Ryckig gång 309xs -91
Ryckig gång 309xs -91
Har sökt runt på forumet men inte hittat något direkt svar.
Problemet är att jag har ryckiggång på låga varv, bilen svarar helt plöstligt inte på gasen, för att sedan rycka till o dra iväg..
Tomgången är normal.
Har kollat tändstiften dom är nån månad gamla o inte något sotiga.
Har bytt bränslefiltret.
Har kollat slangar så den inte drar tjuvluft nånsatsans.
Någon som har nån idè om vad jag ska ge mig på härnäst. Är ingen bilmek och kommer aldrig o bli. Så har gärna lite överseende.
Bilen ifråga är en som topic säger en 309XS -91
//Olle
Problemet är att jag har ryckiggång på låga varv, bilen svarar helt plöstligt inte på gasen, för att sedan rycka till o dra iväg..
Tomgången är normal.
Har kollat tändstiften dom är nån månad gamla o inte något sotiga.
Har bytt bränslefiltret.
Har kollat slangar så den inte drar tjuvluft nånsatsans.
Någon som har nån idè om vad jag ska ge mig på härnäst. Är ingen bilmek och kommer aldrig o bli. Så har gärna lite överseende.
Bilen ifråga är en som topic säger en 309XS -91
//Olle
Du har en mapsensor någonstans, antagligen vid kylet, går iaf en slang från insuget till den.
Testa att rycka slangen från insuget å sätt fingern för hålet i insuget å se om den går sämre då. Du måste hålla för hålet i insuget fort, annars stannar den nog.
Testa att rycka slangen från insuget å sätt fingern för hålet i insuget å se om den går sämre då. Du måste hålla för hålet i insuget fort, annars stannar den nog.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Hjälper snillet med bild:
...pinalen ovanpå kylaren med en grön kontakt nästan längst upp i bilden är MAP-sensorn.
En annan grej som kan få fnatt och störa (kanske inte på detta vis, men ändå) är tomgångsspjället. Den gulkromaterade grejen där kontaktstycket är tejpat med röd tejp lite till vänster i bild:
...kan vara värt att lyfta den kontakten också och kolla om det gör nån skillnad.
...pinalen ovanpå kylaren med en grön kontakt nästan längst upp i bilden är MAP-sensorn.
En annan grej som kan få fnatt och störa (kanske inte på detta vis, men ändå) är tomgångsspjället. Den gulkromaterade grejen där kontaktstycket är tejpat med röd tejp lite till vänster i bild:
...kan vara värt att lyfta den kontakten också och kolla om det gör nån skillnad.
Last edited by Pär H on Thu Apr 12, 2007 20:17, edited 1 time in total.
EN 14497
Jag har provat o rycka den slangen som snillet tyckte jag skulle rycka och sätta fingret över, och när jag gör det så går motorn som en påse skit. Med andra ord så är mapsensorn kass. Vart får jag tag i en ny sådan??
letade nu en stund på nätet och hittade en begagnad på en skrot nån mil härifrån, det står inte till vilken 309 det är.. är det samma sensor på alla 309 eller måste jag ha tag i en som har setat i en 309xs??
letade nu en stund på nätet och hittade en begagnad på en skrot nån mil härifrån, det står inte till vilken 309 det är.. är det samma sensor på alla 309 eller måste jag ha tag i en som har setat i en 309xs??
309 SX (alltså fyrdörrars) funkar definitivt. Sen finns det ett par cittramodeller och ev en variant av 405 GRi som den kan finnas på samt 405 SRix4 (?). En del Renault 19 (m fl) och Volvo 400 har likadant styrsystem, men om de har likadana MAP-sensorer vet jag inte._spajder_ wrote:..........
Vagt svar, men så långt min vetskap sträcker sig. Men har du möjlighet att leta runt på skroten vet du iaf ungefär i vilka bilar du kan leta.
EN 14497
Hmmm, trodde det var en stegmotor i den där som stannade om man röck kablen, men då var jag fel ute, sorry._spajder_ wrote:Mice Elf>> Skall jag ta bort den kontakten och köra utan? Bilen går ju bra på tomgång.. och kopplar jag ifrån den kontakten så skenar ju motorn..
Ingen som har nån ide? tändkablar? fördelarlock? kan det vara det som spökar?
Ja, hela kedjan av tänddetaljer är ju ett tips att titta över förstås. Tänk på att det finns "dolda" kontaktpunkter om man delar på tändspolen och tändmodulen:

EN 14497