främre avgaspackning?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
wavik©

främre avgaspackning?

Post by wavik© »

Va iväg ida och fick mitt rostfria avgas monterat och blev samtidigt upplyst om att den främre avgaspackningen va kass, vilken är det?
är det den mellan grenrör och katten? den finns väll som nått kit med packning å bult el?
Blanco

Post by Blanco »

Finns ett komplett kit med packning, bultar, fjädrar hos Peugeot. Tror det kostade 124:-
Skoda Fabia Rs -07
Amar

Post by Amar »

mitt kitt kostade 116:- hos peugeot

men mekonomen säljer också i deras monteringssats för avgassystemet...
tror att det kostade 80:- eller nåt däromkring.
wavik©

Post by wavik© »

hur svårt/enkelt ere å byta? vilka verktyg behövs? antar att en vinkelslip kan va bra..
Behöver man plocka ner hela avgassystemet eller räcker det om man får av bultarna??
Amar

Post by Amar »

vet inte hur det ser ut på 405, men på min 205:a var det lättasxt uppifrån, i 309:an var det lättast nerifrån med långa förlängnignar på hylsan.

i båda fallen var det enklast att komma in med dremel o kapa av, man ersätter ändå med nya bultar/mutter/fjäder ur satsen. vinkelslip kan gå, men kan vara trångt för det..
wavik©

Post by wavik© »

så da va packnings satsen inhandlad för sura 224:- hos pugg, verkar som de e enklas underifrån på min bil, såg inte ens var packningen sitter uppifrån :(

jäjä.. bara å hissa upp nån da...
Sudden

Post by Sudden »

wavik, på 205or så underlättar det om man tar bort luftfilterburken. då får man ganska mkt utrymme plus att man kan göra det uppifrån....
Freddan

Post by Freddan »

Sudden wrote:wavik, på 205or så underlättar det om man tar bort luftfilterburken. då får man ganska mkt utrymme plus att man kan göra det uppifrån....

Fast Wavik har en 405:a... :)
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Blanco

Post by Blanco »

På Mi16 är det lättast att komma åt underifrån. Kan underlätta om man är 2st så ena kan hålla fast bultarna uppifrån medans en ligger under och skruvar. Går ensam om man e lite smidig i fingrarna. Litet spärrskaft med förlängare är att rekomendera.
Skoda Fabia Rs -07
Post Reply