Elfel in absurdum (205 -89)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
johannod

Elfel in absurdum (205 -89)

Post by johannod »

Hej!

Jag har frustrerande elproblem som jag inte lyckas identifiera och skulle uppskatta en hjälp på traven. Jag har läst några andra trådar om detta men har kört fast.

Först en beskrivning av problemen:
- Spolarmotor till vindrutan fungerar endast en stund för att sedan lägga av helt. Den är nu helt paj (kortsluten eller liknande). Flera motorer har gått åt fanders...
- Spolarmotor till strålkastarna likaså
- Centrallåset fungerar bara ibland.
- Borttagen spolarmotor till vindrutan (för byte) gör nu att stereon inte avbryts när jag vrider om tändningsnyckel för att starta motorn (förut så pausade stereon, dvs fick ingen ström)

Detta har jag identifierat:
- Jordning ok vid spolarmotor
- Jordning ok vid centrallåsmotorn på förarsidan
- Matningsspänning ibland ok till centrallåsmotorn på förarsidan

Hur skall jag lämpligast gå vidare?
1. Byta alla reläer? Vilka? Hur många är det?
2. Fortsätta felsöka jordningsfel?
3. Annat?

Dessutom: Motorn är helrenoverad men drar inte riktigt jämnt. Jag misstänker att det är elfel som orsakar detta också (eller så är det i det faller helt enkelt tändstift eller tändkablar som måste bytas)

Jag är benägen att ge upp och lämna in den. Är det någon i Skåne som är ett äss på detta? Jag bor i Lund.
Qualm

Post by Qualm »

Om jag vore du så skulle jag leta reda på samtliga jordningspunkter.

Jag blev precis klar med min 205:a som jag köpte med ett väldigt skumt elfel, och det slog ut det mesta faktiskt- motorstyrning / bensimätare os.v.
Felet var jordningspunkten som du har framför vänster baklykta.

Även om dina symptomer inte talar logiskt för samtliga jordpunkter så är det ändå värt att veta att du har alla felfria.

Det tar inte lång tid att gå igenom huvudpunkterna och det är värt varenda sekund du lägger ned. Köp smörjelduk och 5-56 och ge dig in i matchen. :lol:
-[ 205 XR -89 ]- Etanol - Skrotad
-[ 205 XR -90 ]- Bensinare - Skrotad

[Det är bättre att köra med enatnol än att världen får tomma oljehål.]
johannod

Post by johannod »

Tack för detta konkreta svar med tillhörande uppmaning :)!

Jag ska ta och göra en rejäl genomgång av jordpunkterna. Ett förtydligande behöver jag dock hjälp med innan jag sätter igång:

Jag har Haynes-manualen och har haft god hjälp av kopplingsschemana. När du skriver huvudpunkterna, vilka syftar du då på? Alla markerade jordningspunkter i kopplingsschemana? Bara i diagram 1b för 'engine management,. warning lamps and gauges' (för XU5JA som jag har) hittar jag 20 jordpunkter. :o
Qualm

Post by Qualm »

johannod wrote:När du skriver huvudpunkterna, vilka syftar du då på? Alla markerade jordningspunkter i kopplingsschemana? Bara i diagram 1b för 'engine management,. warning lamps and gauges' (för XU5JA som jag har) hittar jag 20 jordpunkter. :o

Jag menar Gruppanslutningarna till jord typ.. Ex v baklyckta, framlyktorna
Du ser dessa som en liknande symbol för en "TV-antenn" i Haynes elshema.

Ett antal vädigt viktiga ensamma punkter finns även i motorummet. Ex växellåda & generator(kolla både + och -) osv.
-[ 205 XR -89 ]- Etanol - Skrotad
-[ 205 XR -90 ]- Bensinare - Skrotad

[Det är bättre att köra med enatnol än att världen får tomma oljehål.]
johannod

Post by johannod »

Ok! Jag ser vilka du menar! Tack!
carl

Post by carl »

Om många elgrejer pajar kan det vara läge att kolla att generatorn inte ger för hög spänning (fast då borde det snarare var glödlampor än elmotorer som ger upp).
/Carl
Post Reply