Läckage höger drivaxel vid vxllådan. vid "strumpan"

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
AlexW

Läckage höger drivaxel vid vxllådan. vid "strumpan"

Post by AlexW »

Misstänker att strumpan inte sitter hela vägen in i vxllådan. Måste hela drivaxeln lossas för att denne ska kunna föras in hela vägen? Eller är det något annat troligt som orsakar läckage vid höger drivaxelinföring i vxllådan?

/Alex
R.O.B.

Re: Läckage höger drivaxel vid vxllådan. vid "strumpan&

Post by R.O.B. »

Alex wrote:Misstänker att strumpan inte sitter hela vägen in i vxllådan. Måste hela drivaxeln lossas för att denne ska kunna föras in hela vägen? Eller är det något annat troligt som orsakar läckage vid höger drivaxelinföring i vxllådan?

/Alex

nu har jag inte den blekaste vad strumpan är... men jag antar du menar damasken... vad är det som läcker? välellådsolja? då är det nog packboxbyte som gäller. gör på båda sidor då. jag har gjort det genom att lossa spindelledsbult och vrida ut spindeln och dra ur drivaxeln sen. var rädd om alla damasker på axel och kulleder dock. du måste i sånt fall lossa de två bultarna som håller högra axeln i undre motorfästet. på andra sidan är det lättare då det inte sitter nåt lager halvvägs. tog kanske en timma per sida för mig.

om det är fett från drivaxlarna du menar som läcker är det damask du behöver... lättast är att plocka drivaxeln och byta.

edit: vilken bil talar du om? jag snackade 205 här.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
AlexW

Post by AlexW »

Precis växellådsolja. Ok packboxbyte. 205 gti.
nevyn

Post by nevyn »

Se till att du får rätt packboxar bara...
AlexW

Post by AlexW »

På så sätt att man kanske ska ta med sig drivaxeln? Eller det beror på vxllådan?
R.O.B.

Post by R.O.B. »

åk till peugeot. har för mig det gick på en 180,- för båda. å de vet vad du ska ha. beror ju både på drivaxel o låda men jag tror (om det är en 205a och förutsatt att det är en XU-motor) att alla lådor (BE X/5) har samma packboxar.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
nevyn

Post by nevyn »

De sa till min kompis att det bara fanns en sorts packbox till den lådan, men han fick ändå fel... Jag vet inte vad det beror på, om de tog fel, om de sa fel, eller vad. Men poängen var i alla fall att det var irriterande att behöva skruva ihop allt igen, fixa ny packbox och skruva ner allt för att kunna byta den... :P
M.Forsén

Post by M.Forsén »

nevyn wrote:De sa till min kompis att det bara fanns en sorts packbox till den lådan, men han fick ändå fel... Jag vet inte vad det beror på, om de tog fel, om de sa fel, eller vad. Men poängen var i alla fall att det var irriterande att behöva skruva ihop allt igen, fixa ny packbox och skruva ner allt för att kunna byta den... :P

Olika stora packboxar höger / vänster sida 205 GTI
nevyn

Post by nevyn »

Jo, det vet jag, han fick två olika stora, men de passade inte ändå...
R.O.B.

Post by R.O.B. »

dom va nog fulla.. var det på en fredag du handla? :wink: det finns fördelar med att ha tre bilar påställda... men det är nog den enda... :roll:
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
Post Reply