Orginal Stereo med nya högtalare?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Cypress-h

Orginal Stereo med nya högtalare?

Post by Cypress-h »

Då har man införskaffat sig en 206 gti och är jättenöjd förutom med ljudet. Har lite funderingar på att byta ut högtalarna i dörrarna i fram på bilen. Och då till frågorna :)

Har listat ut att högtalarna ska vara 16.5 cm stora men hur djupa kan de vara?

Går det att köra med bara stereon på nya högtalare? (Dvs inget slutsteg)
Ex: http://www.sony.se/view/ShowProduct.act ... A+Speakers

Kan även nämna att jag är helt grön ang högtalare, slutsteg, Watt, Ohm o grejer.
Peugeot 206 gti
Rotor

Post by Rotor »

Grattis till inköpet och välkommen hit! :)

Jag håller själv på att brottas med orginalstereon, men istället för framhögtalare ska jag sätta i en mindre baslåda. Om du kan driva de nya högtalarna med orginalstereon beror lite på hur mycket uteffekt (W) som orginalstereon ger. Jag har inga uppgifter på det just nu, men får jag reda på det så meddelar jag dig.

Angående djupet på högtalarna är nog det enklaste att montera ner och titta hur mycket plats det finns i dörrarna. Det borde finnas någon mer här som gjort det som kanske kan svara bättre på det.
stirrah
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by stirrah »

alltså..nu vet jag inte vad du menar med "bra" ljud.
men jag har original högtalare, men ny stereo + baslåda..och det låter bra enligt mig :)
Cypress-h

Post by Cypress-h »

Tackar!

"bra ljud" för mig behöver inte kosta flera tusen. Hade en renault förut med ett par 6x9 i för 1200kr de räkte för mig! Har allt funderat på att köpa baslåda o slutsteg men det verkar krångligt att sätta in. Byta högtalare i dörrarna verkar inte vara allt för krångligt samt att jag behöver inte dra nån sladd heller. Ingen som har nån spec över orginalstereon?
Peugeot 206 gti
stirrah
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by stirrah »

jag är ganska okunning men jag tror inte du får nån super-skillnad med nya högtalare...däremot tycker jag det blir ett helt annat ljud om man sätter in en baslåda.. :)

kan du inte själv så kanske du kan be någon som kan, alternativt att du ber brl (eller var du köper baslådan) att installera...
Snelleman

Post by Snelleman »

Det sitter ju de sunkigaste hgt från Pajjameer i dörrarna org. tro faan att det blir skillnad med ett par bättre högtalare där!

btw så hag jag skrivit i en annan tråd om max monterings djup.. kolla där..

tar du bort dina hg å tittar bakom så ser du lite svart plast som e ivägen.. såga port den så får du nåra cm till å leka med =)
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Post Reply