Trasig fönsterhiss 306

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mp+

Trasig fönsterhiss 306

Post by mp+ »

Tja.

För ett tag sen så gick min fönsterhiss sönder på min 306:a, det är vänsterbakhiss.

Fråga 1:
Skruvade itu dörrsidan idag för att kolla vad som hade hänt och det var en vajer som hade gått av. Nu så har jag lite problem, själva "vevmekanismen" är fastnitad i dörrsidan, men den måste gå att få upp på något smart sätt?

Image

Ser ut som om man kan ta loss baksidan på den genom att bryta upp lite hakar i den, men då kommer hakarna nog att spricka.

Fråga 2:
På bild nr.2 ser man den trasiga vajern, någon som vet hur man ska fästa allt där uppe vid fönstret sen och vad heter vajern? Kanske vore en idé att köpa haynes boken ifall det kan stå där i.

Image

Mvh
Apollo

Post by Apollo »

Hade samma problem på flickvännens Golf. Själva vevmekanismen borde gå att få loss genom att borra ur nitarna. Till Golfen såldes ej vajrarna separat utan hel paketet gick loss på 1500kr om jag minns rätt. Köpte ny vajer och "ändlås" och trädde igenom men det blev inte riktigt bra pga att vevmekanismen va så sliten. Men din ser fräsch ut så det borde gå lättare! Kolla med Peugeot om vajern går köpa löst eller på nån skrot.
Peugeot 308
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Troligtvis så har peugeot inte lösa vajrar, till min 405:a så sålde dom bara allting komplett med vajrar, skena och motor. Fast motorn satt faktiskt fast med skruvar vill jag minnas på min bil...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Post Reply