mi16 motor i en 309?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
En_Svensk_Tiger

mi16 motor i en 309?

Post by En_Svensk_Tiger »

som topicen lyder går det lika lätt att stoppa en mi16 motor i en 309 GR injection 87:a som i en 205 GTI?
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!

205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Ja.

Men med en 87:a GR injection har du problemet att du inte kan få ett intyg på att motoreffekten är godkänd i bilmodellen.

Däremot BÖR det gå att få en Mi16 motor i en 309GTI godkänd....men har hitills inte fåt svar på frågan när jag ställt den till mr sundin på KW BRUUN
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Joi

Post by Joi »

snillet wrote:Ja.

Men med en 87:a GR injection har du problemet att du inte kan få ett intyg på att motoreffekten är godkänd i bilmodellen.

Däremot BÖR det gå att få en Mi16 motor i en 309GTI godkänd....men har hitills inte fåt svar på frågan när jag ställt den till mr sundin på KW BRUUN

Kw Bruun = Något slags företag eller? Har alltid trott att det är någon person :oops:
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Joi wrote:
snillet wrote:Ja.

Kw Bruun = Något slags företag eller? Har alltid trott att det är någon person :oops:

KW Bruun = den svenska importören av Peugeot.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

jaha nej jag vet att det inte är tillåtet att göra det jag bara undrar om det är möjligt utan för stora ingrepp!?

205 GTI 1,9 SÅLD......
R.O.B.

Post by R.O.B. »

jag tror nok att det ska gå att regga om du byter de delar som är större på 30916v(GTi har väl samma prylar utom motor väl?). De ska gå på modell och inte utrustning. det bästa är att kontakta stefan sundin på kw bruun som är deras intygskille. kw bruun är generalagent i sverige och efter de tog över har en massa intyg blivit svårare att få men jag är NÄSTAN säker på att nån fått löfta om att det ska gå att regga 309 med MI16 motor. skriv en utförlig beskrivning med regnr från både din 309 och donatorbil.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bör vara GTI i så fall....

Snackat med KW bruun om andra motorer i GR modellen (efters om jag har en....) och det stupar på att utförandet i kaross och chassie är annorlunda. Du kan alltså inte ha mer än 105hk i 4dörrars karossen enligt KW bruun.

Däremot GTI och även XS har samma grundkaross och framvagn som GTI16. Dock är svingarmarna kraftigare bak på GTI16 (enligt uppgift från peugeot reservdelsprogram) vilket KAN sätta käppar i hjulet.

Men jag väntar som sagt besked på just GTI till GTI16 konvertering.
Hans Hellström

R.O.B.

Post by R.O.B. »

du har nog rätt där. den fanns bara som tvådörrars, ja. synd. men då är det ju fulkonvertering som gäller med magsår vid besiktning och hoppas att försäkringsbolag inte märker något vid eventuell olycka. går ju att regga som ombyggt fordon oxo...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Hur funkar det med att regga som ombyggt fordon? Vad ska man uppfylla för kriterier?
//Kent [Medlem nr: 348

205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
R.O.B.

Post by R.O.B. »

finns en massa trådar om det men för att göra det kort:

bromsar ska bytas fram och bak+huvudbromscylinder
motor,växellåda och allt därtill ska bytas

det finns även en effektgräns som du aldrig når upp til med 205/309MI16. mer info finns på rejsa.nu

detta ska räcka. jag antar nu att du sniffar på 205mi16 och då är det fram till 87 enkelt med överstående modfikationer. 88 går om nån verkstad med god kännedom om motorn skriver intyg att den uppfyller avgaskraven med nya motorn. 89+ går om du lyckas lura/lära känna/utpressa KW Bruun till att ge dig ett intyg för från 89 krävs att generalagenten lämnar ut intyg (det har hänt att det gjorts till folk med kontakter).
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Okey tackar för svaret.

Tänkte mest på min 205 -90 som snart har en 2L 16V turbo.
Men det låter på dig att det verkar svårt.

Sorry för OT

VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
R.O.B.

Post by R.O.B. »

jag såg det precis i tråden om packning. är det originalmotorn som sitter i 406 2.0T/605 2.0T så ska det gå. man får inte ändra nåt på motorn efter 75 eller vad det är. MEN du kan ju regga med motorn i originalutförande och sen göra som så många andra som har turbomotor o fippla med aggregat, styrning, IC osv.

edit: förtydligande

lite ot... sorry
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Tyvärr så är det ingen orginalmotor ifrån någon modell. Det är en hybrid imellan ett XU10J4 306S16 block och vanliga XU9J4 topp. Aja ett hemmabygge :) .
Men då är det nog rätt kört.

VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
En_Svensk_Tiger

det blir ändå inget men tack för infon hade nämligen en släktning som hade en 309 gr ståendes men det är för mkt att göra på den så det blir inget vinterprojekt av iaf.

205 GTI 1,9 SÅLD......
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

sätt i motorn o blunda o kör annars, men din försäkring gäller nog inte om du smäller.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Kan intyga att dörren verkar vara stängd för alla typer av intyg.......

:lol:

De svar jag fått från Sundin på KW bruun är inte upplyftande vad det gäller deras policy.

Jag ser inga möjligheter att i dagsläget kunna producera ett intyg då det från fabrik inte finns dokumentation som i detalj talar om skillnaden utan detta får vi lokalt själva ta fram.

Andra importörer är något mer medgörliga än såhär, precis som dryftats innan på detta forum.
Hans Hellström

QiX

Post by QiX »

Skulle vi inte kunna göra ett "gruppköp" på intyg om alla i sverige med illigala mi16 205:or och dom som vill bygga men inte vågar lägger en 500kr var så kan dom sitta å finurla på sina intyg en bra stund för de pengarna...
QiX

Post by QiX »

Hittade den här gamla tråden... :D Hur får man tag i kwbrunn? har liksom inte tid å stå i telefon hela dagarna för ja ä inte arbetslös...
Tycker nämligen inte de vore som en skit svår grej å få ett prisförslag på dylikt intyg om man är intresserad av flera...
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Lycka till... :roll:
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

QiX wrote:Hittade den här gamla tråden... :D Hur får man tag i kwbrunn? har liksom inte tid å stå i telefon hela dagarna för ja ä inte arbetslös...
Tycker nämligen inte de vore som en skit svår grej å få ett prisförslag på dylikt intyg om man är intresserad av flera...

KW-bruun har ett litet kontor kvar i Årsta här i Stockholm men servicemarknad och logistik är flyttat till Danmark. Gällande intyg och avgascertifieringar är det i stort sett omöjligt att få något från dem.
Det är Stefan Sundin som har haft hand om det men jag undrar om han ens arbetar kvar då de har kapat en himla massa personal och som sagt omlokaliserat till Danmark (köpenham/hedenhusene). Jag skulle hellre gå på de kriterier som gäller enl. SFRO och bilprovningen. Vilket har blivit aningen generösare gällande kw per kg. Vilket passar 205/309 mi16 konverteringar ypperligt.

Har du en GR-87 har du väl trummor bak? Då byter man ju till skivbromsar bak och så har man löst "bakvagnsproblematiken" gällande ombyggt fordon.. Framvagnen byter man väl till gti bara..
Post Reply