Kamremm trasig?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
kesoo

Kamremm trasig?

Post by kesoo »

Igår fick min 405 mi16 -90 för sig att krångla. ute vid vanlig körning slutade den helt svara på gasen och varvade ner för att till slut lägga av.

när jag vred på nyckeln så snurrade startmotorn helt "fritt" som om den inte hade grepp om nåt :) (ingen meckare så ursäkta termerna :P )

hade jag en växel i och vred så hoppade bilen till, (som vanligt alltså) :?

bogserade den till en pug-verkstad här i katrineholm och mecken där sa "oj då, kan vara kamremmen"
:shock:

vad tror ni?
R.O.B.

Post by R.O.B. »

går kamremmen tvärdör bilen. plocka av fördelarlock och kolla om rotorn snurrar när du går i startmotorläge. gör den det så har inte kamrem gått iaf. nästa grej jag skulle göra är komptest.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Nik

Post by Nik »

Tror inte det är kamremmen, det brukar sluta tvärt med en smäll...
Detta låter mer odramatiskt
Kanske topppackningen?
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
danielr112

Post by danielr112 »

går kamremmen så brukar det märkas på j4 då man kröker ett par ventiler. e ju lätt att kolla.. bara att bända lite i kåpan och se om den e hel..

för att kolla toppackning gör ett komptest på den.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Gti_309

Re: Kamremm trasig?

Post by Gti_309 »

kesoo wrote:Igår fick min 405 mi16 -90 för sig att krångla. ute vid vanlig körning slutade den helt svara på gasen och varvade ner för att till slut lägga av.

när jag vred på nyckeln så snurrade startmotorn helt "fritt" som om den inte hade grepp om nåt :) (ingen meckare så ursäkta termerna :P )

hade jag en växel i och vred så hoppade bilen till, (som vanligt alltså) :?

bogserade den till en pug-verkstad här i katrineholm och mecken där sa "oj då, kan vara kamremmen"
:shock:

vad tror ni?

Min bil jag körde kamremmen på började missa så jag kopplade till och ska varva fast då dör den..
dock inte kamremmen som gått utan krysskilenn nere på vevaxlen så remhjulet bara snurrade.
309 gti 8v -90
Röd med mi16 fälgar
Image
fuzz

Post by fuzz »

På den Mi16 jag körde som kamremmen gick på blev det som plötslig avsaknad av bränsle eller tändning. Alltså man kände eller hörde inget förutom en lite kraftigare motorbroms. Då krökte sig alla avgasventiler. Kalaset slutade på ca 6000 med utbytta avgasventiler, slipade insugventiler och sotningsats. Då monterade vi ner toppen själva samtditsättning.
Gti_309

Post by Gti_309 »

fuzz wrote:På den Mi16 jag körde som kamremmen gick på blev det som plötslig avsaknad av bränsle eller tändning. Alltså man kände eller hörde inget förutom en lite kraftigare motorbroms. Då krökte sig alla avgasventiler. Kalaset slutade på ca 6000 med utbytta avgasventiler, slipade insugventiler och sotningsats. Då monterade vi ner toppen själva samtditsättning.

jag rasade alla 16 och det kostade mig 2000:-
309 gti 8v -90
Röd med mi16 fälgar
Image
R.O.B.

Post by R.O.B. »

som sagt tror jag det enklaste sättet att se om kamrem är hel att plocka fördelarlocket... snurrar den så snurrar ju kammen och då är ju kamremmen hel.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
Tommy^_

Post by Tommy^_ »

Gti_309 wrote:
fuzz wrote:På den Mi16 jag körde som kamremmen gick på blev det som plötslig avsaknad av bränsle eller tändning. Alltså man kände eller hörde inget förutom en lite kraftigare motorbroms. Då krökte sig alla avgasventiler. Kalaset slutade på ca 6000 med utbytta avgasventiler, slipade insugventiler och sotningsats. Då monterade vi ner toppen själva samtditsättning.

Stal du en topp på skroten och tappade 2000kr? Du får ju inte ens nya ventiler för de pengarna.
Gti_309

Post by Gti_309 »

Tommy^_ wrote:
Gti_309 wrote:

Stal du en topp på skroten och tappade 2000kr? Du får ju inte ens nya ventiler för de pengarna.

Köpte toppen för 1000:- med hela ventiler och sedan topplockspackning för 500:- och sedan olja och lite så;)
309 gti 8v -90
Röd med mi16 fälgar
Image
Qualm

Post by Qualm »

Kamremmen behöver ju ite tvärt gå av heller.

Jag köpte ett motorhaveri (205 Xr 89:a) för 500:- där bilen hade dött i tingstatunneln i Götet av alla ställen. :roll:

När vi tittade närmare på den så hade kuggarna gått av men remmen vart hel.

Jag instämmer med föregående talare att skruva av fördellocket.
Tar ju bara 5 minuter. sedan vet du...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Att ni inte kan lära er att byta rem i tid! Ett typexempel på att snålheten bedrar visheten. Köper man en bil man inte vet när den är bytt senast på så byter man remmen bums. Undanflykten "det är ju dyrt" funkar inte. Har man råd att köpa en bil ska man ha råd att sköta om den också.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Trolle

Post by Trolle »

TheDagger wrote:Att ni inte kan lära er att byta rem i tid! Ett typexempel på att snålheten bedrar visheten. Köper man en bil man inte vet när den är bytt senast på så byter man remmen bums. Undanflykten "det är ju dyrt" funkar inte. Har man råd att köpa en bil ska man ha råd att sköta om den också.
WORD!
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Tommy^_

Post by Tommy^_ »

TheDagger wrote:Att ni inte kan lära er att byta rem i tid! Ett typexempel på att snålheten bedrar visheten. Köper man en bil man inte vet när den är bytt senast på så byter man remmen bums. Undanflykten "det är ju dyrt" funkar inte. Har man råd att köpa en bil ska man ha råd att sköta om den också.

Jodå en kompis fick smaka på det.. han och hans flickvän gnällde över priset på nys grejer. Sen snärt.. kostade honom runt 10k att renovera hela toppen Plus grejer brevid som jag hettsade om att byta nu när toppen redan är borta så varför inte byta när du vet att det aldrig är bytt tex vattenpump som lät skit.
Sliced

Post by Sliced »

Men ifall.. jag har en topp som ligger och väntar på en köpare.
kesoo

Post by kesoo »

Arne Lindgren wrote:Men ifall.. jag har en topp som ligger och väntar på en köpare.

hur komplett är den? kontakta mig på mail eller msn lr nåt.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tommy^_ wrote:

Jodå en kompis fick smaka på det.. han och hans flickvän gnällde över priset på nys grejer. Sen snärt.. kostade honom runt 10k att renovera hela toppen Plus grejer brevid som jag hettsade om att byta nu när toppen redan är borta så varför inte byta när du vet att det aldrig är bytt tex vattenpump som lät skit.

Det är då man säger: Vad var det jag sa!!!

(Nu undrar jag om jag kanske borde byta remmen på min egen bil så jag slipper äta upp det här)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Dennis.S

Post by Dennis.S »

jag har en komplett motor till salu för 4000 kr. går fint kolla i säljes
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
R.O.B.

Post by R.O.B. »

kesoo wrote:
Arne Lindgren wrote:Men ifall.. jag har en topp som ligger och väntar på en köpare.

jag bara måste fråga... har du konstaterat kamremsbrott ännu?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
kesoo

Post by kesoo »

robert306gti wrote:
kesoo wrote:

jag bara måste fråga... har du konstaterat kamremsbrott ännu?

Nej det har jag inte. detta hände i måndag, var på väg till skolan, hade bråttom så lämnade in den så fort jag kunde och har haft lite att göra i skolan LPUS att jag blev akut jättesjuk igår, så har inte gjort nåt alls.

dom ringde igår och sa att det var kamremmen, jag som inte vet nåt kan inte ställa så många motfrågor "hm jaha ok" sa jag mest. dom hade dock inte tagit av toppen för att se hur illa det är.

vet f*n inte hur jag ska göra, kan tänka mig att det springer iväg med tusenlappar lite mer om pug-verkstaden ska mecka..... :?
Post Reply