Bilen tycker å dör (igen) [405 Mi16 -90]Uppdaterad

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
knappen

Bilen tycker å dör (igen) [405 Mi16 -90]Uppdaterad

Post by knappen »

Hejsan hade en tråd om detta fel förut.

Har en 90:a 405 Mi16

Trodde först att det var LMM men det var bara random tur att den startade då jag slet ut den.

Ibland starar den på engång, då gäller det att hålla den på lite varv mellan 2-3k annars tvär dör den, sen ibland är den är mkt trögstartad, dvs inga livstecken sen efter ett tag så smäller den bara igång. Då kan den gå 5-6mil utan att jävlas. Men vissagånger så rycker den å dör efter lite körning. Men då den har varit igång ett tag så är den lätt startad.

Den vill offtast gå igång då K-lampan lysen då man vrider nyckeln just före startmotorn ska slå in. Precis som en diesel då man glöggar dom ^^

Undrar om K-lampan indekerar taskigt soppatryck?

Sen dödar den tändningen då den får för lite soppatryck?
För den går inte på 3-cyl eller orent på något sätt.

Den ska väl inte alls gå bra/fint/jämt om BTR har pajat?

Blir som tokig på detta. Har mättupp bränsletrycket det är ok. Men som sagt ibland funkar den kanon så jag kanske bara hade tur då jag testade trycket.

Sen en liten bifråga. Är det knepigt att byta wire till förnsterna? Har 2st som är mkt dåliga.

[EDIT] Då den dör så måste jag stå still å efter ett tag så tänds K-lampan och endast då starar bilen. Blir som helt tokig på detta.

Går den in i något nödläge då eller? Fattar inget av dessa franska bilar. Men dom är himla fina å köra och åka. :D

Tack på förhand för "raka" å snabba svar // Jörgen
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Hade liknande fel på min 106. Bilen startar i några sekunder och sen dör den. Man måste hålla gasen till 2000 varv och då efter ett tag kan man släppa gasen. Felkod var givare stängt spjälläge. Annat fel var en kabel i kabelhärva som var glapp.
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
danielr112

Post by danielr112 »

när var hela tändsystemet bytt senast?
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Toffe

Post by Toffe »

Hade samma fel på min gammla Mi16...köpte ny fördelarlock,rotor,kablar,tändstift. Men jag bytte även LMM och spjällägesgivare sammtidigt.

Men då vart det bra ialla fall...men börja med tändbiten som "daromer" sade.
//Toffe 8)

Medlemsnr:1492

405 Mi16 -90:såld
Bmw 540 -94:såld
Volvo 740 gle -86:såld
Volvo 240 gl -83:såld
Peugeot 405 Mi16 -90:såld
Post Reply