Trimma Peugeot 206 RC!!! EDIT: plus övriga frågor

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
MichelCardoso

Trimma Peugeot 206 RC!!! EDIT: plus övriga frågor

Post by MichelCardoso »

Hejsan allihop!

Jag har precis köpt en 206 RC och vill trimma den och jag har även suttit här och läst en miljon trådar men kommer inte fram till ngt rakt svar på min fråga!

Jag ha rju läst att chip från t.ex. itsfun osv. inte alltid är så bra och att dem knappt ger några hästar osv. Sen var det även bra i andras åsikter osv osv!

Men om man t.ex. bytar kammar och går den vägen kan man trimma RCn då eller detta kanske inte är en så god idé? Man kan ju alltid byta avgasystsem, luftfilter (cold air intake från AEM =) och extraktorgrenrör då får man en bit ju! Men sen mer... om man vill ha mer!!! Var kan man göra detta då kan ngn ngt bra företag som gör detta till just 206 RC?

Kan någon som trimmat sin RC rekomendera ngt grymt som dem gjort med sin egen bil som höjde effekten en bit =)? Tack så otroligt mycket för alla svar! VÄLDIGT uppskattat :D

Edit:

*Kan man ha 18" på 206 RC?
*0-100km/h med 206 RC?
*Avgassystem till 206 RC?
*CDA-Box eller Cold Air Intake från AEM till 206 RC?
*Extraktorgrenrör till 206 RC?

Nästan SAMTLIGA frågor rör bilen prestanda på ett eller annat sätt... därför sammanfattat såhär Mvh. styrelsen
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Vill du absolut behålla den som sugmotor? Annars finns ju kompressor 8)
Samma karaktär som sugis fast med mycket mer kraft :D

Nyckelfärdigt skulle en firma i GBG-trakten ha 60000kr för det på min 306:a. Det skulle öka effekten med ca 30-50% gissade de på.
Om effekten skulle öka med 30-50% på din bil också så skulle du ju ha 234-270hk 8)

Det enda du skulle behöva göra då är är att ta ett lån 8)
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Ganska hårdtrimmad redan i standard, men allt går ju bättra på. Frågan är väl hur det är med kammarna på en sån där sak, är det inte variabla på något vänster? motorstyrningen kräver säkert orginal för att funkera hyffsat men motorstyrning finns ju eftermarknads.

EW12 konventera och trimma? Då bör det finnas mer potential om man ändå ska gå hela vägen.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Blanco

Post by Blanco »

Eric Josefsson wrote:Ganska hårdtrimmad redan i standard, men allt går ju bättra på. Frågan är väl hur det är med kammarna på en sån där sak, är det inte variabla på något vänster? motorstyrningen kräver säkert orginal för att funkera hyffsat men motorstyrning finns ju eftermarknads.

EW12 konventera och trimma? Då bör det finnas mer potential om man ändå ska gå hela vägen.

Insugskammen är variabel. Mappa den med tex unichip, byt avgassystem, och ett väl avskärmat filter och så kan du lätta bilen (lätta bilen är det billigaste trimmet). Efter det börjar det kosta pengar.
Skoda Fabia Rs -07
MichelCardoso

Post by MichelCardoso »

okej! det låter ju bra! Vad menar du med att lätta bilen?

Och en till sak. Om jag nu bytar avgassystem, sätter på en cda-box eller en cold air intake från AEM och ett extraktorgrenrör + då lätta bilen! Hur mycket hk mer tror Ni att man får av denna modifiering på 206 RC?

Tack så väldigt väldigt mycket!!!
Mvh
Michel
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

MichelCardoso wrote:okej! det låter ju bra! Vad menar du med att lätta bilen?

Släng ut all skit som inte gör någon nytta ;)

Släng ut allt i stereoväg givetvis, Säten som inte nyttjas, dörrsidor, inredning, paneler, innertak, byt ut rutor mot polykarbonat, ta bort fönsterhissar och centrallås, ta bort bitumen från dörrarna, skrapa bort underredsmassa, ta bort AC´n om du inte ska köra långlopp. Moderna bilar kryllar av en massa onödiga finesser. :wink:

De övriga "modifieringarna" kanske kan ge 10hk om du har en bra dag på en bil som RC.

RC väger väl ca 1200kg

1200/180hk orginal= 6,66kg/hk
1200/180+trim10=6,315
1200minus 100kg lättning/180=6,11kg/hk
1200minus 200kg lättning/180=5,55kg/hk

1200-180*6,315
för att få motsv. 10hk så behöver du bara lätta ca 63kg. 8)
///Mi16
Fredrik^

Post by Fredrik^ »

Det sitter väl redan ett extraktor grenrör på rc orginal om jag fattat rätt?
206 Rc Såld :(
Kör nu: Ford Fiesta ST -06
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Fredrik^ wrote:Det sitter väl redan ett extraktor grenrör på rc orginal om jag fattat rätt?

Jupp
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... sc&start=0

Ser ganska vettigt ut faktiskt, lite mycket "ormbo" för min smak och kollektorn ser smal ut, frågan är också hur det fortsätter efter kollektorn om det är 4-2-1 med DP eller om det bara är 4-1 och hur pass rörlängderna är avstämda för något visst register.
///Mi16
2tum4:a

Post by 2tum4:a »

Eric Josefsson wrote:
Fredrik^ wrote:Det sitter väl redan ett extraktor grenrör på rc orginal om jag fattat rätt?

Jupp
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... sc&start=0

Ser ganska vettigt ut faktiskt, lite mycket "ormbo" för min smak och kollektorn ser smal ut, frågan är också hur det fortsätter efter kollektorn om det är 4-2-1 med DP eller om det bara är 4-1 och hur pass rörlängderna är avstämda för något visst register.
Erik har koll på läget i alla fall. mycket imponerande då kvalitén på vissa inlägg varit av klen karaktär.
Peugeot 405 T16 -93 Till salu
Peugeot 405 T16 -95 Till salu
2tum4:a

Post by 2tum4:a »

Och då menar jag INTE Eriks inlägg, som det i värsta fall ser ut som jag menade :oops: Officiell ursäkt härmed framförd :)
Peugeot 405 T16 -93 Till salu
Peugeot 405 T16 -95 Till salu
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

2tum4:a wrote:Och då menar jag INTE Eriks inlägg, som det i värsta fall ser ut som jag menade :oops: Officiell ursäkt härmed framförd :)

Jag muckade vidare på PM med dig. ;) Ursäkten är/var inte nödvändig för min del. ;) Bara ett missförstånd. :)

Tillbaka till att trimma RC-topic. :)
///Mi16
LexCom

Post by LexCom »

MichelCardoso wrote:okej! det låter ju bra! Vad menar du med att lätta bilen?

Och en till sak. Om jag nu bytar avgassystem, sätter på en cda-box eller en cold air intake från AEM och ett extraktorgrenrör + då lätta bilen! Hur mycket hk mer tror Ni att man får av denna modifiering på 206 RC?

Tack så väldigt väldigt mycket!!!

Du har redan "cold air intake" original och luftfiltret i sig flödar mer än tillräkligt. Peugeot lade mycket tid och pengar på att optimera flödena på RC. Jag kan lova att det inte finns någon strypning i luftfiltret.

Extraktorgrenrör har du redan original som några har påpekat.

Byt avgassystem och mappa bilen med unichip. Det är nog det du kan göra, men räkna inte med att du får någon jätteskillnad.

RC:n är inte den mest trimvänliga bilen :wink:
Honda Civic 1.8 Sport -08
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(Saab 900 2.0T -95 2001-2004)
(205 GTI LeMans -91 2000-2002)
(205 GR -85 1999-2000)
MichelCardoso

Post by MichelCardoso »

OK!!! då greppar jag nästan..

men bilen kan ju inte ha cold air intake redan.. det borde ju ge mer flöde?
Mvh
Michel
André V

Post by André V »

MichelCardoso wrote:OK!!! då greppar jag nästan..

Det LexCom menar är att originalinsuget är minst lika bra som ett "cold air intake" som säljs för tusentals kronor. Sen vad man vill kalla det spelar mindre roll, det är bra prylar som sitter där original. ;)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Nik

Post by Nik »

MichelCardoso wrote:men bilen kan ju inte ha cold air intake redan.. det borde ju ge mer flöde?

Kör i 150 och håll ut handen genom rutan, och notera hur mycket luften trycker på.
Plocka sedan av slangen mellan luftfilter och spjällhus och lägg handflatan mot spjällhusets öppning samtidigt som en kompis varvar till 6000 rpm.
När du kommit hem från sjukhuset så berätta om dina erfarenheter huruvida omgivningsluften påverkar flödet in i motorn eller ej :)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Men varifrån den tar kalluften måste väl ändå gå att förbättra? Tar den på samma ställa som GTi:n nu?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
MichelCardoso

Post by MichelCardoso »

André V wrote:

Det LexCom menar är att originalinsuget är minst lika bra som ett "cold air intake" som säljs för tusentals kronor. Sen vad man vill kalla det spelar mindre roll, det är bra prylar som sitter där original. ;)

OKOK..jo det förstår jag!!! Men en cda-box t.ex. den ökar ju effekten i vilken bil som helst.. Borde den inte göra det i en RC också? Det är ju lite konstigt? Eller?
Mvh
Michel
PelleW
Senior

Post by PelleW »

MichelCardoso wrote:
André V wrote:

OKOK..jo det förstår jag!!! Men en cda-box t.ex. den ökar ju effekten i vilken bil som helst.. Borde den inte göra det i en RC också? Det är ju lite konstigt? Eller?

Inte så konstigt om orginalkonstruktionen i RC:n är optimerad från början. Personligen, utan att ha tittat på orginalet, så tror jag (i min lilla värld) att det går att förbättra. :)
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
MichelCardoso

Post by MichelCardoso »

Men kan man inte ha ett öppet filter då? Får det plats? det måste ju flöda bättre än original.. eller nu cold air intake för det går ju liksom underifrån så att luften alltid flödar in i filtret medans man kör???

Det måste ju vara så!!! Haha..sorry om jag är envis men thats me :D
Mvh
Michel
MichelCardoso

Post by MichelCardoso »

SportAvgassystem!!!

Vilket kan ni rekomendera till 206 RC? Finns det bara system från katten eller finns det system även med flexpipe och hela köret! Det lär ju ge lite mer mos under huven?
Mvh
Michel
Post Reply