trampa dig på tårna här, men jag har faktiskt lite koll.....
Hobbybil: Peugeot 205 GTI (MI16) 1988
Ulke wrote:Mutz
Roligt att se att du tävlar i Rookie 20 i sasca![]()
Att du har kolla har jag inte tvivlat på men då kan vi börja bena ut lite andra saker också då.
Spela dom lägre registrerna midbas med en subbe går väll aldelses utmärkt att göra med en lite mindra bas. Tex en 10" tummar kan du dela bort imot 100-120. För att möta upp ett 2 vägs system bestånde av tec 5.25". Har du ett 3-vägs kan du givet dela dina då ev 6.5" lite lägra som du skrev nerimot 60hz. Tippset jag fick efter en tävling av en SASCA dommare var att jag skulle dela min 10:a högre för att få bättre midbas. Subben va då delad vid 80.
Sen kan det väll finnas en anledning att ingen vad jag vet tävlar med 15" i SASCA!
Sen kan man se på dom prylarna du har i din bil är mycket fina och dyra alltså funkar det säkert helt ok.
Men du kan ju inte hävda att man skaffar en 15" för att möta upp framsystemet! Varför skulle man ha det? 15" kan producera extrem ljupbas och även med mycket ström till, högt ljud.
Annan sak som även talar mot en 15" är att den är stor, tar mycket plats behöver i regel en större låda.
Tävlar i sasca R20.000
Tävlar i sasca R20.000
Hade dubbla 15" i hatthyllan på en Saab 99cc en gång på det ljuva 80-talet, på den tiden var det de som gällde! Lät ganska mycket iaf 
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.