Stömmen försvinner vid start..

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
KayMonky

Stömmen försvinner vid start..

Post by KayMonky »

Tjena!

Jag har precis köpt min första peugeot 205 gti. Men när jag köpte den så visste jag att det skulle vara något fel på den mellan generator och batteri sa han.. Men när jag vrider på tändningen så lyser alla lampor och fläktar och skit går igång, men så fort jag försöker tända motorn så bara dör allt och alla lampor släcks. Men så fort jag släpper så tänds allt igen.... (Bilen går aldrig igång alltså). Vad kan detta vara?

/Robin 'behöver hjälp att få igång bilen'
Peugeot 205 GTI -89 Såld
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

ska vara så förutom att startmotorn ska dra... klickar solenoiden?
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
KayMonky

Post by KayMonky »

Nej inget klick, ingenting, allt bara slocknar. Sen tänds det när jag släpper. Vd kan det mer vara? jodningsfel? eller kan det vara någon slags kortslutning?
Peugeot 205 GTI -89 Såld
wavik©

Post by wavik© »

kolla jorden och anslutningarna till batterit, hadde samma på min när en batteripolen glappade
KayMonky

Post by KayMonky »

Jag vet inte riktigt vad solenoid är för något men det klickar inget och ingenting verkar reagera förutom det jag sakt..
Peugeot 205 GTI -89 Såld
KayMonky

Post by KayMonky »

jo jag har varit där och kollat . dragit ut och satt tillbaka men det funkar ändå inte. Finns det någonstans som man kan kolla om det är glapp i startmotorn eller nått? Eller kanske någon jodning.
Peugeot 205 GTI -89 Såld
KayMonky

Post by KayMonky »

oj läste inte riktigt. Hur ser jodning ut på batteriet då?
Peugeot 205 GTI -89 Såld
M.Forsén

Post by M.Forsén »

KayMonky wrote:oj läste inte riktigt. Hur ser jodning ut på batteriet då?

Du har en + pol ock en - på batteriet om du följer kabeln från minuspolen (jord)på batteriet så hamnar du nere på växellådad lossa muttern där och lossa sedan båda kablarna,"gör rent kontacktytorna fetta in me kopparpasta"
OBS koppla bort + kablarna från batteriet innan du börjar skruva!
205 GTI-86 som blöder i toppen
R.O.B.

Post by R.O.B. »

du kan testa om det funkar om du sätter en startkabel mellan minus på batteriet och till motorn. funkar det så är det där jorden felar. funkar det inte skulle jag sladd till starten.... sitter två sladdar i den, en stor o en liten... den stora går direkt till batteri och den lilla till tändlåset... den lilla styr solanoiden som funkar dels som strömbrytare till den stora sladden o dels till att knuffa ett kugghjul som driver runt motorn (med hjälp av svänghjul)... kolla att du har ström till lilla sladden... tror dock på jordfel.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Trasigt tändningslås är inte helt ovanligt heller. Kan bete sig precis så då.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
M.Forsén

Post by M.Forsén »

robert306gti wrote:du kan testa om det funkar om du sätter en startkabel mellan minus på batteriet och till motorn. funkar det så är det där jorden felar. funkar det inte skulle jag sladd till starten.... sitter två sladdar i den, en stor o en liten... den stora går direkt till batteri och den lilla till tändlåset... den lilla styr solanoiden som funkar dels som strömbrytare till den stora sladden o dels till att knuffa ett kugghjul som driver runt motorn (med hjälp av svänghjul)... kolla att du har ström till lilla sladden... tror dock på jordfel.

Image

Här syns lilla sladden från tändningslåset.Men trångt trångt att komma åt.

Image

Även en bild på hur du kan testa om en startmotorn fungerar vid eventuellt köp av begagnad startmotor.Koppla startkablarna till ett batteri.
205 GTI-86 som blöder i toppen
KayMonky

Post by KayMonky »

ok tacK! jag ska ut och titta på det senare idag! Jag meddelar senare idag hur det gick. Så får vi se om detta hjälpte :D Skitbra forum rent ut av!
Peugeot 205 GTI -89 Såld
KayMonky

Post by KayMonky »

tydligen så pajade det ju när han körde. Sen bytte han generator och batteri men sen efter det så fungerar inte elstarten. Är det någon som har en bild på alla jordningar runt däromkring (generator, startmotor) så kan jag kolla det samtidigt som alla de andra bra tipsen.
Peugeot 205 GTI -89 Såld
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jorden går från minuspolen på batteriet till karossen och motorblocket/växellådan, går inte att missa om du börjar vid batteriet.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

TheDagger wrote:Trasigt tändningslås är inte helt ovanligt heller. Kan bete sig precis så då.

*HOST*
KayMonky

Post by KayMonky »

jojo men min fråga var om det finns fler? Någon annanstans där runt omkring. Kanske till startmotorn eller nått?
Peugeot 205 GTI -89 Såld
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

KayMonky wrote:jojo men min fråga var om det finns fler? Någon annanstans där runt omkring. Kanske till startmotorn eller nått?

Nej!!! Jord sitter mellan batteri, motorblock och kaross enbart.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

det är av den anledningen som bilel är relativt enkel... de flesta sladdar är plus och karossen/motorn är minus. det finns massa jordpunkter i bilen där diverse lysens minus osv går in i kaross... men jorden till starten går enbart genom motor/växellåda som den är fastskruvad i.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
KayMonky

Post by KayMonky »

OOOOOOK tack, men lugn jag är ny......
Peugeot 205 GTI -89 Såld
KayMonky

Post by KayMonky »

robert306gti wrote:det är av den anledningen som bilel är relativt enkel... de flesta sladdar är plus och karossen/motorn är minus. det finns massa jordpunkter i bilen där diverse lysens minus osv går in i kaross... men jorden till starten går enbart genom motor/växellåda som den är fastskruvad i.

Tack :D nu förstår jag
Peugeot 205 GTI -89 Såld
Post Reply