Får inte i backen

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ulf

Får inte i backen

Post by ulf »

Edit: Jag fick i skiten efter mycket om och men!
Men den är förbannat seg, och jag vågar inte tänka på hur det blir när det blir ännu kallare ute. Eftersom det redan krånglar.

Så är det nån som har nåt förslag hur jag förebygger att det händer igen vore jag tacksam.. Det är alltså själva backspärren som sitter fast på en 306GTI-98.
Last edited by ulf on Thu Nov 02, 2006 14:14, edited 2 times in total.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Kolla så inte länkaget är slitet och glappar samt smörj
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ulf

Post by ulf »

Decimal wrote:Kolla så inte länkaget är slitet och glappar samt smörj

Måste jag skruva iser hela mittkonsolen där vid spaken för att komma åt det eller ?

Det har frysit idag igen! Förbannade skit.. Fick be grannen knuffa ut mig i morse. skitbil
Richaard

Post by Richaard »

ulf wrote:
Decimal wrote:Kolla så inte länkaget är slitet och glappar samt smörj

Måste jag skruva iser hela mittkonsolen där vid spaken för att komma åt det eller ?

Det har frysit idag igen! Förbannade skit.. Fick be grannen knuffa ut mig i morse. skitbil

Hata mig inte nu men försök rulla lite bara?
Kör trois cent six xsi

1hk/9kg är roligt och mindre obra för miljön
ulf

Post by ulf »

Richaard wrote:

Hehe :P Nej då.. Men det är själva backspärren som inte går att röra.. Rulla hjälper inte.. Igår fick jag upp spärren tillslut och då var det inga problem att få i backen. Så verkar ju inte vara själva lådan i sig som strular..

Men det är nog så jävligt att spärren jävlas.. :(
Fick göra en handbromsvändning när jag parkerade så bilen stod rätt.. Går inte vända annars då det är allt för trångt på parkeringen på jobbet... Jävla skit...
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Är det be1 eller be3 låda då? be1 har wire, isf kan det vara ide att ta bort wiren och smörja upp den.
mera grus
307 sport -05
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

ulf wrote:
Richaard wrote:

Hehe :P Nej då.. Men det är själva backspärren som inte går att röra.. Rulla hjälper inte.. Igår fick jag upp spärren tillslut och då var det inga problem att få i backen. Så verkar ju inte vara själva lådan i sig som strular..

Fick göra en handbromsvändning när jag parkerade så bilen stod rätt.. Går inte vända annars då det är allt för trångt på parkeringen på jobbet... Jävla skit...

Ryck ur wiren ur lådan helt och hållet. Enda nackdelen med detta är att du får ha lite känsla så du inte petar i backen när du ska ha i ettan.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Johannes Karlsson wrote:
ulf wrote:
Richaard wrote:

Ryck ur wiren ur lådan helt och hållet. Enda nackdelen med detta är att du får ha lite känsla så du inte petar i backen när du ska ha i ettan.

Spännande i stadstrafik :D
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
PlutoOrjan

hmm..

Post by PlutoOrjan »

Vad är det för bil skulle vara kul att veta?
\Ö.
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.

** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.
ulf

Post by ulf »

Vafan så klantigt.. Editerade mitt första inlägg då raderade jag bilmodellen =P

Peugeot 306GTI - 98, men vad lådan heter har jag inte den blekaste om..

Johannes Karlsson: Ettan är det ingen risk att jag får i, då backen ligger längst ner till höger, det är väl sexan som blir i farozonen om jag rycker ur vajern helt.

Om det nu är vajer i dom här lådorna??
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Då är det en be3/6, ingen wire på dom lådorna.
Antingen växellänkaget eller nåt strul med shiftgafflarna i lådan.
mera grus
307 sport -05
ulf

Post by ulf »

Per Larsson wrote:Då är det en be3/6, ingen wire på dom lådorna.
Antingen växellänkaget eller nåt strul med shiftgafflarna i lådan.

Hmm okej.. Jag fattar ingenting av det här.
Alltså jag satte i kupévärmaren i natt på högsta styrka, så det var riktigt vart och gött i bilen i morse. Men tror du inte på f*n att backjäveln inte gick att få i ändå!

Så som det är nu är backspärren fastfrösen igen.

Det borde väl inte vara fel i lådan? Backen går ju i hur fint som helst när det är milt ute. Lådan känns hur bra som helst. Det är ju bara spärren som sitter fast.. Eller bara och bara, men jag tycker inte det borde vara strul i själva lådan va?

Eller kan det vara kondens i lådan, vatten i oljan?

Vet ju inte hur det ser ut men själva spärren borde väl bara röra spaken, eller går den ner i lådan också.. ?
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Hmm, jag har visserligen aldrig haft någon bil med den lådan, men vad är det för backspärr på dom? Där sitter väl ingen ring som man ska lyfta upp under knoppen eller nåt sånt?
På be3/5-lådan är "backspärren" bara är att det sitter ett fjädrerbelastad konisk pinne i lådan som gör att det går lite trögt när man ska föra spaken till backläget. Jag antar att det är samma på be3/6, då det i övrigt ser likadant ut.
Känns växellägena ok på dom andra växlarna? I.s.f är det nog inget fel på länkaget.

Våran V70 kan vara jävulskt svår att få i backen på vintern. Men om man får i 1an eller 2an och rullar lite fram och sedan skickar i backen medans bilen är i rullning går det bra. Men det är ju en volvo....tvi.
:wink:
mera grus
307 sport -05
Per Larsson

Post by Per Larsson »

ulf wrote:
Det borde väl inte vara fel i lådan? Backen går ju i hur fint som helst när det är milt ute. Lådan känns hur bra som helst. Det är ju bara spärren som sitter fast.. Eller bara och bara, men jag tycker inte det borde vara strul i själva lådan va?

Eller kan det vara kondens i lådan, vatten i oljan?

Vet ju inte hur det ser ut men själva spärren borde väl bara röra spaken, eller går den ner i lådan också.. ?

Kondens i lådan... tja kanske, men då borde alla växlar gå trögt, inte bara backen. Man kan ju alltid prova att byta olja i lådan.

På be3/5 sitter det som sagt ett stift i lådan som gör att det blir ett trögt läge när man ska föra spaken till backläget. be3/1 har en wire som lyfter upp en liten cylinder som blockerar backläget i lådan. Någon som vet om be3/5 och be3/6 har samma spärr???

Äh, f*n, jag tycker det är helskumt.
mera grus
307 sport -05
ulf

Post by ulf »

Per Larsson wrote:men vad är det för backspärr på dom? Där sitter väl ingen ring som man ska lyfta upp under knoppen eller nåt sånt?

Känns växellägena ok på dom andra växlarna? I.s.f är det nog inget fel på länkaget.

Ja alltså det sitter en ring under växelknoppen som jag måste rycka upp. Utan att rycka upp den är backen HELT LÅST.

Växellägena känns bra på samtliga växlar ja, även på backen.

Det är som sagt BARA ringen under knoppen som fastnar. När den väl låssnar går och känns backen utmärkt..

Som idag, det var 6 minus i morse och backspärren gick inte att få i. Jag har sprutat på lite 556 och hade kupévärmarn på inatt igen.. Men den jäveln sitter som berget :(
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Borde alltså vara vajerspärr på den lådan..., hade spärren suttit vid spaken så hade den ju inte varit lika frostkänslig.

Leta upp vajern och försök smörja in den.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
ulf

Post by ulf »

snillet wrote:Borde alltså vara vajerspärr på den lådan..., hade spärren suttit vid spaken så hade den ju inte varit lika frostkänslig.

Leta upp vajern och försök smörja in den.

Jag tycker också det borde ha tinat upp iomed kupévärmaren. Men eftersom det inte gör det är det väl fruset någon annanstanns än innuti..

Att leta upp vajern det låter ju som att jag måste riva iser hela mittkonsolen för att komma åt? Jag kikade lite under men där kunde jag inte se någon vajer..
Sliced

Post by Sliced »

Wiren går ovanpå växellådan och bakåt.
Det är en liten gängad klump som sitter i lådan och när man drar i wiren så är det en liten knapp i botten på klumpen som lyfts och backen går i.
Om du skruvar ur klumpen går alltså backen i.. borde det vara, om det inte är nåt fel inne i lådan.
Men om du lossar den så borde du få ett litet spel nånstans i änden på växellådsänden på wiren så att wiren syns. Då kan du ta en kompis till hjälp och smörja den lilla stumpen du ser, och sen turas ni om att dra wiren fram och tillbaka ett 50tal gånger eller fler så borde den gå lätt sen.
Post Reply