Flytande foder på 605 3,0??? 12v

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
zx-evert

Flytande foder på 605 3,0??? 12v

Post by zx-evert »

Jag har en fråga nagående flytande foder i min 605. Har bytt topplockspackningarna men när jag skulle skruva bort det främre kamdrevet så råkade jag skruva motorn lite och det mittersta bakre fodret åkte upp cirka en cm. Är det någon fara om man bara trykcer tillbaka det eller är det så illa att man måste byta skiten?? tacksam för ett bra svar
Det är lätt att va smart och spela dum men det är svårt att va dum o spela smart
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

det enda som e farligt är om den o-ringen skadas så kommer det ju inte bli tätt.....men det vet du först när du startat motorn eller komp-testat, eller om du helt enkelt tar upp det fodret o byter o ringen mot botten....
zx-evert

Post by zx-evert »

men hur mycket skada gör det om man tar upp fodret och byter o-ringen? kan man bara göra det sådär?
Det är lätt att va smart och spela dum men det är svårt att va dum o spela smart
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det är svårt att få tillbaka fodret när kolven sitter kvar... Om du släpper på sumpen och lyfter kolven samtidigt är det lättare.
Huruvida det klarar sig utan att lyfta fodret vet jag inte... Men jag tror inte det sitter o-ringar på den motorn, det sitter nog shims, om det klarar sig beror helt på vad shimsen är gjorda av. Är de av papperspackning så är det nog stor risk att de går sönder om fodret flyttar sig och du får vattenläckage till följd av det.
Men tryck ner fodret igen och mät uppsticket, är det likadant som på de andra cylindrarna så bör allt vara ok, tycker att det borde ändra sig om shimset hamnat fel.
Men åas. är det kanske rätt dumt att sätta ihop grejerna igen utan att vara 100% säker på att det är rätt, mycket merjobb att riva allt igen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496