Har en v6:a i garaget som ska renoveras och undrar följande:
Går det att klämma ner den i en 206:a eller annan liten pegg?
Den är ju trots allt inte så stor till formatet.
Motorn kommer från en 406 -97 om det är till nån hjälp.
Jag tvivlar på att jag är den förste som tänkt pröva
allt går, men tror du kommer få problem att starta då bsi boxen ej känner igen motorboxen till v6 motorn. och bsi kan du ej ta bort för den styr i princip allt annat i bilen.
men lycka till
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
allt går, men tror du kommer få problem att starta då bsi boxen ej känner igen motorboxen till v6 motorn. och bsi kan du ej ta bort för den styr i princip allt annat i bilen. men lycka till
En V6:a från 97 hade inte multiplex så det är nog lugnt i detta fallet. Men på nyare modeller har du helt rätt, då är eftermarknadssprut tvunget!
Jag vill ochså ha en v6:a i garaget!
vad är det för motorkod på den?
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Det enda som BSI-boxen vill ha är immobilizer och generatorsignal. Annars är det inte några problem att få igång motorn. Som jag fattat det också är immobilizern styrd från motorboxen, och bara en plussignal på den kabeln, men är inte helt säker på det.
Annars skaffar du en kaross från en tidig 206, 2001 och före. Alternativt en rallykarross från Peugeot.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
allt går, men tror du kommer få problem att starta då bsi boxen ej känner igen motorboxen till v6 motorn. och bsi kan du ej ta bort för den styr i princip allt annat i bilen. men lycka till
En V6:a från 97 hade inte multiplex så det är nog lugnt i detta fallet. Men på nyare modeller har du helt rätt, då är eftermarknadssprut tvunget!
sant att den ej är multiplex, men det behöver ej vara multiplex arkitektur i en bil för att den ska ha startspärr.
det är nämlöigen som så att från och med 95 så ALLA peugeot bilar som såldes i sverige är utrustade med startspärr. och bsi i denna fråga som sagt var är inprogramerad mot motorstyrboxen och ska du ha i en v6 motor så måste du ju ha med den motorboxen, och denna motorbox känns ej igen av bsi och då kommer bsi ej att tillåta start av motor. och skulle det vara så att du tar med nycklar och tramsponder från bilen som v6 motorn kommer från så kommer kanske motorn att starta men bsi känner ej igen signalen som nyckeln sänder ut och då kommer bsi ej att varken "låsa" upp sig själv eller tillåta start av motor.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Fnatte wrote:Det enda som BSI-boxen vill ha är immobilizer och generatorsignal. Annars är det inte några problem att få igång motorn. Som jag fattat det också är immobilizern styrd från motorboxen, och bara en plussignal på den kabeln, men är inte helt säker på det. Annars skaffar du en kaross från en tidig 206, 2001 och före. Alternativt en rallykarross från Peugeot.
NEJ det är inte bara en plus signal på 206. letar du efter ett system som har den typ av startspärr så får du gå tillbaka till mitten på 90 talet. typ dom bilar som har knappsats för startspärr eller den första generationen av startspärr.
Ok, för jag och Richard Gustafson kollade igenom koppingsschemat för min bil, 206 XSi, 2002, som har BSi-boxen, ang att köra med en fullt mappbar ECU. Det som vi hittade var en sladd för generatorsignal och en sladd för immobilizern. Det tolkade jag som att immobilizern bara får en ok-signal från ECUn att allt är ok, och inga meddelanden ska upp på skärmen.
Men signalen måste gå andra hållet än jag tänkt mig då, iom det du säger, och att BSin ger go-code på imobilizern och säger till ECUn att snurra igång startmotorn, alltid trott att ECUn hanterade imobilizrn.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
sant att den ej är multiplex, men det behöver ej vara multiplex arkitektur i en bil för att den ska ha startspärr. det är nämlöigen som så att från och med 95 så ALLA peugeot bilar som såldes i sverige är utrustade med startspärr. och bsi i denna fråga som sagt var är inprogramerad mot motorstyrboxen och ska du ha i en v6 motor så måste du ju ha med den motorboxen, och denna motorbox känns ej igen av bsi och då kommer bsi ej att tillåta start av motor. och skulle det vara så att du tar med nycklar och tramsponder från bilen som v6 motorn kommer från så kommer kanske motorn att starta men bsi känner ej igen signalen som nyckeln sänder ut och då kommer bsi ej att varken "låsa" upp sig själv eller tillåta start av motor.
Aha missförstod dig. Trodde du menade en multiplexad V6a och DESS isf tillhörande BSI Rimligtvis väljer man en 206:a utan multiplex om man vill kunna se i vilken hastighet man kör t.ex.