205 gti tvekar vid 3000 rpm

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

205 gti tvekar vid 3000 rpm

Post by datapata »

har en 205 gti -90
förr har den ibland tvekat lite vid 4000 rpm. nu har den börjat tveka rejält vid 3000 varv. den går bra före och efter så när man närmar sig 3000 får man smyga över och sen trampa på. nu tvekar den inte vid 4000 rpm.
det liksom tar emot på nått sätt.

bytte soppafilter ca 20 mil innan detta började hända. kan det ha nått med saken att göra? igensatt katt kanske? fick iaf pefekta värden på bes med den men den kanske kan va dårlig ändå?

tacksam för svar/
Bylund

Post by Bylund »

Lossa fördelarlocket och släng en kik där. Kan nog vara dags att putsa av ytorna lite :)
Peugeot 205 GTI '89
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

varför blir den trött just bara vid 3000 rpm då? den går hur bra som helst annars ju
En_Svensk_Tiger

Post by En_Svensk_Tiger »

jag skulle gissa på katten jag hade samma bekymmer men rensade katten i tisdags å fyfan det blev en helt ny bil går som f*n!
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!

205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil :)
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

ok

får väl prova det då. fuderar på att byta katten och främre dämparen mot ett rakt rör bara och ha det avtagbart och använda det gamla som utbytbart besiktningssystem. eller fixa en rensad katt kanske.
zoran

Post by zoran »

JaJa wrote:jag skulle gissa på katten jag hade samma bekymmer men rensade katten i tisdags å fyfan det blev en helt ny bil går som f*n!

Hur rensar man katten? Kan du ge en kort instruktion?

/Zoran
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det är knappast katen om den går bra efter den har tvekat.
Om den är tät så orkar motorn inte varva ut, så om den tvekar runt tretusen men går bra efter det så är det nåt annat fel.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

precis vad jag tänkte, men det är väl värt ett försök.

ingen som har nån annan idé??
Bylund

Post by Bylund »

Jag tycker fortfarande det låter tändningsrelaterat. :?
Peugeot 205 GTI '89
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jag kollat lite noggrannare hur den går nu.

den hackar lite upp mot 3000 varv men tvekar mellan ungefär 2600 - 3500. efter det går den mycket bättre utan att tveka, men har väl inte det där riktiga draget.

har inte hunnit kolla så mycket än men det borde vara nått med tändning/motorstyrning. har inte provat läsa felkod än.

hur mycket kan en spricka i grenröret göra? har haft det i 1 år nu och inte märkt nån skillnad, och det har inte blivit större heller. pratade med en kille om det men han sa att det inte var nån fara med det.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

har provat läsa felkoder nu och om jag gjort rätt har jag kod 52 och 31.

31 Blandningsregleringen (endast katalysatorbilar) Läckage i avgaser/insug eller bränsle tryck/typ

52 Blandningsregleringen Matningsspänning/luft/avgasläcka

har detta med sprickan i grenröret att göra? iof tvekade bilen ibland på 4000 varv innnan sprickan uppkom.
jåbärt

Post by jåbärt »

Jag vågar inte svara 100% men det kan det göra. Testa med nåt som går att täta med tillfälligt och kolla om problemet kvarstår.

Annars är det bara att svetsa eller leta nytt grenrör.
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
André V

Post by André V »

Svetsning av grenröret lär enligt flera här på forumet inte fungera i längden (har dock ingen egen erfarenhet av detta). Ett tips är att leta upp ett grenrör på skroten från en 405:a av samma eller senare årsmodell med samma motor. Detta rör har en kraftig förstärkningsbrygga där sprickan brukar uppträda på 205-röret och lär inte gå sönder i första taget.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jag har pratat med några som svetsat grenrör och de sa att det aldrig håller med svetsat i längden. man måste tydligen värma hela grenröret till typ 700 grader och svetsa det varmt. men sen kan det spricka ändå om man har otur :?

får försöka hitta ett grenrör från 405 då, men vilken modell haar det grenröret då? är det sri 89 till 92 eller?

ska få felkoderna kontrollerade GRATIS och se om det är nått annat fel och försöka fixa grenrör så sår vi se om det blir bättre.

tackar för alla svar.

ska försöka komma ihåg att betala medlemsavgift snart också :D
Bob

Post by Bob »

Har också haft samma fel vid 3500rpm, det försvann när jag bytte katalysator.
Bob

Post by Bob »

zoran wrote:
JaJa wrote:jag skulle gissa på katten jag hade samma bekymmer men rensade katten i tisdags å fyfan det blev en helt ny bil går som f*n!

Hur rensar man katten? Kan du ge en kort instruktion?

/Zoran

Tjäna, kapa upp en fyrkant mitt på katten med en vinkelslip, men spara ena kortsidan, så du kan öppna som en lucka, så att säga. Sen äre bara att hugga ur innehållet, och plocka ut det, går snabbt. Sen stänger du locket och svetsar igen.
En_Svensk_Tiger

Post by En_Svensk_Tiger »

eller så tar du en tjockare ståltråd och går loss utav bara he_vete! böj den lite banka in den med en hammare sen vrid runt med en avloppsrörtång! sen när det bara e lite kvar i med ett par stora muttrar o skaka återigen utav bara he_vete!

lycka till mkt nöje! och svett! :D [/quote]
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!

205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil :)
XzTrAz

Post by XzTrAz »

ta loss.. banka in järnspett.. veva runt. klart.

men är katten frisk är detta kanske inte den bästa lösningen..
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Jag har exakt samma problem, ringde en as-skön snubbe på verxtan å frågade om tips, han sa de e nästan allti katten som e kass..

-Du kan lämna in den här så fixar vi en ny, men de e ganska dyrt, när e bilen besiktigad?

-Ca 14 dagar sen, blankt papper

-Ok, då har du haft tur med värdena, men de e juh ett helt år till nästa gång, svetsa på ett rakt rör bara å fixa de till nästa besiktning.

Ganska skön snubbe =)
205-405-406
Amar

Post by Amar »

vipah wrote:Jag har exakt samma problem, ringde en as-skön snubbe på verxtan å frågade om tips, han sa de e nästan allti katten som e kass..

-Du kan lämna in den här så fixar vi en ny, men de e ganska dyrt, när e bilen besiktigad?

-Ca 14 dagar sen, blankt papper

-Ok, då har du haft tur med värdena, men de e juh ett helt år till nästa gång, svetsa på ett rakt rör bara å fixa de till nästa besiktning.

Ganska skön snubbe =)

ganska dum snubbe... om bilen klarade besiktningen och bilen går bra efter 3500varv så finns det ingen anledning att paja en dyr och fungerande katt.

om katten är paj så blir bilen segare o segare och det blir omöjligt att varva den på höga varv..
dvs om bilen bara tvekar vid 3000-3500 varv men fortsätter dra fint efter det så tror jag inte att det är katten.

tippar mer på någon tjuvluft eller elrelaterat fel.
har ett likadant fel på min 106:a, att den känns lite orolig runt 3000varv just när det är lite fuktigt i luften och när den är kall..
md trimchip i så försvann problemet, men med originalchip så är problemet där igen.
har bytt tändkablar men utan framgång, nästa blir att byta stift o kolla ifall jag blir av med problemet.,
Post Reply