Ljud i Peugeot RC:n

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Luuk

Ljud i Peugeot RC:n

Post by Luuk »

Någon som har lite erfarenhet av att bygga ljud i en 206:a?

Hade tänkt trycka in ett litet (eller kanske inte så litet) men i alla fall ett ljudsystem i min RC...

Framsystem: Rockford Fosgate T162S Power
(Kanske) Baksystem: Rockford Fosgate T152C Power
Bas: Rockford Fosgate T112D2
Steg för basen: Rockford Fosgate Power T3002
Steg för fram och kanske bakhögtalarna: Rockford Fosgate Power T4004
Kondensator: Rockford Fosgate CPCD10-03

Va och fick en offert på allt skulle landa på runt 20 lakan...

Så vad tror ni? först och främst tror ni att de behövs en kondensator?

och vad tror ni om baksystemet har alltid själv varit skeptiskt till detta, men kan ju vara kul och ha om de åker någon därbak nån gång :)

och så angående djupet på framsystemet??? går de? eller ska man ta och satsa på ett par distanser?

Det är tänkt att golvet i bakluckan skall höjas och steg och konding ska ner där och sen baslåda uppepå...

Skriv gärna komentarer om vad ni tror och tänker!

Kanske dags att starta en projekt tråd frammåt våren? :)
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Jag tycker att det låter sunt. Personligen hade jag dock inte fjäskat för baksätesåkarna. :wink: Vilket jag inte heller kommer att göra med mina. :twisted: Mitt framsystem kommer att gå efter Wheiz bil så gott det går. Beprövat o bevisat välljudande. :D
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Prylgalen

Post by Prylgalen »

konding = ja!
Baksystem = nej!

svårt att få bra ljud i 206: orna :evil:
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Prylgalen wrote:svårt att få bra ljud i 206: orna :evil:

Se på Wheiz bil. Funkar bra. :D
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Prylgalen

Post by Prylgalen »

PelleW wrote:
Prylgalen wrote:svårt att få bra ljud i 206: orna :evil:

Se på Wheiz bil. Funkar bra. :D

Wheiz har ju dock laggt ner åtskilliga timmar på att få in 3 vägssystem där fram osv.
Detta kräver ju en hel del kunskap och är kanske inget som alla utsätter sin bil för, Har själv inga prblem med att sätta sågen i bilen å spackla lite men det är ju inget som alla vill/ bör göra.
nevyn

Post by nevyn »

håller med skippa baksystemet... fyller ingen funktion med den urbota korkade placeringen. har man inga i baksätet då förstör de ljudbilden och har man folk i baksätet så låter de inget ändå... det är min åsikt..

satsa på en kondensator!!

distanser är nog lika bra att använda, bara att fräsa/såga/skära ut i trä eller plåt...

glöm inte att dämpa dörrarna och helst förstärka dörrsidorna också.
WheiZ

Re: Ljud i Peugeot RC:n

Post by WheiZ »

Luuk wrote:Så vad tror ni? först och främst tror ni att de behövs en kondensator?
Tycker absolut att du ska satsa på kondensator. Dels kommer den/de ge stegen bättre möjligheter att prestera och dels kan en kondensator ta bort många problem som kan uppstå med störningar i anläggningen.

Luuk wrote:och vad tror ni om baksystemet har alltid själv varit skeptiskt till detta, men kan ju vara kul och ha om de åker någon därbak nån gång :)

Att använda sig av högtalare bak kan både ha sina fördelar och nackdelar. Till viss del kan de bidra till att rumskänslan i bilen blir bättre. D.v.s att lyssningsrummet känns större än den lilla kupé du sitter i. Dels kan de även glädja baksätesåkare. Rent välljudsmässigt fungerar det däremot sämre men om du känner för det så kör högtalare bak och ställ ner dem när du åker ensam och upp om du har passagerare. Har du fyra kanaler bör detta funka om du inte tänker använda alla fram.

Luuk wrote:och så angående djupet på framsystemet??? går de? eller ska man ta och satsa på ett par distanser?

Djupet på framsystemet blir inga bekymmer om du ämnar att montera dem på orginalposition i framdörrarna? Möjligen kan du få kapa bort lite överflödig plast i bakkant men annars inga bekymmer. Rent monteringsmässigt så sitter högtalarna stabilt orginal men en baffel försämrar naturligtvis inte det hela.

Precis som tidigare påpekats så bör dock dörrarna modifieras i fråga om ljuddämpning. 206an är juh inte direkt någon orgie i kvalitétskänsla och det får till följd att bl.a. det mesta i dörren skramlar om du får hyffsat tryck i dörrhögtalarna.
SM-Silver i Billjud 2005 - 14 tävlingar - 14 pallplatser - 10 förstaplatser
| Member of PEUGEOT SPORT Club and SASCA | 206 GTi
Snelleman

Post by Snelleman »

mina dörrar skramlar :cry: :cry:
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
nevyn

Post by nevyn »

Det brukar funka bra att "bara" smäcka dit en asfaltsplatta bakom basen i dörrarna...
WiNi

Ljudisolera?

Post by WiNi »

Jag passar på och snor denna tråden lite och tänkte fråga hur man enklast och med bäst resultat ljudisolerar en 206 Rc. Mycket jobb med detta eller?
Stolt ägare till en röd Peugeot 206 RC.
http://www.garaget.org/?car=12059
nevyn

Post by nevyn »

Allt beror på hur mycket fritid du har... Enklaste varianten är väl som sagt asfaltsmatta...

Värsta är väl att spruta i dämpmassa, bygga ny baffel och förankra den i dörren ordentligt, sedan förstärka dörrsidan innan man sprutar dämpmassa i den med... Sen är det bara att fortsätta med resten av bilen hehe...
Snelleman

Post by Snelleman »

Va precis så jag gjorde..

Sprutade svart dämpklet i hela dörren.
tog bort vita plasten och spände upp filtmatta.

plastade insidan på dörrsidan och sprutade den full med klet oxå.

stumt blev det.
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Luuk

Post by Luuk »

Tackar för alla svar... skippar nog baksystemet... om det nu skulle vara någon som åker därbak så får dom nöja sig med de ljud som blir... nu väntar jag bara på att de ska bli lite mildare ute.. så frammåt vårkanten tar projektet fart! :) btw... någon som har något bra ställe som säljer asfaltsmatta billigt?
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Post Reply