Måste knuffa igång 205:an? *LAGAD*

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Dobbe

Måste knuffa igång 205:an? *LAGAD*

Post by Dobbe »

Sen i fredags startar inte vår 205 riktigt som den skall, antingen startar den eller så får man knuffa igång den. Det är kräm i batteriet, och när man vrider nyckeln så låter det som om den försöker starta.

Svärfar slängde ett öga på bilen när frugan var hemma hos dem, och trodde det var "brytarspetsarna". Vad är detta, och är det svårt/dyrt att byta de själv?

Det är en 205 CJ CAB -89.
Last edited by Dobbe on Tue Aug 15, 2006 21:56, edited 1 time in total.
205 CAB CJ -89 - Smårostig and ready to be pimped...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Farfar ska låta bli bilen om han tror så nya bilar har brytarspetsar :lol:

Vad menar du med att det låter som om den håller på att starta, går motorn runt och den tänder, eller orkar den inte gå runt ordentligt?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Dobbe

Post by Dobbe »

TheDagger wrote:Farfar ska låta bli bilen om han tror så nya bilar har brytarspetsar :lol:

Vad menar du med att det låter som om den håller på att starta, går motorn runt och den tänder, eller orkar den inte gå runt ordentligt?

Man sätter sig i bilen, vrider om nyckeln och man hör hur bilen försöker starta. Två av gångerna (detta har nu hänt ca 5 gånger) har det handlat om att bilen har stått i uppförslutning. Då har jag startat igång bilen genom att rulla bakåt och starta på backen, andra gånger har jag startat bilen genom att rulla igång den framåt på ettan. Det behövs inte mycket, det räcker att man rullar nån meter så hugger den igång direkt.

Det finns ström, så det är inte fel på batteriet.

När man vrider om nyckeln så låter motorn som om den försöker starta samt att det tickar (bränslepumpen? (låter från vänster baksida har jag för mig))...

Funderar på om det är lite glapp med startmotorn, kanske kol som bör fyllas på om det går?

Första gången detta hände var i fredags utanför jobbet, och då hade bilen dåligt med soppa. Hällde i typ 10 liter från en reservdunk på jobbet, och då startade den som en klocka. Kan det ha hänt något vid det tillfället som spökar?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jag fick inget svar på frågan jag ställde.

När den inte startar, snurrar motorn eller inte?
Dobbe

Post by Dobbe »

TheDagger wrote:Jag fick inget svar på frågan jag ställde.

När den inte startar, snurrar motorn eller inte?

Då skall vi förtydliga, jag är en användare av bilar - inte bilkunnig ;)

Du undrar alltså om motorn startar över huvudtaget? Tja, något låter (och hur --- skriver man ljudet i skrift då?), precis som om man vrider på nyckeln. SKulle inte vilja säga att det hostar men typ:
man vrider på nyckeln och det låter brrrr-brrrrr-brrrrr-brrrrr-brrrrr... (Br som i brum. Den "brummar" inte igång alltså, om man säger att en bil normalt skulle låta kanske brrrrrrrum när man vrider på nyckeln).

Jag är som sagt ingen mekaniker - bara en glad användare av Peugeot ;)
Dobbe

Post by Dobbe »

Ja just det ja, förut när hon skulle åka hemifrån och den inte ville starta, så kollade jag över alla vätskor.. Upptäckte att det var vääldigt lite motorolja, så det fyllde vi på.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Har bilen fått normal service det närmsta seklet då? Tändstift och sådant? Kan va idé att kolla över sådant, typ fördelarlock, rotor, tändkablar, bränslefilter osv.
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Hur "startade" bilen innan allt det här hände.....?
typ startade den som en bil ska enl. din uppfatting, eller har den varit lite "seg" att komma igång..?
Och som Dagger säger har bilen fått någon service...??!! Och när bilen väl har startat...hur går den då?? typ pigg som en mört vid gaspådrag, eller slö....
Är det en vanlig 205 eller GTI...årsmodell...???

Hur länge har du/ni ägt bilen.? :)
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
Niklas

Post by Niklas »

Dobbe wrote:Ja just det ja, förut när hon skulle åka hemifrån och den inte ville starta, så kollade jag över alla vätskor.. Upptäckte att det var vääldigt lite motorolja, så det fyllde vi på.

hur mycket fyllde du på, du får ursäkta, men jag har sett folk fylla motorn full, har du gjort det är det ett under att den fortfarande startar. olja upp till maxstrecket på stickan antar jag?
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Dobbe

Post by Dobbe »

Niklas wrote:
Dobbe wrote:Ja just det ja, förut när hon skulle åka hemifrån och den inte ville starta, så kollade jag över alla vätskor.. Upptäckte att det var vääldigt lite motorolja, så det fyllde vi på.

hur mycket fyllde du på, du får ursäkta, men jag har sett folk fylla motorn full, har du gjort det är det ett under att den fortfarande startar. olja upp till maxstrecket på stickan antar jag?

Då svarar jag alla på en gång men börjar med dig Niklas. Fyllde på halvt med olja, inte alls upp till maxsträcket ;)

Vi har bara ägt bilen i typ 3 veckor, den har gått som en klocka fram tills i fredags. Sen gick den bra tills vi skulle åka hem igår kväll. Sen ville den inte starta imorse heller. Totalt 4 gånger har den kärvat tror jag sedan i fredags.

Har tittat över alla vätskor och sånt, dock inte tändstift etc. Är som sagt inte tekniskt kunnig när det gäller bilar, är en brukare av bilar om man säger så. Kan dock fylla på och kolla alla vätskor... ;)

Vi har tänkt kolla över alla tändstift etc, bilen har servats på en Peugeotverkstad hela tiden (en ägare i 18,9 år)...

Nån undrade också hur den brukade låta normalt sett, jo, man vrider nyckeln och den kör igång...
Niklas

Post by Niklas »

när den inte startar, startar den då med startkablar (extrakoll av batteri)
Om samma fel kvarstår, så kolla över alla tänddelar och jordpunkterna. om startmotorn drar runt varje gång så låter det inte som att det skulle vara den, så länge den orkar dra runt lika fort som vanligt.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Tror på dålig startmotor/dålig kontakt vid dito, eftersom den startar bra bara du rullastartar nån meter.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Nej, det är bränslepumpen.....

Fyll tanken och se om den går igång lätt då...som innan..

När du har lite bensin i tanken ..orkar inte pumpen dra upp soppan...prova..
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Om du håller nyckeln i startläget konstant i ca 10 sekunder låter det hela tiden brrrrrrrrrrrrrr eller slutar det brurrrrrrrrrrrrrra efter bara 2 sekunder?
205 GTI-86 som blöder i toppen
Dobbe

Post by Dobbe »

Till att börja med så har vi tänkt byta ut tändstiften under veckan för att se om det bir någon differens.

Sen utgår vi därifrån i vidare letningar ;)
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Dobbe wrote:Till att börja med så har vi tänkt byta ut tändstiften under veckan för att se om det bir någon differens.

Inga fel på stiften när den startar så lätt genom att bara putta på den några meter.
Endera är det batteriet eller startmotorn.Prova med startkabel från en annan bil först.

Image
Dobbe

Post by Dobbe »

M.Forsén wrote:
Dobbe wrote:Till att börja med så har vi tänkt byta ut tändstiften under veckan för att se om det bir någon differens.

Inga fel på stiften när den startar så lätt genom att bara putta på den några meter.
Endera är det batteriet eller startmotorn.Prova med startkabel från en annan bil först.

Okej, du menar alltså startkabel precis som när man behöver starthjälp?
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Dobbe wrote:
M.Forsén wrote:

Okej, du menar alltså startkabel precis som när man behöver starthjälp?

Exakt,kan vara så enkelt att du har dåligt batteri.

Image
Nik

Post by Nik »

ShiloSharp wrote:Nej, det är bränslepumpen.....

Fyll tanken och se om den går igång lätt då...som innan..

När du har lite bensin i tanken ..orkar inte pumpen dra upp soppan...prova..

Men den går som en klocka när den väl blir igångputtad... :roll:
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Dobbe

Post by Dobbe »

Imorse fick jag göra en "ryckstart" genom att ha växeln i och vrida om nyckeln. Sen gick den alldeles utmärkt (stannade och rastade hunden på vägen till jobbet), men sen när jag skulle springa ut och köpa en macka så ville den inte starta igen, men då hade jag växeln i och den startade. Vid lunch skulle jag iväg ett litet ärende, och då totaltvägrade den. Försökte säkert i 10 minuter utan att lyckas, gick iväg en stund, kom tillbaka och då ryckstartade den igång. Provade att vrida om nyckeln flera gånger och då startade den som den skulle... Ställde bilen, och nu när jag skulle hem från jobbet totalvägrade den. Har en lite mer bilkunnig kollega som försökte hjälpa mig..
Han tittade, och det är inte varken startmotor eller bränslepump, det kollade han. Batteriet är sprillans nytt, kamremmen ny också. Tändstiften såg nya ut (han tog dock bara av gummiplupparna och tittade ner på stiften).

Däremot försökte ha få gnista ur en annan sladd men det kom inga. Vi försökte titt som tätt att få igång den, men det gick inte. Till slut skulle jag knuffa in den på jobbets lager, och när vi knuffade bilen så provade jag, och då gick den igång men gick som en potta skit. Den gick inte på alla, som han sa.

Han tror att det kan vara spridarna om det finns sådana, jag har en liten bilverkstad vägg i vägg med jobbet, och vi har bra rabatter där, så de får titta på bilen imorgon. Nån som har tips om vad de bör titta på?
Post Reply