3. Frågor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sudden

3. Frågor

Post by Sudden »

Hej, med stor risk att bli dumförklarad :wink: så ställer jag nu tre kanske inte så smarta frågor......
1. När man öppnar motorhuven på min 205 GTI -89 så sitter det ett litet plastlock i chassit på vänster sida. Det ser ut som om det går ner en slang till en behållare för lycktspolning? Vad skall jag hälla i detta hål? :D

2. Min bil läcker olja, jag vet varifrån. Men jag tvekar endå lite, kan det finnas någon annan olja än motoroljan och växelådsoljan (den jag kollar vid vänster framjul med en 19" hylsa.)??

3. Min bil indikerar ibland att lambda sonden ger felaktiga utslag (eller någe), är detta farligt för bilen? Kan man koppla bort sonden? Ibland så tycker jag att bilen går bättre när varningslampan lyser, kan det vara så?

/Sudden
Amar

Post by Amar »

1: det är behållaren till lyktspolarna, häll vanlig spolarvätska i det hålet. det brukar jag göra, dock är det ingen garanti för att de skall funka, de brukar vara döda på 205:orna.

2: kan vara packboxen mellan växellåda och motor, kan även vara motorolja. gansak ovanligt att den läcker växellådsolja, men den bulten du beskriver är till växellådan om vi tänker på samma bult.

3: kan hända att bilen går bättre, men oftast går den sämre, du har antagligen någon läcka i avgassystemet nära lambdan, närmaste gissning blir packningen mellan grenrör och downpipe som brukar brinna upp efter 12000mil. 116:- kostar en hela sats hos peugeot.
bytes enklast uppifrån.

hur vet du att lampan indikerar just lambdasonden? har du kollat felkoderna?
Sudden

Post by Sudden »

1. Hmm ok, då verkar min vara igenpluggad. Jag provade nämligen med spolarvätska 8) Men jag fick i en 3deciliter kanske.

2. hmm men om vi säger så här, det finns bara växellådsolja och motorolja? Det finns inte någe jävla slutet system till någe lager eller något?

3. Japps det är lambdasonden, hmm ok så en packning.....
Men röret är tätt som f*n, bilen stannar ju så när som på en hårsmån om man trycker handflatan mot slutröret.

(Funderar på att sätta på extraktorgrenrör, var kan man få tag på ett sådant?
Post Reply