Växellåda ras 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Nas406

Växellåda ras 406

Post by Nas406 »

Hej alla peugeot folk!

Nu verkar det som om lådan på min 406 2.0 96:a har rasat.. Vad jag läst här så borde det vara en BE3/5 låda..
Passar en likadan låda från en 306:a till 406 eller skiljer dom?

Tacksam för svar!

MVH
Nasir
Loffas

Post by Loffas »

får jag fråga om det började med att 1an hoppade ur o sen ras?

det du säger stämmer. be3/5 e standardlådan
ta bara inte från tidigare än hmm 94
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Loffas wrote:får jag fråga om det började med att 1an hoppade ur o sen ras?

det du säger stämmer. be3/5 e standardlådan
ta bara inte från tidigare än hmm 94

Vad är skillnaden före/efter 94 ?
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nas406

låda

Post by Nas406 »

Kopplingen stannar i mitten så man måste dra ut den med foten, och växlarna går in me svårigheter och backen låter som f*n när man trycker in den :) så det verkar vara som om hela den översta delen som trycker in växlarna i motorrummet sitter löst, den ska tydligen vara fast..

Har hittat en låda från en Peugeot 406 ST 2,0 Sport 2000-2001 passar den till min bil? hittar ingen info om vad den lådan heter? Nån som vet?
Nas406

låda

Post by Nas406 »

Kopplingen stannar i mitten så man måste dra ut den med foten, och växlarna går in me svårigheter och backen låter som f*n när man trycker in den :) så det verkar vara som om hela den översta delen som trycker in växlarna i motorrummet sitter löst, den ska tydligen vara fast..

Har hittat en låda från en Peugeot 406 ST 2,0 Sport 2000-2001 passar den till min bil? hittar ingen info om vad den lådan heter? Nån som vet?
André V

Post by André V »

Låter ju som om kopplingen är problemet, inte lådan. Om man inte kan koppla ur ordentligt blir det självklart svårt att få i växlarna. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

André V wrote:Låter ju som om kopplingen är problemet, inte lådan. Om man inte kan koppla ur ordentligt blir det självklart svårt att få i växlarna. :)

Dessutom skulle jag akta mig för att köra så, var inte lådan trasig innan så blir den.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

varför inte ta ned lådan, inspektera kopplingen och lådan ochdärefter bestämma felarten?
när lådan är nere så kan du testa att föra växelarmarna fram o tillbaka och vill du vara duktigt så kan du inspektera tex differentialen så inte den rasat....

men jag tror oxå på kopplingen....

I vilket fall skall du ha ned sakerna om du skall göra det själv, så bespara dej några tusenlappar och börja i den ändan. (innan du handlar på dej saker)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Turbon har fel typ av låda, köp en från en likadan så får du säkert en som passar.

Men..
Kopplingen stannar i mitten så man måste dra ut den med foten, och växlarna går in me svårigheter och backen låter som f*n när man trycker in den så det verkar vara som om hela den översta delen som trycker in växlarna i motorrummet sitter löst, den ska tydligen vara fast..
Knepigt stycke det där :?

Översta delen som trycker in växlarna? Vad är det?

Du verkar ha trasig koppling, inte trasig låda. Be nån som kan sina saker kolla vad som är fel, byt därefter det som behövs.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Nik »

Kass tryckplatta?
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
R.O.B.

Post by R.O.B. »

som så många har sagt så är det, ursäkta, korkat att köpa ny växellåda om kopplingen är kass... koppling bör du byta i vilket fall så köp en kopplingssats med urtrampningslager och gör först en okulär besiktning av befintliga delar och jämför med dem som du köpt. ser du ingen uppenbar skada så ta med grejerna till nån som kan...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Post Reply