Tips hur man piggar upp en 306 S16 -94
Tips hur man piggar upp en 306 S16 -94
Kan man få några tips på vad jag kan göra för pigga upp min 306 S16 -94. Den har ett bra vrid på lågt varv men jag skulle vilja ha lite mer response på låga varv.
- Fredrik Pettersson
Ja lägg sisådär 10-20 tusen kr och uppåt så ska du nog märka skillnad.
Kanske andra kammar, mappning.
Öppet filter och liknande är ganska meningslöst ur effektsynpunkt.
Men fränt ljud blir det. .
Filter är enkelt att mont. Bort med orginalburken så finns det massa plats.
Kanske andra kammar, mappning.
Öppet filter och liknande är ganska meningslöst ur effektsynpunkt.
Men fränt ljud blir det. .
Filter är enkelt att mont. Bort med orginalburken så finns det massa plats.
Grabbar med smak, kör bil med flak!
- Fredrik Pettersson
Vill man ha effekt på låga varv ska man nog glömma franska bilar.
Köp nåt med V8 eller ännu hellre en turbodiesel.
Köp nåt med V8 eller ännu hellre en turbodiesel.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Mozzarella
Mozzarella wrote:Benjamin wrote:Men å andra sidan är det ju bara att växla så man ligger över 4000RPM hela tiden.
Så gjorde jag iaf.
Sånt brukar göra susen för synkringar...
Använder man kopplingen är det inga problem
Erik Lundberg
Falun
T16-94
Mi16-92
Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Falun
T16-94
Mi16-92
Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Att få upp effekten – eller snarare kraften på lågvarvsregistret på en fransk 16V motor är körigt. Du måste tyvärr lägga ned en hel del pengar, mer än vad det är värt. Jag äger en Citroën BX 16V och måste nog säga att den är tämligen pigg även på låg- och mellanvarvsregistret, klart piggaste BX 16V som jag testat på. Jag har sedan tidigare provkört två andra Cittror med samma motoralternativ och dessa var faktiskt rent ut sagt bedrövligt slöa under 4000 varv. Jag valde därför att inte köpa dom, blev ett rent antiklimax att köra dessa när man vet hur bra en Golf GTI 16V går eller för den delen en hel dröse andra GTI 16V bilar.
Det var en ren tillfällighet att jag faktiskt sökte efter en BX 16V i annons när jag för ett tag sedan spanade efter begagnade bilar. Ville egentligen ha en Saab 9000T då min sambo äger en men av någon anledning så lockade priset på Cittran och jag ringde ägaren. Tänkte att jag skulle ge MI16 motorn en sista chans för att se om alla bilar med just den motorn verkligen var så slöa under 4000 varv som de andra som jag testat. Till min positiva överraskning så är min BX 16V riktigt pigg på låga varv och den drar till och med fint och skapligt starkt på höga växlar på låga varv, jag behöver inte heller växla ned vid omkörningar på motorväg eller på motortrafikled såtillvida att jag inte vill leka lite extra förstås.
Bland dom bästa 16V motorerna sitter i Opel Kadett GSI 16V, Calibra 16V och Astra GSI 16V, grymt bra bottendrag och grym must över hela registret. Saabs 2,3 16V motor på 150 hk ska vara kraftfull över hela registret också. Har dock bara provkört en och den var defekt, ryckte och jäklades under körning så jag fick aldrig känna på motorns riktiga kapacitet. Annars är det 8V motorer som har bäst bottendrag. Ford Sierra DOHC motorn är grymt stark i botten, en udda konstruktion med dubbla kammar men ändå med endast 8 ventiler. Den motorn tappar dock rejält med ork efter 4500 varv och det är inte lönt att varav den över 5000 varv.
Ska du verkligen trimma din Peugeot så rekommenderar jag dig att montera en lättrycksturbo för att på så sätt få ett bättre bottendrag, men det kostar en del slantar samt kräver en del jobb och dessutom kan det nog bli en del problem vid besök hos SBP. Att trimma din 16V motorn med traditionell trimning är i högsta grad kostsamt och särskilt om du vill öka kraften i bottenregistret. Glöm det där med öppet filter och stora avgassystem, det ger ingen direkt effektökning att tala om men visst ger båda ett gött ljud och en illusion att bilen går snabbare än vad den egentligen gör. Att montera dit ett för stort avgassystem kan till och med minska kraften i bottenregistret ännu mer ifall motorn i övrigt är original.
Angående trimchip så bör du nog vara väldigt aktsam, vissa säger si andra säger så men i det stora hela så kan man INTE förändra en motors karaktär så vidare värst mycket med enbart ett chip, inte i en sugmotor, annat är det med turbobilar. Oftast så flyttas bra maxkraften från ett ställe till ett annat med ett chip – eller så planar man ut effektkurvan lite mer men i det stora hela så blir den kännbara effekten ganska så liten.
Det var en ren tillfällighet att jag faktiskt sökte efter en BX 16V i annons när jag för ett tag sedan spanade efter begagnade bilar. Ville egentligen ha en Saab 9000T då min sambo äger en men av någon anledning så lockade priset på Cittran och jag ringde ägaren. Tänkte att jag skulle ge MI16 motorn en sista chans för att se om alla bilar med just den motorn verkligen var så slöa under 4000 varv som de andra som jag testat. Till min positiva överraskning så är min BX 16V riktigt pigg på låga varv och den drar till och med fint och skapligt starkt på höga växlar på låga varv, jag behöver inte heller växla ned vid omkörningar på motorväg eller på motortrafikled såtillvida att jag inte vill leka lite extra förstås.
Bland dom bästa 16V motorerna sitter i Opel Kadett GSI 16V, Calibra 16V och Astra GSI 16V, grymt bra bottendrag och grym must över hela registret. Saabs 2,3 16V motor på 150 hk ska vara kraftfull över hela registret också. Har dock bara provkört en och den var defekt, ryckte och jäklades under körning så jag fick aldrig känna på motorns riktiga kapacitet. Annars är det 8V motorer som har bäst bottendrag. Ford Sierra DOHC motorn är grymt stark i botten, en udda konstruktion med dubbla kammar men ändå med endast 8 ventiler. Den motorn tappar dock rejält med ork efter 4500 varv och det är inte lönt att varav den över 5000 varv.
Ska du verkligen trimma din Peugeot så rekommenderar jag dig att montera en lättrycksturbo för att på så sätt få ett bättre bottendrag, men det kostar en del slantar samt kräver en del jobb och dessutom kan det nog bli en del problem vid besök hos SBP. Att trimma din 16V motorn med traditionell trimning är i högsta grad kostsamt och särskilt om du vill öka kraften i bottenregistret. Glöm det där med öppet filter och stora avgassystem, det ger ingen direkt effektökning att tala om men visst ger båda ett gött ljud och en illusion att bilen går snabbare än vad den egentligen gör. Att montera dit ett för stort avgassystem kan till och med minska kraften i bottenregistret ännu mer ifall motorn i övrigt är original.
Angående trimchip så bör du nog vara väldigt aktsam, vissa säger si andra säger så men i det stora hela så kan man INTE förändra en motors karaktär så vidare värst mycket med enbart ett chip, inte i en sugmotor, annat är det med turbobilar. Oftast så flyttas bra maxkraften från ett ställe till ett annat med ett chip – eller så planar man ut effektkurvan lite mer men i det stora hela så blir den kännbara effekten ganska så liten.
16valve wrote:....när man vet hur bra en Golf GTI 16V går
Visst går dom bra, men klarar inte att hänga av en BX 16v på landsvägen iaf.
DC wrote:KAn då säga att calibra 16v in är Pigg från botten! äger en sån så jag vet =) men när man har lite varv på den är den riktigt rolig att köra.
Visst är det en bra motor, den där CX20 nånting vad den nu heter. Däremot skulle jag vilja påstå att dom inte är så jättehållbara.
TheDagger wrote:16valve wrote:....när man vet hur bra en Golf GTI 16V går
The dagger, jag har ägt två golf GTI 16V tidigare och skulle vilja säga att dom skulle dra jämt med min nuvarande BX 16V, men dom gick grymt bra och det gör min BX 16V också. Men visst har du nog rätt, BX 16V skulle definitivt ligga och nosa Golfen i baken hela tiden under inspirerande landsvägskörning.
När det gäller GSI 16V motorn så är den i en klass för sig – huruvida kvalitén på den motorn är kan jag inte direkt svara på, jag kände en som ägde en Kadett GSI 16V och den höll i några år utan att några större problem uppstod även fast han stundvis körde hårt med den.
16valve wrote:TheDagger wrote:16valve wrote:....när man vet hur bra en Golf GTI 16V går
The dagger, jag har ägt två golf GTI 16V tidigare och skulle vilja säga att dom skulle dra jämt med min nuvarande BX 16V, men dom gick grymt bra och det gör min BX 16V också. Men visst har du nog rätt, BX 16V skulle definitivt ligga och nosa Golfen i baken hela tiden under inspirerande landsvägskörning.
När det gäller GSI 16V motorn så är den i en klass för sig – huruvida kvalitén på den motorn är kan jag inte direkt svara på, jag kände en som ägde en Kadett GSI 16V och den höll i några år utan att några större problem uppstod även fast han stundvis körde hårt med den.
Har legat och slickat en såndär äcklig golfjävel i nosen mil efter mil. När dom först körde om satt det 2 fjören i baksätet som vände sig om och hånflinade. När de 5 mil senare i farter det dubbla mot som vad är tillåtet i sverige fortfarande hade den där slöa cittran i arslet hade dom slutat flina och såg vettskrämda ut istället. Kanske beroende på att dess förare var så jäkla desperat att han körde långt över bilens och sin egen förmåga.
Angående Oplarna så har jag bytt många såna motorer, dom är precis som XU9J4 känsliga när det gäller veven. Står allt inte rätt till hoppar stakarna gärna ur blocket.
TheDagger wrote:16valve wrote:TheDagger wrote:16valve wrote:....när man vet hur bra en Golf GTI 16V går
Har legat och slickat en såndär äcklig golfjävel i nosen mil efter mil. När dom först körde om satt det 2 fjören i baksätet som vände sig om och hånflinade. När de 5 mil senare i farter det dubbla mot som vad är tillåtet i sverige fortfarande hade den där slöa cittran i arslet hade dom slutat flina och såg vettskrämda ut istället. Kanske beroende på att dess förare var så jäkla desperat att han körde långt över bilens och sin egen förmåga.
Angående Oplarna så har jag bytt många såna motorer, dom är precis som XU9J4 känsliga när det gäller veven. Står allt inte rätt till hoppar stakarna gärna ur blocket.
Ja visst är det förbannat kul när man glider omkring i sin Cittra i vetskap om hur bra den går jämfört mot vad andra tror att den går. Har själv kört ifrån några ungdomsbilar nu på sommarkvällarna och jag kan tänka mig att dom undrade hur i hel-te den där svarta Cittran kunde komma om deras bilar.
Jag vet dock inte ifall det är våra BX 16V:er som är ovanligt pigga men å andra sidan så pratar vi nu om körning där man redan har en del varv på motorn, vid 4000 så drar min på riktigt duktigt och vid 5000 varv så ändrar motorn karaktär och blir en riktig best. Jag måste dock säga att Golf GTI 16V motorn har lite bättre bottendrag jämfört mot många BX 16V motorer, (min Cittra har dock tillräckligt med pulver i botten för att räknas som pigg i dessa varvregister), men dom två andra Cittrorna som jag tidigare testade på att köra kändes mer eller mindre döda under 4000 varv.
OBS: Nu syftar jag på den katalysatorfria Golf GTI 16V med 139 hk och inte den katalysatorförsedda versionen som kom 1988, (129 hk).
För att återgå till trådskaparens mål: Om du ska öka bottendraget i din Peugeot så bör du satsa på att först renovera den så att motorn är helt och hållet tät, kolla efter att kompressionen är till hundra procent korrekt för den motorn, sedan kan du införskaffa ställbart kamdrev för att optimera kamtiderna, med renoveringen av motorn så kan du se till att balansera allt som går att balansera, även polering av alla friktionsutsatta ytor, därutöver kan du naturligtvis bearbeta blocket lite. Vet inte hur mycket man kan borra upp 1,9 16V motorn men större volym ger bättre vrid och mer kraft i botten. Sedan kan man lätta upp vissa motordetaljer för att öka gasresponsen. Lättare kolvar, ventiler och svänghjul o.s.v. Men i det stora hela så kommer allt detta att kosta massor med pengar och det är inte värt det om man bara vill ha extra kraft för att leka lite mer mellan rödljusen eller på landsvägen, annat är det förstås om man ska tävla med bilen.
Det är inte 1,9 i trådskaparens bil, utan 2,0 (XU10). Den går båda att borra och stroka, som mest tror jag till 2,4 liter. Men en enkel borrning med relativt billiga kolvar ger iaf 2,1 liter.
TheDagger wrote:Det är inte 1,9 i trådskaparens bil, utan 2,0 (XU10). Den går båda att borra och stroka, som mest tror jag till 2,4 liter. Men en enkel borrning med relativt billiga kolvar ger iaf 2,1 liter.
Ja just det, 2.0 motorn, den kom ju 92 eller 93 om jag inte minns helt fel, glömde bort den helt när jag skrev dom förra svaren.
Men när vi ändå pratar om 2.0 16V motorn – borde inte den ha betydligt bättre bottendrag jämfört mot 1.9 16V motorn? Är den verkligen så platt död under 4000 varv? Då har den ju i sådana fall precis likadan karaktär som dom flesta 1.9 16V motorer har, stämmer verkligen detta eller är det trådskaparens Peugeot som är sävligare än vad den ska vara?