Montera högtalare i 205:a

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Sessan

Montera högtalare i 205:a

Post by Sessan »

Hej.
Kan ngn hjälpa mig med en kort instruktion i hur jag ska göra när jag ska montera nya högtalare (med slutsteg) i bilen.

Jag är inte helt oteknisk eller puckad så det kan inte vara alltför svårt, men det skulle ändå vara skönt att ha ngn liten lathund att följa :wink:

/sessan
laddarn

Post by laddarn »

Exakt vad är det du "vill ha gjort" ? - Blir lite lättare att svara om man vet exakt vad det är för prylar du vill ha inkopplat.. :)
- nu med Turbo
Sessan

Post by Sessan »

Sorry, tänkte inte längre än dit näsan räcker :)

Jag har köpt följande:
MDS DL-T5 Dynamic Neodynium POWER 5,25"

Två högtalare 5.25" som ska sitta i originaluttagen i framdörren. Till dem kommer ett slutsteg.

MDS DL-T5 Dynamic Neodynium Power
5,25", 13 cm, 2 way component speaker system. 220 WRMS! Honeycomb membranes in sturdy chrome finish metal basket. DL-TWRA, first class titanium tweeters with neodymium magnet. Hand made crossover filters (12 db), crossover frequency 3000 Hz. Clean sound and very fine bass. Price per pair, including mounting accessories.

- 220 WRMS

- 30 - 27 000 Hz

- SPL 91,7 db

- Cut out approx. 116 mm

- Mounting depth approx. 57 mm

Hjälper detta???
*ser snäll ut*
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Sessan wrote:Hjälper detta???
*ser snäll ut*

Ska följa den här tråden med spänning, hoppas du får ett bra svar :)
Själv har jag haft ett par 5,25or som legat sen jag köpte dom förra sommaren, utan att förstå mig på hur jag byter ut dom som sitter där nu, mot dom nya :oops:

107 H.U.S.T.L.E.R

myspace.com/billcollectr
Söderlund

Post by Söderlund »

Föstår inte riktigt varför du tänker ha ett slutsteg till högtalarna i dörrarna. tycker att cd/radio/mp3 spelaren du har, för jag antar att du ha r det borde ge tillräckligt med pulver för att orka driva dom. det gör min iaf och jag har 2 5.25 i varje dörr. Men det blir oxå problem med var du hade tänkt sätta slutsteget någonstans? Om du tänker dra kablarna själv så rekommenderar jag att du skruvar loss alla plastkonsoler som är ivägen. annars kan det vara väldigt trångt att komma åt att dra kalbarna. mellan cd/radio/mp3 spelaren och slutsteget kommer du att behöva ha en RCA kabel länk: http://www.mds.se/?artnr=288001 typ en sån med hane-hane i bägge ändor. Vanlig högtalar kabel kommer du oxå att behöva.

Hjälpte det något? om inte så föreslår jag en Topic med: "Tekniskt kunnig PSC-medlem sökes inom närliggande område" Så ska du nog få se att du kanske får hjälp. :roll:

[EDIT]

Kom fram till att MDS DL-T5 Dynamic Neodynium POWER 5,25 är ett kitt. länk funkar ju alltid bra http://www.xtremecar.no/Bilstereo/Kit%2 ... er/DL5.htm
You know that your ride is rapid when it needs a fuckin parachute
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Söderlund wrote:Föstår inte riktigt varför du tänker ha ett slutsteg till högtalarna i dörrarna. tycker att cd/radio/mp3 spelaren du har, för jag antar att du ha r det borde ge tillräckligt med pulver för att orka driva dom.

Det där kommer du nog få äta upp av nån av audiofilerna här på forumet :| ;)

107 H.U.S.T.L.E.R

myspace.com/billcollectr
Ulke

Post by Ulke »

Hej, ger lite vägledning här, så får du fråga vidare sedan om något är oklart....

Till att börja med så angriper vi framhögtalarna.....

5.25" monterar du rakt av i de därför avsedda uttagen i dörrarna, montera gärna en platta med asfaltsmatta direkt bakom högtalarna (finns självhäftande sådana på ex. Mekonomen) för att minska lite på eventuella resonansljud från plåten osv.

Dra ut kabeln till dem genom original genomföring i dörren och se till att du har cirka 1/2 meter lös kabel utanför dörren.

Diskanterna monterar du antingen utanpåliggande innanför backspeglarna på den lilla plastbiten (om du har elspeglar) eller uppe på instrumentpanelen, gärna riktade mot rutan....

Delningsfilterna kan du montera antingen i kickpanelen eller ovanför fötterna under handskfacket och sedan dra kablarna dit från diskanten och midbasen i dörren....

Från delningsfiltret på förarsidan fortsätter du sedan med en lite grövre kabel över till andra sidan (2.5mm2 eller liknande) och lägger den ihop med kabeln från andra sidans filter och drar sedan dessa båda bakåt utmed passagerarsidan list och bakåt i bilen (alternativt i mitten bakåt).

Lågnivåkabeln från din huvudenhet kan du dra på passagerarsidan med, remotekabel från HU till steg samt grov strömkabel kan du dra på förarsidan bakåt (använd minst 16kvmm, då du senare säkert vil komplettera med flera steg till bas etc.

Bak i bilen där du vill montera slutsteget väljer du ut en lämplig plats och sätter dit ett fördelningsbloch vartifrån du sedan går ut med en typ. 8kvmm strömmatning till steget. Du bör även köpa ett liknande jordblock (utan säkringar) och jorda detta i biles kaross med en lika grov kabel (16kvmm) och från detta till steget med 8kvmm.....

Säkring på den grova kabeln från batteriet skall befinna sig max 45cm från batteriet (innan torpedväggen och kan bestå av antingen en automatsäkering eller en hängsäkering) observera att denna säkring skyddar kabeln och inte skall anpassas efter steget, så till en 16kvmm kabel i din peugeot så skall den ha ungefär 50-70A.....

Vad gäller användning av slutsteg på framhögtalare, så är detta vid lite mer seriösa anspråk helt oundvikligt, då uteffekten i bästa fall i en huvudenhet uppgår till cirka 15W per kanal och även då inte speciell ren effekt, ok det låter mycket men det är på grund av distorsionen som uppstår (man lurar sig att framhögtalarna ej tål mer effekt för att de låter illa då man drar på, men sätt dit ett steg och du kan mata det fyrdubbla och de låter fortfarande rent och med en kraftig botten i dem......

Om man sedan kompletterar med en bas, så skall man märka att med framsystem drivna av enbart stereons inbyggda effekt, så kommer basen att ta all uppmärksamhet och det kommer att låta väldigt lite i förhållande fram, man skall därför betänka att framhögtalarna är de som innehåller mest ljudinformation och röster och desssa behöver bli hörda....

När du sedan justerar ditt slutsteg, så börja med att ställa in högpassdelningen mellan 60-100hz och lyssna hur det låter, samt vrid ner känsligheten på steget i botten och spela cirka 75% av maxvolym på stereon, vrid därefter känsligheten på steget sakta uppåt tills det börjar låta orent, vrid då tillbaka något så at du maxar på så sätt....
Detta för att framhögtalarna fortfarande skall låta rent på maxvolym (du bör alltså inte spela högre än 75% av volymen ut från din huvudenhet)

pust, nä nu orka jag ej mer för dagen hahaha blir ju törstig på ÖL!!!!

Lycka till //Ulrik
Hobbybil: Peugeot 205 GTI (MI16) 1988
Entusiastbil: VW Corrado G60 2.1 1990
Daglig Bil: BMW 540iA
Salubilar. SEAT Ibiza -03 Blå solid (RS blå)
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

BANZAI3030 wrote:
Söderlund wrote:Föstår inte riktigt varför du tänker ha ett slutsteg till högtalarna i dörrarna. tycker att cd/radio/mp3 spelaren du har, för jag antar att du ha r det borde ge tillräckligt med pulver för att orka driva dom.

Det där kommer du nog få äta upp av nån av audiofilerna här på forumet :| ;)

Japp ;-)

Ulke: Du är grym! Respect man!
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Post Reply