Vänster undre länkarm har en utsliten kulled på min 205 GTI -89, och jag undrar vad det finns för billiga alternativ till att köpa en dyring från Mekonomen eller Micro. Vilka andra bilmodeller passar denna del från? Går det att pressa ur och byta bara själva kulleden, och var får jag isf tag i delar att pressa i? Någon annan som har löst det här problemet innovativt?
cocos_not wrote:köpa ny lr begagnad dyring e enda alternativet
Ingen som har bild på hur kulleden ser ut? (jag orkar inte riva ner bilen bara för att titta) Möjligheten finns ju att svarva ihop en egen lagring i nylon eller liknande material annars, och behålla den befintliga metallkulan.
zilog wrote:Ingen som har bild på hur kulleden ser ut? (jag orkar inte riva ner bilen bara för att titta) Möjligheten finns ju att svarva ihop en egen lagring i nylon eller liknande material annars, och behålla den befintliga metallkulan.
Njae... visst skulle det gå att svarva till en nylonbussning, problemet är att få in den i befintlig kulled. De är liksom inte gjorda för att renoveras...
För den delen så brukar kulan vara rätt slut på glappande kulleder med, det är rosten som tar de allra flesta.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496 __________________ "Tiden är den mest rättvist fördelade resursen. Alla har 24 timmar till sitt förfogande varje dygn."
Annars borde det inte vara något större problem att hitta en billig länkarm på skroten. Kolla www.bildelsbasen.se eller www.lagabasen.se. Nackdelen är förstås att man inte vet hur länge den håller, så om bilen inte är risig för övrigt, kan det nog definitivt vara värt att kosta på den en dyring från Mekonomen.
Vad jag vet, är det inte möjligt att byta bara kulleden, man måste byta hela länkarmen.
Om du köper ny så satsa på Micros variant, min vänstra länkarm från Micro har hållt i 7 år nu , den högra , från Mekonomen ,höll 2 år sedan började den glappa och krångla. Kanske ren tillfällighet men...