Det är så att jag är nybliven ägare till en 206 gti -00a.
Men nu är det så att jag inte är helt nöjd med ljudet som kommer ur orginalhögtalarna i bilen, så det jag vill göra nu är att lägga in en baslåda och ett slutsteg. Men när jag kollar på orginalstereon (modell 2040) så har den inga lågnivå uttag. Har hört att det ska finnas högnivå, men måste man inte ha både och?
Om det skulle finnas någon adapter eller något, vad kan en sån kosta?
På min stereo finns det bara några gröna och gula hål lediga på den.
Skulle vara Väldigt glad om någon kunde svara på detta
Kör: Golf V6 4-Motion -02
Körde: 206 GTi -00
Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
okej.. Man behöver alltså bara ett av de där "hålen" på baksidan av stereon för att koppla in högnivå samt lågnivå? Det blir inte sämre ljud för att man kopplar så än om man köper en ny spelare?
//Micke
Micke_GTi wrote:okej.. Man behöver alltså bara ett av de där "hålen" på baksidan av stereon för att koppla in högnivå samt lågnivå? Det blir inte sämre ljud för att man kopplar så än om man köper en ny spelare?
//Micke
Ny spelare låter mycket bättre.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. |Jag såg den live!
Högnivåadaptern kopplar man till högtalarkablarna, via tex en "tjuv".
Det är väl inte rekommenderat att använda den till annat än till baslåda, då det kan bli störningar annars.
Har en själv liggande men har inte fått tummen ur än för att bygga den baslåda jag tänkt mig. Vad jag har förstått blir det inte världsbäst ljudmässigt men kanske bättre än helt orginal...
Micke_GTi wrote:okej.. Man behöver alltså bara ett av de där "hålen" på baksidan av stereon för att koppla in högnivå samt lågnivå? Det blir inte sämre ljud för att man kopplar så än om man köper en ny spelare?
//Micke
Ny spelare låter mycket bättre.
Okej.. Men nu är det så att jag har en budget på ungefär 4.000kr. Tror också att baslådan, slusteget samt alla sladdar kommer gå på runt 3.500-3.800.
Gurraj wrote:Högnivåadaptern kopplar man till högtalarkablarna, via tex en "tjuv". Det är väl inte rekommenderat att använda den till annat än till baslåda, då det kan bli störningar annars. Har en själv liggande men har inte fått tummen ur än för att bygga den baslåda jag tänkt mig. Vad jag har förstått blir det inte världsbäst ljudmässigt men kanske bättre än helt orginal...
Men jag som ska ha en baslåda på ca 800-1000 watt och ett slutsteg på 1600 watt klarar mig väl på den adaptern?
Gurraj wrote:Högnivåadaptern kopplar man till högtalarkablarna, via tex en "tjuv". Det är väl inte rekommenderat att använda den till annat än till baslåda, då det kan bli störningar annars. Har en själv liggande men har inte fått tummen ur än för att bygga den baslåda jag tänkt mig. Vad jag har förstått blir det inte världsbäst ljudmässigt men kanske bättre än helt orginal...
Men jag som ska ha en baslåda på ca 800-1000 watt och ett slutsteg på 1600 watt klarar mig väl på den adaptern?
Det är möjligt, det är jag nog inte rätt man att svara på.
Men av dina "effekt-uppgifter" att döma så är du ute efter rätt kraftigt dunk, då skulle jag nog rekommendera en ny stereo i första hand. Högninvå-adaptrar är nog till för de som vill ha lite bas som inte orginalstereon kan ge... Du kan ju alltid prova, det kostar ju bara 150:-
grejen med att det blir dåligt ljud när man använder högnivåadapter till lågnivå är väl att man förstärker ett redan förstärkt ljud. Så det inte blir lika bra..
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074
Medlem: #1438
206 GTI [SILVER]
med Farbror blå i hälarna!
Hostar eran bilsajt/projekt/webbsida till självkostnadspris! Kontakta mig för info!