oljebyte, före eller efter vinterförvaring?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Amar

oljebyte, före eller efter vinterförvaring?

Post by Amar »

106an står redan i varmgarage o inväntar våren, men det e fortfarande gamla oljan i motorn som byttes i våras och som har rullat hela sommaren..

så frågan är:

ska jag byta till en ny olja o låta den stå hela vintern, eller ska jag låta nuvarande olja stå i motorn för att sedan byta till våren när bilen skall ut ur garaget?
Nik

Re: oljebyte, före eller efter vinterförvaring?

Post by Nik »

Amar wrote:106an står redan i varmgarage o inväntar våren, men det e fortfarande gamla oljan i motorn som byttes i våras och som har rullat hela sommaren..

så frågan är:

ska jag byta till en ny olja o låta den stå hela vintern, eller ska jag låta nuvarande olja stå i motorn för att sedan byta till våren när bilen skall ut ur garaget?

Det bästa är att varmköra motorn med jämna mellanrum, så kommer den smeta ut ett nytt lager olja lite överallt!
Står den stilla i 4 månader så kommer nog det mesta att rinna av och dels så kan det teoretiskt leda till korrosion och dels att motorn slits onödigt mycket vid första uppstarten efter uppehållet.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Perry

Post by Perry »

jag har hört att du ska byta oljan innan.. men jag e inte säker
Corvette C4 -94
VW Polo 1.6 -96

Patrik Karlsson
205gti mattias

Post by 205gti mattias »

Helgardera med byte innan och varmkör då och då under vintern och byt sedan på våren igen...

Mår bilen kanon av!!!
205GTI DRAR ALLT PÅ STRIPPEN!!!
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

205gti mattias wrote:Helgardera med byte innan och varmkör då och då under vintern och byt sedan på våren igen...

Mår bilen kanon av!!!

Det är ju klart det bästa.
Annars har jag hört, eller ja jag läste det nånstans på internet, att nuförtiden är det i och med att ojorna håller så hög kvalitet på tillsatsmedlen bäst att byta på våren.
Annars har man ju alltid sagt att oljan ska bytas på hösten eftersom det finns syror i begagnad som inte är bra för motorn.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Zunken »

Varmkörning har jag för mig att man inte ska göra. Det är sämre för motorn med kallstarterna än att bara låta den stå.
Dart

Post by Dart »

bytt olja innan, varför låta den stå ett par månader med sur olja?
varmköra ett par gånger ser jag som idioti. Oljan hinner sjunka ner i tråget mellan gångerna.

På min räserbil så byter jag olja på hösten, låter den stå hela vintern med endast batteriet frånkopplat. Till våren så plockar jag fördelaren och kör upp oljetrycket med hjälp av en borrmaskin. Sen startar jag motorn. Kalasbra! :)
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
witty

Post by witty »

Citerar Bengt Dieden igen.
...Vattnet är inte bara ett problem för kaross och inredning utan ett kanske ännu större sådant för motorn. Motorns inre delar är också tillverkade av metaller som tar skada av att exponeras för vatten och luftsyre. När motorn körs bildas, för varje liter förbrukad bensin, 1,25 liter vatten i förbränningsrummet! Vattnet, H20, som bildas vid förbränningen av syret från luften och vätet i bensinen, försvinner till största delen ut genom avgasröret, men en del följer med ner i oljetråget genom sk blow by vid kolvarna. Ju otätare motor desto större blow by. I oljetråget hålls en del av detta vatten flytande i motoroljan som är konstruerad så att den kan ta upp sin egen volym med vatten! Enda medlet att få bort det i oljan befintliga vattnet är hög temperatur. Oljetemperatur under 60°C lär bara bygga på vattenmängden och därför måste oljan bli varmare än så för att avdunstningen skall komma igång.

Så här gör du "sprakprovet", ett enkelt test av vattenhalten i motoroljan: Blöt en tändsticka med olja från oljestickan. Tänd stickan och lyssna efter ett sprakande ljud. Hör du det har du vatten i oljan. Ett mer avancerat test är att lämna ett oljeprov till ett lab för analys. Kostar en slant, men kan ge värdefull information. Ring ditt oljebolag så hjälper de dig.

Den som tänker starta upp sin bil då och då under vintern bör tänka sig för. Förutom att ev övriga boende i huset kommer att må märkbart dåligt av motorns varmkörning kommer också chokningen vid kallstart att späda oljan med överskottsbränsle. Bränslet kommer att tillsammans med vatten och sot bilda ett slam som kommer att klä delar av motorns insida. Om du sedan gillar tjocka mineraloljor ska du vara medveten om att dessa i allmänhet har mindre välutvecklat skydd mot just detta kallslam. Under senare delen av vintern har säkert också tändstiften sotat så kraftigt, p g a för låg temperatur i förbränningsrummen, att de ej kan utföra sitt arbete rätt. Motorn kommer då stundtals att misstända på vissa cylindrar och lämna ytterligare överskottsbensin i dessa som tvättar bort oljefilmen med ökat slitage som följd. Stänger du av motorn för tidigt stannar mängder av vatten kvar inuti avgassystemet också. På våren kan du ha en sotig och svårstartad motor, ett läckande avgassystem, en oanvändbar motorolja och en hop irriterade grannar att ta hand om.

Att all motorolja skulle rinna ner i oljetråget under vintern, och att man därför skulle starta motorn regelbundet, är en ofta framkastad teori. Jag anser detta helt felaktigt. Avrinningen sker som mest när motorn är varm och förändras bara obetydligt vid längre uppehåll som en hel vinter. Starta därför motorn mjukt och belasta den inte omedelbart. OBS! Detta gäller varje kallstart och inte bara den första på våren! En tunnare motorolja hinner fortare fram till väsentliga smörjställen vid start. På många motorer med överliggande kamaxlar badar kammarna i olja och får därigenom smörjning redan från första rotationsvarvet.
...
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
Post Reply