Lågnivåutgång på orginalstereo

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Micke_GTi

Lågnivåutgång på orginalstereo

Post by Micke_GTi »

Tjena alla peugeot fantaster!

Det är så att jag är nybliven ägare till en 206 gti -00a.
Men nu är det så att jag inte är helt nöjd med ljudet som kommer ur orginalhögtalarna i bilen, så det jag vill göra nu är att lägga in en baslåda och ett slutsteg. Men när jag kollar på orginalstereon (modell 2040) så har den inga lågnivå uttag. Har hört att det ska finnas högnivå, men måste man inte ha både och?

Om det skulle finnas någon adapter eller något, vad kan en sån kosta?
På min stereo finns det bara några gröna och gula hål lediga på den.

Skulle vara Väldigt glad om någon kunde svara på detta :)
Kör: Golf V6 4-Motion -02

Körde: 206 GTi -00

Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Det finns adapters (högnivå till lågnivå) men vill du få bra ljud i bilen köper du en ny CD. :)
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Joi

Post by Joi »

Adaptern från hög till lågnivå ligger runt en 100 ing styck hos en bilstereoaffär.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Norman

Post by Norman »

Köper du ett från biltema kostar det ca 200..

Har inte hittat för 100kr, dock 399 från micro eller 329 från brl.
Medlem: #1438

206 GTI [SILVER]
med Farbror blå i hälarna!

Hostar eran bilsajt/projekt/webbsida till självkostnadspris! Kontakta mig för info!
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

okej.. Man behöver alltså bara ett av de där "hålen" på baksidan av stereon för att koppla in högnivå samt lågnivå? Det blir inte sämre ljud för att man kopplar så än om man köper en ny spelare?

//Micke

PelleW
Senior

Post by PelleW »

Micke_GTi wrote:okej.. Man behöver alltså bara ett av de där "hålen" på baksidan av stereon för att koppla in högnivå samt lågnivå? Det blir inte sämre ljud för att man kopplar så än om man köper en ny spelare?

//Micke

Ny spelare låter mycket bättre.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Gurraj

Post by Gurraj »

Högnivåadaptern kopplar man till högtalarkablarna, via tex en "tjuv".
Det är väl inte rekommenderat att använda den till annat än till baslåda, då det kan bli störningar annars.
Har en själv liggande men har inte fått tummen ur än för att bygga den baslåda jag tänkt mig. Vad jag har förstått blir det inte världsbäst ljudmässigt men kanske bättre än helt orginal...
Göran 406 2.0 kombi -03 silverline
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

PelleW wrote:
Micke_GTi wrote:okej.. Man behöver alltså bara ett av de där "hålen" på baksidan av stereon för att koppla in högnivå samt lågnivå? Det blir inte sämre ljud för att man kopplar så än om man köper en ny spelare?

//Micke

Ny spelare låter mycket bättre.

Okej.. Men nu är det så att jag har en budget på ungefär 4.000kr. Tror också att baslådan, slusteget samt alla sladdar kommer gå på runt 3.500-3.800.

Gurraj wrote:Högnivåadaptern kopplar man till högtalarkablarna, via tex en "tjuv".
Det är väl inte rekommenderat att använda den till annat än till baslåda, då det kan bli störningar annars.
Har en själv liggande men har inte fått tummen ur än för att bygga den baslåda jag tänkt mig. Vad jag har förstått blir det inte världsbäst ljudmässigt men kanske bättre än helt orginal...

Men jag som ska ha en baslåda på ca 800-1000 watt och ett slutsteg på 1600 watt klarar mig väl på den adaptern?

Gurraj

Post by Gurraj »

Micke_GTi wrote:
Gurraj wrote:Högnivåadaptern kopplar man till högtalarkablarna, via tex en "tjuv".

Men jag som ska ha en baslåda på ca 800-1000 watt och ett slutsteg på 1600 watt klarar mig väl på den adaptern?

Det är möjligt, det är jag nog inte rätt man att svara på.
Men av dina "effekt-uppgifter" att döma så är du ute efter rätt kraftigt dunk, då skulle jag nog rekommendera en ny stereo i första hand. Högninvå-adaptrar är nog till för de som vill ha lite bas som inte orginalstereon kan ge... Du kan ju alltid prova, det kostar ju bara 150:-
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

okej, vart kan jag köpa den adaptern för 150?

Är det någon annan som vet om den är tillräcklig för att driva en sådan baslåda?

Gurraj

Post by Gurraj »

Micke_GTi wrote:okej, vart kan jag köpa den adaptern för 150?

Är det någon annan som vet om den är tillräcklig för att driva en sådan baslåda?

BRL har, tror även att det finns på *host* biltema *host* men nånstans får man väl dra gränsen :wink:
dado

Post by dado »

Helt tillräcklig (det är ju inte stereon som ska driva basen). Kolla först om ditt tänkta slutsteg har högnivåingång (de flesta har det).
Vive la république!
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

Släng in en mindre låda o byt huvudenhet + framsystem oxå, kommer låta mkt bättre.

Jag hade i vilket fall börjat med HE, då bara det troligtvis kommer göra mycket nytta i din bil.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
HellGhost

Post by HellGhost »

grejen med att det blir dåligt ljud när man använder högnivåadapter till lågnivå är väl att man förstärker ett redan förstärkt ljud. Så det inte blir lika bra..
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074

Post by Norman »

Därför man ber en peugeot tekniker att inte slå på den inbyggda förstärkaren för signal från AUX-ingången :)

Funkar faktiskt ganska bra med hög->låg på OEM-stereon (iallafall RD3:an).

206 GTI [SILVER]

Hostar eran bilsajt/projekt/webbsida till självkostnadspris! Kontakta mig för info!
dado

Post by dado »

Norman wrote:Därför man ber en peugeot tekniker att inte slå på den inbyggda förstärkaren för signal från AUX-ingången :)

:? Vad menas ?

Norman wrote:Funkar faktiskt ganska bra med hög->låg på OEM-stereon (iallafall RD3:an).

Beror på vad man jämför med :D
Vive la république!
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

Dado wrote:

Helt tillräcklig (det är ju inte stereon som ska driva basen). Kolla först om ditt tänkta slutsteg har högnivåingång (de flesta har det).

Okej.. detta är slutsteget jag har tänkt att köpa http://www.danmobility.se/product.asp?c ... 1294607293
En kompis har haft det till sitt ljudbygge på 5.000 watt, så det borde funka bra.

Norman wrote:Därför man ber en peugeot tekniker att inte slå på den inbyggda förstärkaren för signal från AUX-ingången Smile

Funkar faktiskt ganska bra med hög->låg på OEM-stereon (iallafall RD3:an).

Vad menar du? Vad är OEM-stereo för något? RD3?
Kan inte så mycket om ljud. Det är därför jag frågar :wink:

dado

Post by dado »

Micke_GTi wrote:Vad menar du? Vad är OEM-stereo för något? RD3?
Kan inte så mycket om ljud. Det är därför jag frågar :wink:

OEM = fabriksmonterad

RD3 = Peugeots betäckning på stereo som finns i nästan alla nyare pug, ser ut såhär:

Image
Vive la république!
Norman

Post by Norman »

Du lär ju vilja kunna koppla in MP3 eller liknande tillbehör.
Du kan koppla in http://213.115.137.12/dension/product_info.php?cPath=78&products_id=254&osCsid=d3ab28ba5f7a2b7004496ee7138c1172
denna bak på din stereo.

Förutsätter att cd-ingången är aktiverad av peugeot. Fick aktivering för 250spänn på Direct Connection bilservice AB i sundbyberg. Peugeot Kista skulle ha minst dubbla.

Sen ansluter du hög->lågnivå på högtalar ut kablaget och drar RCA till steget och vidare till dina ljudtillbehör.

206 GTI [SILVER]

dado

Post by dado »

Micke_GTi wrote:Okej.. detta är slutsteget jag har tänkt att köpa http://www.danmobility.se/product.asp?c ... 1294607293
En kompis har haft det till sitt ljudbygge på 5.000 watt, så det borde funka bra.

Kan inte se vad du tänkt köpa (sidan ligger nere :? ) men kan rekommendera denna:

http://dls.se/fstark/a6n.htm
Vive la république!
Post Reply