309 gti startar inte...
- Benjaminsyrsa
309 gti startar inte...
Kan det vara startmotor eller tändkablar, iaf, bytt tändstiften+batteri, vad kan det vara? Problemet återkommer som att motorn hostar till och sen dör den men dock bara när det är fuktigt ute??? Vad kan det vara? Är tacksam för alla tips och råd, MVH. Benjaminsyrsa.
Menar du att den tänder till och sen inte går när du försöker kallstarta den.
Räkna antalet tändningar du får. Jag fick 2 eller 3, alltså inte ens en per cylinder, och sen surade den.
Det problemet hade jag på min V*lv*.
Är stiften blöta? I så fall kan det vara samma problem jag hade, som var ganska bökigt att hitta. Men kolla det så går vi vidare.
OM stiften är blöta så kan du ploppa loss spridarna och starta den tills det torkar. Grisbilen gick att starta utan spridare 3 gånger när det var som värst. Men nu, om den tjuvstannar innan den blivit varm så kan jag få samma problem, men får alltid igång den på det sättet. Dvs starta den utan ström till spridarna så att den tänder ett par gånger per cylinder, och sen stannar. Ploppa på igen och.. Voila!
Räkna antalet tändningar du får. Jag fick 2 eller 3, alltså inte ens en per cylinder, och sen surade den.
Det problemet hade jag på min V*lv*.
Är stiften blöta? I så fall kan det vara samma problem jag hade, som var ganska bökigt att hitta. Men kolla det så går vi vidare.
OM stiften är blöta så kan du ploppa loss spridarna och starta den tills det torkar. Grisbilen gick att starta utan spridare 3 gånger när det var som värst. Men nu, om den tjuvstannar innan den blivit varm så kan jag få samma problem, men får alltid igång den på det sättet. Dvs starta den utan ström till spridarna så att den tänder ett par gånger per cylinder, och sen stannar. Ploppa på igen och.. Voila!
- Benjaminsyrsa
Har kollat tändstiften - helt ok, kan det vara fördelarlock, misstänker att det är fukt någonstans, känner någon en billig verkstad för en gammal 309 gti? Är student så ju billigare desto bättre. Har försökt att leta efter en privat sådan som gör det utan kvitto men det är svårt när man inte känner till några mekaniker. Bilen finns i Solna, är oerhört tacksam för alla svar.