Lacka bil med burk?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Apollo

Lacka bil med burk?

Post by Apollo »

Klarar man lacka en hel bil med sprayburk? :)
Skärm, baklucka, dörrar och små ytor är ju lungt. Men huv, tak och bakskärmar?
Så himla sugen på att lacka om bilen och ta bort lister och annat skräp.

Eller är det svårt med färgspruta? Har både spruta och tryckluft. Men riktig billack är så dyr så jag har inte vågat testa på något.
Peugeot 308
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

klart man kan men problemet är väl kvalitén på färgen. håler ju inte så bra som 2-komp. annars är det ingen skillnad att lacka med burk eller spruta bara sprutan är rätt inställd. och så dyr är ju inte färgen. kostar ca 400:- litern hos en billackerare
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Apollo

Post by Apollo »

datapata wrote:klart man kan men problemet är väl kvalitén på färgen. håler ju inte så bra som 2-komp. annars är det ingen skillnad att lacka med burk eller spruta bara sprutan är rätt inställd. och så dyr är ju inte färgen. kostar ca 400:- litern hos en billackerare

När jag frågade på ett ställe kostade det runt 1000kr för en liter färdigblandat inkl förtunning och härdare? Hur mkt färg, förtunning och härdare behöver man till en 205? Pris för allt?

Den färgen man får tillblandad hos färghandlare i sprayburk. Är inte det 2komp?
Peugeot 308
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

fråga om pris på ett annat ställe. jag får ge max 400:-/L. räkna med ca 2 L färg ungefär + lika mycket grund och eventuell klarlack. behövs ju inte så mycket härdare och förtunning är billigt

om det är 1- komp i sprayburk vet jag faktiskt inte helt säkert, men lika stark är den inte
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jmasser

Post by Jmasser »

Om du ska använda spruten med tryckluft, så kan jag rekomendera en "trycklufts regulator" så du kan ställa ner trycket från kompresson.

Jag gav 1900:- för 2.5L färg med härdning och tinner på Mekonomen. om jag inte missminner mig :)
Dart

Post by Dart »

det största problemet för hobbylackerare brukar vara förarbetet
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Trolle

Post by Trolle »

tobbe tuff wrote:det största problemet för hobbylackerare brukar vara förarbetet
som tar en helvets massa tid!!!! :shock: :shock: :shock: jag som exempel fick precis min bil klar efter lack lade ner typ 3 månader på förarbetet, och då höll ja på varje dag så länge ja orkade typ...men jag har heller aldrig gjort något liknande innan...Om du inte vet vad du ger dig in på, gör det inte! jag ångrar att jag inte lämnade in bilen för slipning, resultatet blir alltid bättre...ska du lacka så snåla inte...Då kan du hellre spara en slant på att ta bort lister, kofångare och dylikt innan du lämnar in den...

jag var riktigt jävla pedant när ja slipade och resultatet var ändå sämre än om lackeraren själv gjort det. Och då höll ja ju ändå på i mer än tre månader...mitt tips är att lämna in bilen och få det riktigt gjort...
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Dart

Post by Dart »

Lyssna på trolle, det var dagens inlägg!
Det som tog trolle tre månader tar inte tre dagar för en lackerare, å då blir det dessutom betydligt bättre.
Du gör egentligen en ekonomisk förlust på att hålla på att harva själv.

Fast det beror helt å hållet på vilket slutresultat man vill ha.

danielr112

Post by danielr112 »

tobbe tuff wrote:Lyssna på trolle, det var dagens inlägg!
Det som tog trolle tre månader tar inte tre dagar för en lackerare, å då blir det dessutom betydligt bättre.
Du gör egentligen en ekonomisk förlust på att hålla på att harva själv.

Fast det beror helt å hållet på vilket slutresultat man vill ha.

och givetvis vilken utrustning man har.. har du riktiga slipmaskiner så slipar man och spacklar en hel bil på ett par dar.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Apollo

Post by Apollo »

Det är lite små rostfläckar på bilen som jag gärna vill bättra på. Men det är lite nyanskillnader på bakluckan då jag tror den är omlackad. Samt ser taket solblekt ut. Så ska jag ändå köpa olika färgburkar i olika nyanser så känns det onödigt om jag vill lacka om senare.

Är grundfärgen bara för att lacken ska fastna eller fungerar den som sprayspackel? Som man sedan slipar?

Brukar köra med Hagmans sprayspackel och då blir det kanon.
Peugeot 308
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Apollo wrote:Det är lite små rostfläckar på bilen som jag gärna vill bättra på. Men det är lite nyanskillnader på bakluckan då jag tror den är omlackad. Samt ser taket solblekt ut. Så ska jag ändå köpa olika färgburkar i olika nyanser så känns det onödigt om jag vill lacka om senare.

Är grundfärgen bara för att lacken ska fastna eller fungerar den som sprayspackel? Som man sedan slipar?

Brukar köra med Hagmans sprayspackel och då blir det kanon.

finns kombinerad grund/filler också ja
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
danielr112

Post by danielr112 »

är den blek? polera upp den med rubbing/vax. finns massa olika medel.. vi använder autosmarts och wurths medel på jobbet. går att polera upp det mest blekade ytorna. ev våtslipa ytan innan.

rostfläckar? blästra sedan spackla.. spruta med filler och lacka om hela ytan.. lackar du med sprayburk ska du def våtslipa efter och sedan rubba upp ytan. då sprayburkar oftast ger ett ganska apelsinskaligt resultat.. vi har lackat en del bagageluckor och så med 1k sprayburkar och det går.. dock inte hundra samma resultat som spruta... men det säger ju säg självt.

desutom kräver burk att man slipar grunden med finare papper.. med spruta kan man sluta vid 240 med bra normalfärger. men med burk ska man gå upp till 500 lr liknande då man inte får samma tjocka färgflöde och färg.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Sprayburk blir inget bra... Har sett de som försökt (och varit rätt stolta över resultatet :shock: ), det går inte att få det bra med sprayburk helt enkelt. Det blir skiftningar och övergångar och du lär få polera tills du är halvdöd innan det börjar likna nåt, för att sen stå med en jäkligt känslig lack om du inte klarlackar den....För att sen märka att när du försöker tvätta bort lackskvätt från nån annan lackering med thinner att färgen kletas ut och löses upp av thinnret...
Ingen bra ide helt enkelt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by danielr112 »

Claes B wrote:Sprayburk blir inget bra... Har sett de som försökt (och varit rätt stolta över resultatet :shock: ), det går inte att få det bra med sprayburk helt enkelt. Det blir skiftningar och övergångar och du lär få polera tills du är halvdöd innan det börjar likna nåt, för att sen stå med en jäkligt känslig lack om du inte klarlackar den....För att sen märka att när du försöker tvätta bort lackskvätt från nån annan lackering med thinner att färgen kletas ut och löses upp av thinnret...
Ingen bra ide helt enkelt.

beror på hur bra man e på att lackera och vad för slags burk.. du måste ha en burk med speciell dimmkork... vi använder en specialburk blandad av lackfirma. färgnyansen blir på ett ung lika. dock apelsinskalaktigt och kräver givetvis klarlack över dem... men visst.. går lätt att se skillnad på om man lackat med en spruta..

korken jag snackar om sprutar färgen i en fin rak dimma. dock måste man byta den mellan varje sprutning typ för att den lätt sätter igen sig.

edit: men hade själv aldrig fått för mig att lacka en bil del med sprayburk. tar ju år och dar att få bra resultat. så jag har alltid kört med spruta
Apollo

Post by Apollo »

Om jag nu köper riktig färg och sprutar tex framspoilern och bakspoilern med färgspruta. Är det då svårt att få rätt nyans om jag vill lacka motorhuven sen en annan gång?
Mäter man upp färgen i gram som dom gör när de blandar eller får man prova sig fram till rätt nyans?

Skulle vilja prova på något med färgspruta och se om jag klarar av det.
Peugeot 308
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Jag köpte "riktig" färg och lackade mina org. fälgar vita. första gången jag lackade med spruta och resultatet blev helt ok, lättare än med burk skulle jag säga mkt jämnare tryck när man sprutar. det är ju dock inga stora ytor på en fälg så det är ju enklare men jag klarade mig utan rinningar.

så kör med spruta, bra med kompressor med tryckregulator som sagt vad

färgen, härdare, thinner mätte man upp med en sticka så man fick rätt mängd av varje. skitenkelt
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Apollo

Post by Apollo »

Så då är det lungt om jag köper lite och provar på tex spoilern och sen blandar till ny, så stämmer det någorlunda om jag får för mig att lacka något annat sen?
Peugeot 308
danielr112

Post by danielr112 »

Apollo wrote:Så då är det lungt om jag köper lite och provar på tex spoilern och sen blandar till ny, så stämmer det någorlunda om jag får för mig att lacka något annat sen?

du själv blandar inte färgen. det gör den du köper den av och han blandar med maskin.

det du blandar är thinner och härdare i färgen och det görs med sticka som effe sa
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

vad kostar det att lämna in en bil för slipning då?

vad krävs det för utrustning på kompressor mm? har ju en billigt liten kompressor hemma.
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Dart

Post by Dart »

M.Attsäter wrote:vad kostar det att lämna in en bil för slipning då?

vad krävs det för utrustning på kompressor mm? har ju en billigt liten kompressor hemma.

Priset varierar rätt kraftigt men vill du enbart ha slipning blir det inte så mycket.
Kolla hur många liter/minut din kompressor ger och glo sedan på sprutorna så ser du.

Post Reply