Hjälp att byta dämpare fram?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Stefan_306S16

Hjälp att byta dämpare fram?

Post by Stefan_306S16 »

Tjenare,

Tänkte kolla om någon är intresserad av att, för en rimlig penning, hjälpa till att byta stötdämpare fram på min 306 S16.

/Stefan
Ankan
Senior

Post by Ankan »

Har du nån Haynes bok?

För jag kan tänka mig att vara med och glo, när det görs...:)
Angelika
kör 307CC- sommartid
205Gti/Audi kombi- vintertid
Kör med Michael året om
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Jo, jag har Haynes för "vanliga" 306 - dvs alla utom 2.0:orna. Men framvagnen torde vara ungefär densamma.

Men det kanske är någon här som redan bytt på sin egen 306:a, eller har allmän koll - och vill ha en slant inför semestern...

Och så får man Ankan på åskådarläktare på köpet :)

/Stefan
Marcus

Post by Marcus »

Kan vara bra och veta var du bor i så fall
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Ankan
Senior

Post by Ankan »

Stockholm..:)
Angelika
kör 307CC- sommartid
Kör med Michael året om
Cain0r

Post by Cain0r »

jag tycker helt klart att du ska försöka dig på det själv. lr med en polare.

jag pröjsade en polare för att hjälpa mig. efter första hjulet så insåg jag att det va lätt som en plätt. o fixade dom andra 3 själv.

hmm.. va dock på en VW Polo -99, som jag gjorde det på.
men det funkar nog på samma sätt på alla bilar.

så. ta av hjulet. skruva loss bultarna/skrivarna som håller i hela fjäder benet. (ta inte ur dom än) skruva ihop fjädern så att det släpper från plattan, dvs tycker inte ut stötdämpan. låssa på skruven under huven som ¨håller i fjäderbenet, sen äre bara att ta ur dom första skruvarna du lossade på o slita ner hela patrasket :D

när du väl har tagit ner hela skiten. (fjäden är fortfarande ihop skruvad. så kan du behöva lossa på någon mer skruv som kan hålla kvar fjäden. sen äre bara att byta fjäder eller dämpare. o sätta tillbaka iomvänd ordning.

låter kanske hemskt svårt.. men tro mig. när du väl ha gjort första hjulet kommer du att tycka att det är en barnlek.

nu utgår jag iofs att det är lika på VW som en pug. men så stor skilnad bör det inte vara på dom.
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Jag kan tänka mig att det inte är alltför svårt...

Men första gången har jag gärna någon bredvid mig som gjort det förut (bytt stötdämpare alltså :wink: ). Och det är jag alltså beredd att betala för... ingen som kan tänka sig att hjälpa till?

I stockholm som sagt...

/Stefan
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Det är en sak som kan bängla till det lite på en pug jämfört en Polo. Puggens fjäderben sitter nedstucket i spindeln och måste upp ur den. Haynes skriver (årminstone för 406) att man ska lossa bärarmens kulled. Men det behövs inte på 406, men det blir trångt och krånglig arbetsställning. Men det är inte svårt.

Polons fjäderben sitter väl med två bultar i spindeln?

Hela puggens fjäderben inkl lager sitter med tre bultar/sida. Dessa kan man lossa helt innan fjäderspännaren behöver sättas på plats. Man kan ta ut hela benet innan.

Däremot är det viktigt att spänna ihop fjädrarna så att de lättar från sätena innan den centrala muttern på dämparens kolvstång lossas. Men man kan gott dra loss muttern utan att skruva bort den det första man gör (man får bättre tag när den sitter fast på bilen).
EN 14497
Cain0r

Post by Cain0r »

"Polons fjäderben sitter väl med två bultar i spindeln? "

japp, stämmer bra det.

och på Polon behövde man inte skruva ihop fjädrarna innan man tog ner benet, eftersom det sitter som en stor platta/bricka som trycker ihop fjädern som man kan ta bort när man tagit ner benet.
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Pär, jag satt och kollade lite på din resp. Avo's hemsida. Priset för TAS är angivet till 1.355 kr. Gäller detta alla TAS-modeller?

Hittade till 306 S16 att det skall vara "TAS 40-07/8" fram. Är det något du kan ta hem, om det blir aktuellt?

Är detta gashydrauliska, och inställbara, dämpare? Och hur är de jämfört med Peugeot std?

Du har inte lust att hjälpa till att byta dämpare på min 306:a om jag köper dämpare av dig? (pristilägg för bytet givetvis...)

/Stefan
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Priset är rätt uppfattat. Frakt tillkommer. Men modellen ska vara TAS 40-04/05. Det är ändrat i min papperslista. Jag tar hem dessa.

Detta är hydrauliska dämpare som har ställbar returdämpning. Dvs, det är inte gastryckstötdämpare, men bra ändå. Ställbara gastryckstötdämpare brukar vara ganska dyra. Ca 20% hårdare kompressionsdämpning än Pug original som är högtrycks gasdämpare.

I mån av tid och väder (har inget garage) kan jag kanske hjälpa till, men vill ju, som du säger, ha nån krona för det. Men kan inte lova nånting.
EN 14497
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Tack Pär för infon!

Jag ska fundera lite, och sondera terrängen i övrigt också. Så här i semestertider så är varje krona värd sin vikt i guld...

Jag återkommer om det blir aktuellt med AVO-dämparna.

Någon annan som känner för att hjälpa till att montera dämparna - och som vet redan nu att de har tid och lust? (och som sagt, man får Angelica som åskådare på köpet... :wink: )

Mvh Stefan
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Bytte dämparna fram på bilen nyligen, och det var inte speciellt svårt... Fick hjälp av en kompis på ena sidan, men gjorde det helt själv på andra sidan... Enda jobbiga var väl att lyckas få ut bulten som håller fast fjäderbenet, men det gick det också. Tillverkade själv ett verktyg för att få isär öglan så att man fick ut fjäderbenet med hjälp av ett plattstål som kilformades med hjälp av en rondell...
Men det är nog lättast att se annan göra det första gången så vet man ju vad det handlar om...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Ankan
Senior

Post by Ankan »

Stefan_306S16 wrote:och som sagt, man får Angelika som åskådare på köpet... :wink:
Mvh Stefan

Smart...och få in mig som ett säljtrick...;) *skrattar*

Japp, jag vill gärna titta på...och kanske ge en hjälpande hand..:D
Angelika
kör 307CC- sommartid
Kör med Michael året om
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Gör som det står i mekartips, är i princip inget som skiljer

http://www.peugeot-sport-club.com/mekartips/chassi_fjaderben.html
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Har hört att man inte behöver dra gasdämpare upp och ner innan montering... Stämmer detta??
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

jag kan eventuellt ställa upp, vet dock inte om jag har tid för tillfället!

har lite saker att göra för att bli fri! har du någon deadline?
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Tjenare goopin,

Jag har väl egentligen ingen deadline - men höger dämpare verkar mer eller mindre ha gett upp. Det låter som det slår igenom ganska ofta numera... så jag tänkte försöka fixa det inom närmsta tiden.

Men jag håller som bäst på att sondera marknaden kring dämpare. Vete sjutton vad man ska ha... original för 790:-/st, eller gasdämpare för 1050:-, Monroe Sensa-trac för 1255:-, Avo ställbara (ej gas) för 1355:-, Bilstein för 1650:-... eller...? Någon som har erfarenhet? Bilen är sänkt cirka 35-40 mm med H&R-fjädrar.

Jag har för övrigt läst min Haynes mekbok + Haynes/Max Powers "Modifying 306", och 306:an verkar ju riktigt enkel att byta på. Man behöver ju inte bort med bromsarna eller nåt sånt! Trodde det skulle vara mycket ruskigare!

Ankan, hade inte du tillgång till garage förresten? Skulle man kunna vara där i sådana fall? Jag tror för övrigt, utifrån vad jag läst mig till nu, att det inte är några problem alls - även om man inte pysslat me't förut. Vi kanske skall fixa min bil gemensamt - så kan vi sänka din också när vi ändå är igång... :)

/Stefan
Ankan
Senior

Post by Ankan »

Det finns två meckplatser i mitt garage..:)
Så så länge jag har tid så finns det säkert utrymme här.
Angelika
kör 307CC- sommartid
Kör med Michael året om
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Tjenare Ankan,

Är inte du i Halmstad? Eller var det så att du fyller år idag? (det skulle väl ev. bli tårta över till imorgon - så jag antar att det beror på något... :) )

Låter toppen med mekplats! Vi kan väl prata mer om det imorgon vid grillningen?

/Stefan
Post Reply