Balansering av ljud fram och bak?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
heimat

Balansering av ljud fram och bak?

Post by heimat »

En liten fundering. Skall byta högtalare i dörrarna på bilen både fram och bak.

Har alltid tidigare drivit mina dörrhögtalare från CDns utgångar men vill nu ha mer kräm ur dom. Har man dom kopplat till CDn direkt så kan man ju justera ljudet om man vill ha mest ljud i framdörrarna eller bakdörrarna.

Kopplar jag ett slutsteg till dom så tänkte jag koppla alla 4 högtalare till ett slutsteg och då kommer man ju tappa denna möjlighet att balansera ljuder fram och bak. Men spelar det egentligen någon roll och hur gör man annars för att komma flörbi det?
WheiZ

Re: Balansering av ljud fram och bak?

Post by WheiZ »

heimat wrote:Kopplar jag ett slutsteg till dom så tänkte jag koppla alla 4 högtalare till ett slutsteg och då kommer man ju tappa denna möjlighet att balansera ljuder fram och bak. Men spelar det egentligen någon roll och hur gör man annars för att komma flörbi det?

Varför skulle du tappa den möjligheten? Med fyra högtalare bör ett fyrkanalssteg bli det naturliga och då kommer du förtfarande kunna ställa nivån individuellt för fram och bak eller använda faderfunktionen om du vill.
SM-Silver i Billjud 2005 - 14 tävlingar - 14 pallplatser - 10 förstaplatser
| Member of PEUGEOT SPORT Club and SASCA | 206 GTi
heimat

Post by heimat »

Jo men problemet är ju att det bara är ett 2 kanals steg :)

Sen vet jag faktiskt inte om jag har så många utgångar från min CD så att jag kan köra fram,bak samt till sub. Visserligen tror jag det men minns inte var så länge sedan man kikade baktill.

Men hur viktigt är det att kunna justera ljudnivån fram och bak? Känns som det kan vara det... annars får man väll koppla allt direkt till CDn och se om man tycker ljudet är bra.. alternativt köpa ett 4 kanals steg... eller koppla in bpda mina 2 små steg jag har vilket kommer bli jobbigt rent placeringsmässigt.
nevyn

Post by nevyn »

Koppla in båda stegen då har du ju full kontroll. Ska du bara köra på ett steg skippa bakhögtalarna. min åsikt...
heimat

Post by heimat »

Funderade faktiskt på båda stegen visserligen är dom inte direkt stora men skall se vart man kan få plats med dom, planen var under framstolarna.

Men annars menar du koppla dörrhögtaöarna fram till steget och dom där bak till CDn?

Kikade idag efter bra placering för slutsteg i bagagen på min 307 kombi och insåg att det inte fanns mycket att gömma det i, inte ens en balja för reservhjulet :)

Nån som har bra idee att placera det? Vill helst undvika att skruva det på ryggen på stolarna då det lätt kommer iklämm när man fäller sätena. Men kanske på sidorna där bak...
Post Reply