Varför hackar min Mi16??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
zx-evert

Varför hackar min Mi16??

Post by zx-evert »

När jag är ute och kör så hackar bilen nästan hela tiden vid jämn gas. OM man sedan ger den fullt och sedan släpper av så dör den helt helt ibland. Får då starta den igen. Grejen är den att K-lampan lyser inte när man kör och den uppför sig konstigt. Är det någon som har en aning om vad det kan röra sig om. Har kollat det mesta känns det som. ( den ger heller inga felkoder). HJÄLP!! Ska tillägga att det är en 405 Mi16 -90
Det är lätt att va smart och spela dum men det är svårt att va dum o spela smart
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Med tanke på morgonfukten så här års så gissar jag på fukt i tändkablarna.

testa med 5-56 i tändhattarna och ner i tändstiftsbrunnarna och se om det blir bättra, nästan gratis då jag förutsätter att alla äger 5-56 :wink:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
zx-evert

Post by zx-evert »

Grejen är den att jag hade borta stiften och tändkablarna för några dagar sedan och bokstavligen tömde dom på vatten. Så jag vet inte om det kan va det någon annan idee??
Det är lätt att va smart och spela dum men det är svårt att va dum o spela smart
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

zx-evert wrote:Grejen är den att jag hade borta stiften och tändkablarna för några dagar sedan och bokstavligen tömde dom på vatten. Så jag vet inte om det kan va det någon annan idee??

Eeeeh, japp då har du det problemet jag misstänkte.. ;)
Blås ur tändstifthålen och tändhattarna med tryckluft om du har möjlighet och spruta på 5-56.. ha med dig en burk 5-56 i bilen också om behandlingen skulle behöva återupprepas...

Att bara "hälla ur" vattnet löser inget.. minsta närvaro av fukt ger misständningar.
///Mi16
zx-evert

Post by zx-evert »

Jag blåste ur tändhattarna med trycklyft men det kanske inte räcke då? ska ut och ösa på med 5-56 får vi se hur det blir
Amar

Post by Amar »

som erik säger: minsta lilla närvaro av fukt kan strula i kombination med gamla eller pirat tändkablar..

ut o spraya 5-56, alla har väl par burkar med sig ändå dagligen... som krydda till maten, sista minuten deo inför date, ögonskölj, i brist på glidmedel, 5-56 löser allt :D
Bim

Post by Bim »

Amar wrote:som erik säger: minsta lilla närvaro av fukt kan strula i kombination med gamla eller pirat tändkablar..

ut o spraya 5-56, alla har väl par burkar med sig ändå dagligen... som krydda till maten, sista minuten deo inför date, ögonskölj, i brist på glidmedel, 5-56 löser allt :D

Haha :D
zx-evert

Post by zx-evert »

Haha jo nog har jag några burkar 5-56 alltid, men problemet försvann inte även med ordentlig dos. Bilen kändes inte som den ens örkade med när man gasade och den hackade och levde jävulen men lik fö.. finns det inga felkoder. Någr anadra tips? eller ska jag byta tändkablar helt och hållet? (dom sak va nya men man vet ju aldrig) den har stått rätt länge
Krizmo

Post by Krizmo »

min hacka o grejjer .. gick inte varva över 1500 utan att den hacka.. visa sig att rotorn hade losnat(förra ägaren hade inte skruvat fast den ordenkligt) o slagit hål på fördelarlocket:P bytte allt o nu går den som en klocka:D
405 MI16

Bilder på pärlan:D
http://www.garaget.org/?car=12810
danielr112

Post by danielr112 »

Krizmo wrote:min hacka o grejjer .. gick inte varva över 1500 utan att den hacka.. visa sig att rotorn hade losnat(förra ägaren hade inte skruvat fast den ordenkligt) o slagit hål på fördelarlocket:P bytte allt o nu går den som en klocka:D

som sagt kolla rotor/fördelare.. man kan få helt sjuka symptom på mi16
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

zx-evert wrote:eller ska jag byta tändkablar helt och hållet? (dom sak va nya men man vet ju aldrig)

Hmm kan det vara någon som moterat dit en olämplig sort kanske?
Vad är det för märke? :?
///Mi16
zx-evert

Post by zx-evert »

På tändkablarna står det: BOUGICORD 403 Classic C
Tändstiften: RF C52LS

På tändkablarna finns det en lika dan symbol som diesel bilar har för glödstift men det kanske kvittar?
Är det någon som kan bekräfta att det ska va sådana tändkablar?
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Bougicord är "rätt"märke iaf, om modellen stämmer kan jag inte bekräfta däremot.
///Mi16
zx-evert

Post by zx-evert »

ja finns inge fukt där nu i alla fall kollade rotorn och det och det "såg" ut att va oki så jag vet inte vad det kan va...
Post Reply