Magnetström ?????
Magnetström ?????
Hej. Kan någon förklara det här fenomenet?
Min signalampa för laddning satt snett. Detta gjorde att jag inte fick någon laddström från generatorn.
Det är tydligen så att batteriet skickar en "magnetström" till generatorn, genom signallampan . och får den inte detta så fungerar den inte.
Kan någon förklara för mig hur det funkar lite mer ingånde?
Vad betyder magnetström?
Over and out /Fresh
Min signalampa för laddning satt snett. Detta gjorde att jag inte fick någon laddström från generatorn.
Det är tydligen så att batteriet skickar en "magnetström" till generatorn, genom signallampan . och får den inte detta så fungerar den inte.
Kan någon förklara för mig hur det funkar lite mer ingånde?
Vad betyder magnetström?
Over and out /Fresh
En växelströmsgenerator behöver lite ström från batteriet för att kunna börja jobba. Strömmen alstrar det magnetfält som i sin tur alstrar ström när generatorn börjar snurra.
På många bilar kommer den strömmen via laddningslampan. På en del andra finns det en separat sladd från tändningen. Att koppla den via laddningslampan är lite lurigt, för det innebär att om laddningslampan går sönder, slutar batteriet att laddas - men man får ingen varning för det.
Att generatorn behöver magnetiseringsström innebär också att det är omöjligt att bogsera igång en bil med helt tomt batteri (fast bara det finns en liten, liten gnutta spänning kvar i batteriet brukar det räcka för att generatorn ska kunna gå igång).
På många bilar kommer den strömmen via laddningslampan. På en del andra finns det en separat sladd från tändningen. Att koppla den via laddningslampan är lite lurigt, för det innebär att om laddningslampan går sönder, slutar batteriet att laddas - men man får ingen varning för det.
Att generatorn behöver magnetiseringsström innebär också att det är omöjligt att bogsera igång en bil med helt tomt batteri (fast bara det finns en liten, liten gnutta spänning kvar i batteriet brukar det räcka för att generatorn ska kunna gå igång).
Istället för permanentmagneter så kör man elektromagneter i generatorn. Detta har inte med lik eller växelspänning att göra. Ev. Växelspänning likriktas innan den matas till batteri osv.
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alla moderna bilar har växelströmsgeneratorer. Växelströmmen omvandlas till likström med en inbyggd likriktare (dioder).
Förr i tiden hade bilarna likströmsgeneratorer. Nackdelen med dessa är dels att de inte laddar batteriet när motorn går på låga varvtal (vilket en växelströmsgenerator gör), dels att de har lägre effekt.
Förr i tiden hade bilarna likströmsgeneratorer. Nackdelen med dessa är dels att de inte laddar batteriet när motorn går på låga varvtal (vilket en växelströmsgenerator gör), dels att de har lägre effekt.
- danielr112
carl wrote:Alla moderna bilar har växelströmsgeneratorer. Växelströmmen omvandlas till likström med en inbyggd likriktare (dioder).
man kan visst få en liktströmsgenerator att ladda på tomgång. bara att ställa in spolarna som styr det. dock så kan spänningen bli lite högre på högre varv sedan
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
daromer wrote:carl wrote:Alla moderna bilar har växelströmsgeneratorer. Växelströmmen omvandlas till likström med en inbyggd likriktare (dioder).
man kan visst få en liktströmsgenerator att ladda på tomgång. bara att ställa in spolarna som styr det. dock så kan spänningen bli lite högre på högre varv sedan
En fördel med likströms generatorerna var att man kunde köra bilen utan batteri utan att riskera att skada generatorn allvarligt
Gör aldrig det på en bil med växelströmmare....... om inte generatorn havererar så gör garanterat styrsystemen i bilen det
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- danielr112
ehh.. e bara vissa som generatorn tar stryk på att köra utan batteri. bland annat de gamla bosh med extern laddregulator. de hehöver styrströmmen.
de är de enda jag har pajjat något på och då var det regulatorn som gick.
men inte hur de nya bilarna är. men de bilarna ja har haft annars har funkat utan batteri också. (fråga mig inte varför jag kört utan batteri)
de är de enda jag har pajjat något på och då var det regulatorn som gick.
men inte hur de nya bilarna är. men de bilarna ja har haft annars har funkat utan batteri också. (fråga mig inte varför jag kört utan batteri)
------------------------------------------