Frågor & Svar om vilka oljor man ska använda

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ReD DeviL

Frågor & Svar om vilka oljor man ska använda

Post by ReD DeviL »

Nu vet jag inte riktigt om jag lägger denna på rätt ställe men jag kör på ;)

Läste detta inlägg på audis forum och tyckte vi saknade denna information även här så lägger in frågan och svaret..

Frågan wrote:Hej.

Eftersom jag haft lite funderingar kring oljekvaliteter så passade jag på att fråga Castrol i samband med att jag bytte bil. Iochförsig så kör jag VW Passat 1,8T, men motorerna det handlar om finns ju i Audi oxå (jag hade AEB i min -97:a och har AWT i min 03:a). Läs mina frågor till Castrol nedan och deras svar. Numera häller jag aldrig i olja i någon bil som inte uppfyller just den bilens krav och häller aldrig haft problem efter detta, givetvis köper jag alltid orginal oljefilter. Lägger in mina frågor detta inlägg och lägger svaren i nästa inlägg pga längden.

Brev till Castrol:
Hej.

Jag har lite frågor om motoroljekvaliteter och skulle gärna vilja ha lite råd om vad som är lämpligast för mig och min bil på det sätt som jag servar och använder bilen.

Bilen är en VW Passat 1,8T årsmodell 2003 som jag precis har köpt begagnad med en mätarställning på 3950mil och den har varit i trafik i ganska exakt 24 månader. Som ni säkert känner till så har dessa bilar”longlife service” vilket kan innebära upp till 3000mil mellan oljebytena, men intervallet är även beroende på körsättet. Bilen servades när den hade gått 2520mil och var 16 månader gammal. Vid denna service hällde Björstigs i Skövde (VW-verkstad) i Shell Helix 0W-30 enligt kvittot. Vad Volkswagen fabriksfyller sina motorer med vet jag inte, men det vet kanske ni.

Orsaken till mina frågor är min egna uppfattning som är att så mycket som 3000mil mellan oljebytena inte kan vara optimalt trots den utveckling som motoroljorna säkert har haft de senaste åren. Motorerna måste må bättre av kortare intervall. En VW verkstad berättade även att de haft problem med en del ”longlife” 1,8T motorer där oljan har koksat i oljepumpen och de har varit tvungna att byta pump. Då undrar jag, om jag byter olja var 1000-1500mil, vilken av era oljor skall jag använda? Givetvis förstår jag att jag skulle kunna använda samma olja som verkstäderna använder som uppfyller ”longlife” kraven. Men jag misstänker att alla oljor är en kompromiss, där man måste ta hänsyn till hur länge oljan används och vilket slitage den utsätts för, även omgivningtemperturen spelar säkert roll, oljan skall fungera lika bra i -15°C som i +25°C. Om jag byter olja var 1000-1500mil så innebär det ca 2 byten per år och isåfall skulle jag kunna använda en olja på vintern och en annan på sommaren. Under sommarhalvåret använder jag bilen en hel del till att dra husvagn, vilket förmodligen ställer andra krav på oljan än t.ex. vad körning utan husvagn på vintern gör eftersom både vatten och oljetemp är mycket högre på sommaren. Kanske kan ni med min beskrivning rekommendera mig andra oljekvaliteter än vad Volkswagen gör? Kanske kan man uppnå bättre resultat med en annan oljekvalite om man accepterar att man måste byta olja oftare.

En orsak till att jag började fundera över vilken olja som kunde vara lämplig var mina erfarenheter av min gamla bil, som även det var en VW Passat 1,8T men av årsmodell 1997. Denna hade jag från att den hade gått 4500mil tills att jag sålde den när den hade gått 17000mil. Normala serviceintervallet på -97:orna var 1500mil, men jag bytte olja på den var 1000:e mil. Jag använde hela tiden Mobil 1 5W-50 utan problem. Men när jag bytte olja vid 14000mil så hällde jag i Shell Helix 5W-40 som jag blev rekommenderad av DinBil i Göteborg. Efter bara ca 50mil med denna olja i så tände sig oljetryckslampan när jag drog husvagn, när jag stannade vid en korsning så började lampan blinka. Efter att kollat nivå och ev. läckage vågade jag starta bilen igen och då verkade allt OK. Jag misstänkte med en gång att detta kunde ha något att göra med oljekvaliteten. Efter lite undersökningar bland VW verkstäder runt om landet så fick man lite olika svar. Någon trodde att oljepumpen kunde vara sliten så att trycket sjönk vid höga temperaturer, någon sa att detta var normalt på denna motor vid hög temp, någon sa att de aldrig hällde i Shell Helix för den tappade trycket vid hög temp, någon sa att man inte skulle använda helsyntet i så gammal motor utan använda en tjock mineralolja istället osv osv. Jag gjorde iallafall så att jag hällde i Castrol RS 10W-60 och fortsatte semestern, men jag fick trots detta ytterligare en lamptändning vid ett annat tillfälle med husvagn (och detta trots att oljetryckgivaren byttes och trycket hade mätits upp på verkstad). Jag vet också att nuvarande ägaren har fått lamptändning (med Castrol RS 10W-60). Om det nu är så att dessa motorer är känsliga för hög oljetemp, vilken olja skall jag då använda på sommaren i min”nya” bil när jag drar husvagn och vilken skall jag använda på vintern. Man får så många olika råd när man frågar på Volkswagen verkstäder, en del hävdar att syntetoljan är så tunn att den inte klarar hög temp medan jag själv tror att en mineraloja inte klarar den höga tempen som blir i turbon. En del säger att syntetolja bara är bra när det är kallt ute och att man inte skall använda den på sommaren. En del säger att har man kört motorn på ett oljefabrikat så skall man aldrig byta. En del säger att syntetolja tvättar så bra att oljekanalerna sätter igen (kanske sant på gamla bilar). Själv tror jag att syntetolja är överlägsen både vid kallstart och vid höga turbotempar.

Jag hoppas ni kan reda ut begreppen för mig och rekommndera mig ett bra val så att jag kan åka omkring utan problem framöver

Svaret wrote:Här kommer svaret från Castrol:

Jag skall försöka reda ut dina frågor så det blir begripligt samt förklara och döda några gamla "myter" som tyvärr fortfarande lever kvar ang. smörjmedel.

Först och främst skall du följa fabrikantens rekommendation som i ditt fall är en olja som uppfyller VW 503.00 el.503.01 .
Utöver detta har VW som du säger ett "Longlife intervall", vilket innebär 3000 mil eller vartannat år. Det finns inga hinder att byta tidigare och med tanke på vårt nordiska klimat så kan en gång om året vara lämpligt - kanske då på hösten så man får i ny olja med nytt rostskydd samtidgt som alla gamla syror och sotpartiklar kommer ut.
Självklart byter man filter då också.
I vårt fall så har vi en speciell VW Longlife produkt som heter Castrol Formula SLX Longlife ll 0W-30. Detta är en helsyntetisk motorolja som uppfyller VWs krav på förlängda 3000 mila intervaller. Denna produkt är speciellt framtagen tillsammans med Volkswagen för att uppfylla deras krav på startegenskaper, slitageskydd (främst för kam- och ventilmekanism) samt hårda krav på sothanteringskontroll då intervallet är så pass långt.

Låt mig nu reda ut några av dina övriga frågor som du hört från verkstäder och andra "förståsigpåare".

Alla idag och framtida fordonssmörjmedel går mot tunnare och tunnare produkter men med bättre smörjförmåga än tidigare. Detta innebär en helsyntetisk olja av s.k Polyolalfaolefin i basen, en s.k PAO basolja. Detta gör att våra toppprodukter har en viskositet på kalla sidan av 0W. Detta ger mycket goda startegenskaper, främst vid låga temperaturer. Lägsta flyttemp. på en sådan olja ligger på ca -55 grader celsius.
80-90 % av allt motorslitage sker vid startögonblicket, då är det viktigt att oljan cirkulerar runt så fort som möjligt, främst att den når känsliga partier som kam-och ventilmekanismen så fort som möjligt. Så vid startögonblicket skall oljan vara så tunn som möjligt. Jämför detta med en mineralolja som är 15W, den har kanske ett lägsta flyt på -30.
På varma sidan ligger idag de flesta produkter på SAE 30 el. SAE 40. Detta ger ett mycket bra skydd vid arbetstemperatur, där vi mäter viskositeten vid 100 grader celsius. Detta ger en s.k. multigradeolja som är 0W-30 el. 0W-40 som är användbar året runt. Du behöver inte byta sommar som vinter till olika viskositeter.

Varför man går ner i viskositet jämfört med traditionella mineraloljor är att en helsyntetisk olja smörjer bättre både vid låga som höga temperaturer. Syntetoljan skjuvas inte ner under resans gång som mineraloljan. Den är fortfarande samma olja efter 3000 mil som den var när du slog i den, alltså 0W-30. Mineraloljan förändras och tappar sin status i förtid.
En annan fördel är att du med den tunnare syntetoljan sänker bränsleförbrukningen med upp till 4-6 %, vilket är mer pengar tillbaka på bränslenotan än fördyringen av den dyrare oljan. Vi får även miljövinster med lägre bränsleförbrukning och mindre spillolja att ta hand om.

Jag skall försöka förklara en gammal myt som du tydligen hört, att syntetoljan är alldeles för tunn i förhållande till en tjockare minerlolja framför allt vid arbetstemperatur( över 100 grader celsius).
Alla oljor har ett s.k viskositetsindex. Detta är ett mått på oljans förmåga att förändras med förändrad temperatur. Desto högre index, desto bättre förmåga att behålla sin viskositet med stegrad temperatur. En helsyntetisk motorolja har ett index på ungefär 170, medan en konventionell mineralolja har ca 130.
Nu kommer jag till det stora felet som de flesta gör som inte vet hur oljor fungerar eller som tror på gamla skrönor. Man tror att syntetoljan är tunnare över hela temp.skalan bara för att den är det vid rumstemp. då man gör jämförelsen. Eftersom syntetoljan har ett högre index, så tunnas den ut mindre med stegrad temp.. Det innebär att en helsyntetisk olja som är SAE 40 på varma sidan är tjockare vid 100 grader celsius än en mineralolja SAE 40. Inom SAE-talen så finns det ett temp.spann på viskositeterna. Man kan ligga högt eller lågt inom samma SAE-talet.
Våra helsyntetiska 0W-30 produkter är nästan en SAE 40 i viskositet. I och med att den är tjockare vid arbetstemp. så har den också en bättre vidhäftning när man slår av motorn, den rinner av sämre från ytorna.
Alltså, en helsyntetisk olja är:
- Tunnare vid startögonblicket (lättare startegenskaper, snabbare cirkulation) främst vintertid.
- Tjockare vid arbetstemperatur.(högre index)
- Tål längre bytesintervall.
- Smörjer bättre över hela intervallet
- Sänker bränsleförbrukningen (4-6%)
- Lägre oljeförbrukning.(tål högre temperaturer, förbränns inte på samma sätt som en mineralolja)
- Längre livslängd på komponenterna (bättre smörjförmåga)
- Större miljövinster!

Nu till glimmande oljetryckslampor. De flesta givare är kallibrerade för en viskositet runt 15W-40. Nu är inte oljetrycket helt signifikativt för bra smörjning. Den tunnare syntetoljan ger ett lägre tryck på givaren än den tjockare mineraloljan, MEN den cirkulerar snabbare. Oljeflödet är högre genom främst vev- och ramlager. Det högre flödet kompenserar det lite lägre trycket. När motorn efter körning går ned i varvtal kan trycket bli för lågt på givaren(lampan tänds), men smörjningen finns där ändå pga. det högre flödet. En SAE 50 singelolja kommer att ge jättehögt tryck på givaren (lampan lyser aldrig), MEN den cirkulerar och smörjer sämre! Alltså, skilj på tryck och flödeshastighet!
Att man får lamptändning med 10W-60 beror nog på att viskositeten inte stämmer riktigt med vad givaren är kallibrerad för, men smörjer gör det!

Syntetoljans renande egenskaper: Alla idag godkända motoroljor har i stort sett lika goda egenskaper i detta fall, vare sig det är mineral eller syntet. Har du alltså kört på en modern mineralaolja och byter till syntet så kommer inte syntetoljan lösa mer sot än din gamla mineralolja. Vad som kan hända är att det högre flödet kan få en del partiklar att lossna, dessa sätter sig i enstaka fall i ventillyftsmekanismen och kan åstadkomma tillfälliga oljud och knackningar. Detta brukar upphöra och är ej farligt för motorns drift för övrigt. Sedan tar filtret hand om resten av sotpartiklarna. Om man är osäker på vad motorn gått på tidigare så kan man gör extra byte efter ca 250 mil för att vara på den säkra sidan i detta fall.

Sammatfattningsvis:
- Följ alltid motorfabrikantens rekommedation
- Använd en helsyntetisk motorolja som är 0W-30 el. 0W-40( i vårt fall Castrol Formula SLX VW Longlife ll 0W-30).
- Det är inte farligt för motorn att byta från mineral till syntet.
- Nu är det inte alltid att en syntetolja är bra bara för att den är syntet. Det finns kvalitetsskillnader även här. Undvik "billiga" synetoljor. Det är nog ingen riktig syntetolja om den är för billig, typ Biltema. Då är det som regel en förädlad mineralolja som man kallar syntet (ofta bara 5W på kalla sidan). Den riktiga PAO-basoljan är dyr i tillverkning därav det höga priset.
- Är du osäker:
- Kolla lägsta flyttemp., bör vara under -50 grader celsius.
- Viskositetsindex, över 150.
- Viskositeten på kalla sidan, bör vara 0W.

- ETT HELSYNTETISKT SMÖRJMEDEL ÄR ALLTID ATT FÖREDRA OAVSETT FÖRHÅLLANDEN.
- Sist men inte minst , TRO INTE PÅ ALLT DU HÖR FRÅN s.k. "OLJEEXPERTER" UTE I BUSKEN.
- Du har helt rätt i din tro att helsyntetoljan är bättre oavsett temp.förhållanden

Jag hoppas att jag rätat ut en del av dina frågor. Det är lite beklagligt att våra auktoriserade verkstäder inte har bättre oljekunskaper än de har, men där får nog vi i braschen ta på oss en del ansvar för att utbilda våra återförsäljare bättre.

Du är hjärtligt välkommen tillbaka om Du har fler undringar i oljevärldens vidunderliga vindlingar.
Lycka till med Din Passat.

//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
danielr112

Post by danielr112 »

skulle varit skoj att veta vart han har fått veta att biltemas helsyntet är förädlad mineral olja??? =)

annars bra läsning.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

daromer wrote:skulle varit skoj att veta vart han har fått veta att biltemas helsyntet är förädlad mineral olja??? =)

annars bra läsning.

Det har säkert Castrol koll på, man brukar ju som företag ha koll på sina konkurenters produkter..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

ReD DeviL wrote:
daromer wrote:skulle varit skoj att veta vart han har fått veta att biltemas helsyntet är förädlad mineral olja??? =)

annars bra läsning.

Det har säkert Castrol koll på, man brukar ju som företag ha koll på sina konkurenters produkter..

Biltema räknas nog inte som en större konkurent för castrol iofs, men han generaliserar nog alla billiga syntetoljor.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
danielr112

Post by danielr112 »

Du får maila dem och fråga hur de vet att biltemas är förädlad :D

kräver bevis! :lol:
607-VIK

Post by 607-VIK »

daromer wrote:Du får maila dem och fråga hur de vet att biltemas är förädlad :D

Hehe :D
Men är det bara bullshit att Biltemas oljor är samma oljor som Statoil säljer? ,man kanske ska ringa Statoil och få det bekräftat om det är sant eller inte. :?
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
danielr112

Post by danielr112 »

ngn har väl snackat om att det var samma som ngt annat märke? men som sagt har ju ingen aning..

ngn måste tillverka oljan de säljer. men frågan är vem?
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

daromer wrote:ngn har väl snackat om att det var samma som ngt annat märke? men som sagt har ju ingen aning..

ngn måste tillverka oljan de säljer. men frågan är vem?

Kan ju oxå vara så att dom gör en kvalificerad gissning, om dom vet att priset för en "riktig" sådan olja ligger på ett visst pris och om dom sedan ser en annan produkt för typ ett pris som inte är rimligt för en sådan typ av olja så drar dom väll slutsatser av det?

Vem vet, han/hon som svarade kanske hade jobbat tidigare på biltema med just oljor? sånt vet man ju aldrig heller..

Tycker iallafall texten var nyttig och mycket bra information om hur det funkar, oavsett biltema har skit eller ej, jag visste inte om dom olika 0W värdena osv. iallafall..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Patrik R

Post by Patrik R »

alltså har ni någon ANING om hur mycket pålägg det är på oljor? Det är mer än ni tror.

Priset för 3x4 liter helsyntetisk KVALITETS/MÄRKES-olja hos aktuell leverantör ligger på 300 spänn (handlat själv, personalpris). 100 Kronor flaskan alltså. 25 Kronor litern.

Med det i åtanke så är skillnaden inte så jävla stor mot priset på Biltemas oljor.
.::Independent Variant User::.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

309GTi-VIK wrote:
daromer wrote:Du får maila dem och fråga hur de vet att biltemas är förädlad :D

Hehe :D
Men är det bara bullshit att Biltemas oljor är samma oljor som Statoil säljer? ,man kanske ska ringa Statoil och få det bekräftat om det är sant eller inte. :?

Lycka till... :lol:
Om jag vore en oljetillverkare som sålde mina kvalitetsoljor till ett lågprisföretag skulle jag hålla väldigt tyst om det.

Jag har hört att Biltema köper där de får billigast för stunden, och det låter rätt troligt.
Mer troligt är väl att Biltema sätter upp en spec för hur deras olja ska vara och skickar ut offertförfrågan till ett gäng oljeraffidenarier och köper där de får bäst pris.
Om det nu skulle vara hos Statoil så kommer ju olljan därifrån, men oavsett det så finns inget som säger att den har samma kvalitet för den sakens skull.

Att det iofs. är stora påslag kan man ju räkna med, men så är det ju på allt man köper i detaljhandeln, även på Biltemas saker om än inte lika stora kanske.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Samuel_P »

men det e väll bra att biltemas helsyntet e gammal miniral olja..
(återvinning)..:D
mekkar peggor
Post Reply