Frågor ang Japsdämpare?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Dante

Frågor ang Japsdämpare?

Post by Dante »

Först of främst varför kallas det japsdämpare? :)

Till saken, jag är sugen på mer ljud nu (har redan ett Open Air filter) och har kollat runt lite på dessa japsdämpare. Så behöver lite tips på vilken jag ev ska köpa, finns väl rätt många här som har japsdämpare?
Antar att de inte passar direkt utan man får ha en stegmuff då det flesta japsdämpare jag sett har 2,5' anslutning? Vad är det för diameter på 206 GTi-01 rör där orginal ljuddämparen sitter? 2' eller?

Redan GTi orginal systemt låter ju lite mer än en vanlig bil. Iaf mer än mina föräldrars SAAB/Toyota :lol: . Så ljudet med en japsdämpare? Nån som har en ljudfil? Har ju hört från andra bilar men det skiljer sig antar jag :roll:

Undrande peugeot fantast.
Armin

Post by Armin »

http://medlem.spray.se/trixie77/ han säljer billiga och bra! köpte en revotec dämpare förut.. höl i 3år utan probs! har den på hyllan nu :D
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
PelleW
Senior

Post by PelleW »

2,25 är orginal på 206 GTi har jag för mig.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
MozZe

Post by MozZe »

Jag e också väldigt nyfiken på hur en japsare låter?! ingen som vet någon ljudfile eller nått?
PelleW
Senior

Post by PelleW »

MozZe wrote:Jag e också väldigt nyfiken på hur en japsare låter?! ingen som vet någon ljudfile eller nått?

Alla lär låta olika.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Ungefär så här: Bröööm... kras, brööööm brööm
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Luuk

Post by Luuk »

Testa att skruva av sista dämparn... sen startar du bilen... ungefär så låter de fast liite dovare...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Stoffus

Post by Stoffus »

Luuk wrote:Testa att skruva av sista dämparn... sen startar du bilen... ungefär så låter de fast liite dovare...

så som det ska låta alltså :o.
Förresten hur går det ljudet ihop med farbrorblå?, nån som varit med om att dom "klagat" att man har haft för hög ljudnivåa på bilen? :roll:
Drives á Peugeot 309.
Luuk

Post by Luuk »

Stoffus wrote:
Luuk wrote:Testa att skruva av sista dämparn... sen startar du bilen... ungefär så låter de fast liite dovare...

så som det ska låta alltså :o.
Förresten hur går det ljudet ihop med farbrorblå?, nån som varit med om att dom "klagat" att man har haft för hög ljudnivåa på bilen? :roll:

tror inte att de ska vara några problem med japsdämparen på de e klart att de låter lite men inte såå himla mycke som när man kör utan dämpare... gör man däremot de så lär dom klaga...
Svart 206 RC -04 Såld!
MozZe

Post by MozZe »

vad ska jag ha för dämpare om man vill ha så att det låter maskulint när man gasar men inte mycket när man "glider"?

*off topic*
Luuk

Post by Luuk »

MozZe wrote:vad ska jag ha för dämpare om man vill ha så att det låter maskulint när man gasar men inte mycket när man "glider"?

*off topic*

Problemet är väl att låter de så låter de... men de låter inte överdrivet utan sista dämparn om man inte gasar..... :wink:
Svart 206 RC -04 Såld!
igel99

Post by igel99 »

Lånar tråden lite...

Hur gör man för att få lite "vassare" ljud?
Min bil mullrar mest och låter allmänt orent upp till 4-5000 rpm där det börjar låta någorlunda.
Har 2.5" Simonssystem från katten och öppet luftfilter
405 Mi16 -92

Min Mi16
Dante

Post by Dante »

Uppar tråden lite med en ny fråga. Hur är japsdämpare från typ Micro/Autoexperten, gäller samma sak som öppna luftfilter, att man ska hålla sig borta?
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Luuk

Post by Luuk »

tror inte att de ska vara någon fara... får väl kolla på priset... under 1000 så hade inte jag köpt de...
Svart 206 RC -04 Såld!
Dante

Post by Dante »

Okej låter bra, dock blir jag nu lite förrvirrad. Jag antog att det var bara att ta bort den gamla ljudämpare och fästa japsdämparen på röret som den gamla ljudämparen satt på (dock med stegmuff). Men om jag mätt rätt så kommer inte japsdämparen att sticka ut där bak för den är för kort? Shocked

Japsdämpare ca 500mm från (standard mått?)
Orginal ca 700mm http://img426.imageshack.us/my.php?image=dmpare5jp.jpg (allt då, inte bara själva "burken")

Får inte riktigt det att gå ihopa :)
206 GTi -01 - Såld

Högerstyrt!
Din_Mentor

Post by Din_Mentor »

Dante wrote:Okej låter bra, dock blir jag nu lite förrvirrad. Jag antog att det var bara att ta bort den gamla ljudämpare och fästa japsdämparen på röret som den gamla ljudämparen satt på (dock med stegmuff). Men om jag mätt rätt så kommer inte japsdämparen att sticka ut där bak för den är för kort? Shocked

Orginal ca 700mm http://img426.imageshack.us/my.php?image=dmpare5jp.jpg (allt då, inte bara själva "burken")

förläng röret?
Dante

Post by Dante »

Din_Mentor wrote:
Dante wrote:Okej låter bra, dock blir jag nu lite förrvirrad. Jag antog att det var bara att ta bort den gamla ljudämpare och fästa japsdämparen på röret som den gamla ljudämparen satt på (dock med stegmuff). Men om jag mätt rätt så kommer inte japsdämparen att sticka ut där bak för den är för kort? Shocked

förläng röret?

Hehe gjorde det :) Ganska korkad fråga med ett logiskt svar :oops:
206 GTi -01 - Såld

Högerstyrt!
Radeon

Post by Radeon »

om man koper japsdampare sa ar ett tips att kopa med insats sa man kan tysta ner bilen nar man val behover de...
for det later ganska mycke utan insatsen.. och det ar jobbigt att aka langt med..
Körde förut 306 RC Edition.
Sliced

Post by Sliced »

Går det fortare med japsdämpare..;) eller är det här en vilsekomemn blingtråd *duckar*
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Arne Lindgren wrote:Går det fortare med japsdämpare..;) eller är det här en vilsekomemn blingtråd *duckar*

Skulle legat i ICE & Styling för länge sen, men crew har blivit jäkligt slöa på senare tid :lol:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply