ingen värme, fläkt fungerar och vattnet visar 85 grader

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
MrPallman

ingen värme, fläkt fungerar och vattnet visar 85 grader

Post by MrPallman »

bakgrund: i morse var det runt -17 ute. Motorvärmaren hade varit på i någon timme innan, så vatten tempen steg snabbt upp till 80-85 grader. Men det kom bara kyla ur fläktarna.Var precis ute och körde igen, och nu är det varmare och fläkten fungerar som vanligt igen.

Har någon något tipps vad som kan vara fel? JAg har riktigt dålig koll på hur det blir värme i kupe-luften.Bilen e en 205:a. Jag antar att det sitter någon som påminner om kylelementet som värmer upp luft som kommer in precis nedanför vindrutan. Om jag har rätt i detta, så borde det vara samma vatten i detta element som det i kylaren där framme, eller?
Kan det frysa i det elemetet som värmer kupefläkten? ÄR det stor chans att något gått sönder om det frusit? ÄR det lätt att komma åt detta kupe-lufts-element (om det nu finns något sånt)?

Tackar o bugar för hjälp
Peugeot 205 gti -90
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Det kan ha varit luft i systemet, så var det för mig iaf..
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
MrPallman

Post by MrPallman »

ahh, där sa du något som jag inte tänkt på :oops:
har ju bytt termostat och tömt kylaren någon mer gång i samband med kamremsbyte.

När inte värmen fungera inne i bilen så låg även tomgången mycket högt..2000 rmp ist för 1000 som normalt. Får se om det upprepar sig i morgon bitti

tacktack
Peugeot 205 gti -90
Bella605

Post by Bella605 »

Får jag tippa ...

Kan va att värmereglage som inte funger.
Är det manuell på årsm -90 ? så kan va att tråd gick av eller hoppade av eller ...?

Är du säker på att det värmepaket går cirkulation eller är "igenväxt" krympa så det går dålig med varm ...
Haft 605 -91 o -96 både bensin
Nuvaran 407 -05 diesel
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Möjligheten finns att om det är för dåligt med glykol i systemet att värmeelementet fryser, kolla fryspunkten på kylvätskan.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496