tipps inför en sänkning av en coupe
tipps inför en sänkning av en coupe
funderar på att sänka min coupe,
vill framförallt få ner baken,
den e ganska stötig redan nu (gbg e hopplöst ställe att köra sänkta bilar), hur blir d sen,
hur mkt ska man sänka????
funderar på att skaffa 18" oxå, ska jag sänka först lr tvärtom???
GOD JUL till er alla
mvh
vill framförallt få ner baken,
den e ganska stötig redan nu (gbg e hopplöst ställe att köra sänkta bilar), hur blir d sen,
hur mkt ska man sänka????
funderar på att skaffa 18" oxå, ska jag sänka först lr tvärtom???
GOD JUL till er alla
mvh
Dante wrote:Jag hade nog köpt fälgarna först, så ser du lättare hur mycket du behöver sänka för att det ska bli snyggt.
Samma här... eller så kör du ställbart och då ere ingen fara, bara å ändra om de skulle vara fel
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Hade min Coupé V6 sänkt tidigare, fabrikskitet och jobbet utfört av Pugge-verkstad. Resultat av sänkningen var:
- Underlig vibration vid kraftigt gaspådrag i tvåan/trean, ibland även med skumt ljud
- Kunde inte längre köra förbi större farthinder med folk i baksätet
- Lägsta bilen på gatan = kvarterets snöplog!
- Även ensam i bilen tog gummiläppen där framme i många farthinder
- Det slutade med att jag återställde till original...
Fast snyggt var det! Och det var precis lika bekvämt som med original, dock kör jag med original 16". Kan man leva med nackdelarna ska man inte tveka...
/Marcus
- Underlig vibration vid kraftigt gaspådrag i tvåan/trean, ibland även med skumt ljud
Fast snyggt var det! Och det var precis lika bekvämt som med original, dock kör jag med original 16". Kan man leva med nackdelarna ska man inte tveka...
/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
70'Anni wrote:
Fast snyggt var det! Och det var precis lika bekvämt som med original
/Marcus
Skulle tro att du har förklaringen på varför du inte kunde lasta så mycket i att bilen var lika bekväm som original. Sänka utan att göra det hårdare är oftast en STOOOOR besvikelse.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ja, det är säkert en bra delförklaring. Men om inte minnet sviker helt är standardsänkningen 20% hårdare än normalfjädringen, vilket borde kompensera. Trots att den är lite hårdare är den faktiskt bekväm ändå; den blir naturligtvis stötigare men den förbättrade kontrollen över bilens rörelser kompenserar.
Grundproblemet är att 406 Coupé är lägre än vanliga bilar redan när den inte är sänkt. Med sänkning finns det hinder som bilen inte tar sig smärtfritt över även om den är olastad! Den skrapar i mitt under bilen, tror det är avgassystemet som tar i först. Det finns iaf exempel på glada sänkare som fått köpa nytt blås efter att ha knäckt det mot ett farthinder. Och det är inte jättebilligt...
Fast även Ferrari-ägare har problem med farthinder, vilket visar att det kostar att ligga på topp!
/Marcus
Grundproblemet är att 406 Coupé är lägre än vanliga bilar redan när den inte är sänkt. Med sänkning finns det hinder som bilen inte tar sig smärtfritt över även om den är olastad! Den skrapar i mitt under bilen, tror det är avgassystemet som tar i först. Det finns iaf exempel på glada sänkare som fått köpa nytt blås efter att ha knäckt det mot ett farthinder. Och det är inte jättebilligt...
Fast även Ferrari-ägare har problem med farthinder, vilket visar att det kostar att ligga på topp!
/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
70'Anni wrote:Fast även Ferrari-ägare har problem med farthinder, vilket visar att det kostar att ligga på topp!
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
70'Anni wrote:Hade min Coupé V6 sänkt tidigare, fabrikskitet och jobbet utfört av Pugge-verkstad. Resultat av sänkningen var:
Fast snyggt var det! Och det var precis lika bekvämt som med original, dock kör jag med original 16". Kan man leva med nackdelarna ska man inte tveka...![]()
/Marcus
d låter ej roligt, hoppar över sänkningen.....
blir d ej konstigt med 18" och ingen sänkning
p.s. kör min ej på vintern
har du ngn bild på din???
Tyvärr har jag inga före/efter bilder på bilen, detta var innan digitalkamera införskaffades. Men bilen ser definitivt tuffare/snyggare/sportigare ut när den är sänkt även med 16". Ett perfekt exempel (inte min bil) hittar du på http://www.cardomain.com/ride/2344143.
Låt inte mig skrämma dig alltför mycket bara! Det handlar ju om att prioritera: vill man ha en riktigt snygg bil eller en lite mer praktisk bil? Huvudanledningen till att jag plockade bort sänkningen var vibrationerna på kraftiga gaspådrag, troligtvis beror detta på att det händer nåt med vinklarna på drivaxlarna. Inte vanligt förekommande, men det händer tydligen.
Det går förresten att sätta även 19" på Coupén, men då blir däcken av modell eltejp och troligtvis sätter du en buckla i fälgen om du kör över en mygga...
/Marcus
Låt inte mig skrämma dig alltför mycket bara! Det handlar ju om att prioritera: vill man ha en riktigt snygg bil eller en lite mer praktisk bil? Huvudanledningen till att jag plockade bort sänkningen var vibrationerna på kraftiga gaspådrag, troligtvis beror detta på att det händer nåt med vinklarna på drivaxlarna. Inte vanligt förekommande, men det händer tydligen.
Det går förresten att sätta även 19" på Coupén, men då blir däcken av modell eltejp och troligtvis sätter du en buckla i fälgen om du kör över en mygga...
/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
Nessemans kompis Jimmy hade 19" på sin Coupé, kolla med nesse vad han tyckte.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!