När jag körde puggen idag.. låg i de klassiska stockholmsköerna och efter en 35 min i köerna så började stoplampan lysa, jag körde genast åt sidan och stannade, poppa upp huven och kollade, PANG! sa det och locket till vattenkärlet flög och det fontänade upp kokande vatten ur kärlet. Åkte till aktuen och la kompress på lite av armen då det stänkte av ren otur.
Åkte sedan hem med full värme på + att elhissarna (av någon anledning så går säkringen till c-låset och elhissarna fungerar inte) slutat fungera så de blev rätt varmt.
Nu till frågan, Varför skedde detta (förutom eländig trafik)?
Kände på kylaren när jag kom hem nu, den är ju varm över hela, dock börjar den bli sliten.
1. Hur skall kylfläkten vara kopplad, det finns plats för två men endast en monterad...?
2. Sökte och läste lite om kokande bilar, kan det vara termostaten då inte fläkten gått igång, (kan ha med el att göra iofs)?
3. Både temperaturmätare och oljetemperaturmätare beter sig mycket lustigt. När jag klev ur bilen var vatten på "70grader" olja på "60grader" om ens det. Ska jag byta givare?
Någon som har bild på hur elen skall vara kopplad vid kylaren och div?
//Jacob Ö
Kokning + elfel ?
regel 1: kolla kylfläkt. går den igång?
regel 2: lufta systemet
regel 3: kolla termostat (jag har en icke vetenskaplig metod som går ut på att känna om slangarna fram till kylare är varma... nu tycks iofs din kylare vara varm)
regel 3: kolla termostat (jag har en icke vetenskaplig metod som går ut på att känna om slangarna fram till kylare är varma... nu tycks iofs din kylare vara varm)
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
robert306gti wrote:regel 1: kolla kylfläkt. går den igång?
De där har jag försökt följa, dock går inte fläkten, vet inte hur den ska vara kopplad, vet du hur den ska gå? sladdarna alltså, för just nu så hänger det några kablar löst där vid "boxen" framför batteriet
Termostat ska jag koka nu, återkommer med den.
lustigt problem du hade där. Jag ska bort och införskaffa mig en fläkt till jag, så jag har två, kyler bra vid köer.
Fixade mitt, var lite givare och sladd fel. dock fixat å sätter igång runt 90 grader. Enligt mätaren alltså.
Kan fortfarande inte fatta varför säkringen för c-lås/hissar (bild:dörr med nyckel i och sedan är det en sol ovan:S) går, när jag mätte på bryggan så visar den 12 volt :S ska väl vara nada där? så jag antar att något är kortslutet.
Fixade mitt, var lite givare och sladd fel. dock fixat å sätter igång runt 90 grader. Enligt mätaren alltså.
Kan fortfarande inte fatta varför säkringen för c-lås/hissar (bild:dörr med nyckel i och sedan är det en sol ovan:S) går, när jag mätte på bryggan så visar den 12 volt :S ska väl vara nada där? så jag antar att något är kortslutet.
robert306gti wrote:är bara en fläkt på 205gti i sverige. räcker med den. två väger mer...
har varit uppe några ggr innan. de enda 205:or jad sett med dubbla fläktar har båda varit gti:er från -88 men tydligen så hade inte alla det, antar att inte din 88:a har det heller.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06