HJÄLP!!! Damaskbyte på yttre drivknut på 205 xs?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
amuse68

HJÄLP!!! Damaskbyte på yttre drivknut på 205 xs?

Post by amuse68 »

Hej

f*n, sommarbilsköpet blev inte så lyckat. Dålig koppling och trasig damask... Men jag gillar modellen skarpt och vill försöka fixa det utan en dyr versktadsräkning...

Ska till och byta damask på yttre vänster drivknut. Har läst en del av tidigare inlägg, men undrar nu några saker.

Det verkar finnas flera varianter av damasker. Tänkte välja en elastisk och försöka kränga på den själv. Har hört att delbara inte är bra. Har inte heller något tryckluftsverktyg.

Kan man kränga på damasken med knuten på elelr måste knuten tas bort först?

Om det inte går tänkte jag ta med mig axeln till verkstan...

Är axeln bara instucken i lådan eller sitter den fast på något sätt inuti lådan? Dvs, går den att enkelt dra ur lådan? Behöver man i så fall tömma växellådan på olja först?

Övriga tips tas gärna emot

Biltema har damask till 405 87-92. Passar den min 205 xs månntro?

Hälsningar
Martin
R.O.B.

Post by R.O.B. »

står bilen så kan du okolla om den är delbar... osäker på det. köp på adcenter eller mekonomen annars till din bilmodell. rengör och sätt dit den nya. jag gillar inte delbara... tycker bara det är meck och så svårt är det inte att plocka av drivaxeln och göra det ordentligt. ska du byta koppling måste den ändå ur. överväg att byta på andra sidan då den säkert kommer att gå snart oxo... billigt i jämförelse med ny drivaxel
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
amuse68

Post by amuse68 »

Så axeln måste bort helt för att byta kopplingen?

Ja, då kan jag lika gärna göra det då.

Tack för tips.

Martin
MacGyver

Post by MacGyver »

Ursäkta om jag lånar tråden lite. Jag håller själv på att försöka lossa drivaxlarna på min 205 gti (-90). Eftersom jag ska lyfta ut motorn med lådan så låter jag helst drivaxlarna sitta kvar i lådan. Men jag lyckas inte lossa bärarmen från spindelleden vilket leder till att jag då inte kan vrida på spindelleden och få loss drivaxeln från den. Har bara försökt på vänster sida än så länge. Hur mycket jag än bankar och drar med slägga så släpper inte tappen helt som är instucken i spindelleden. Har självklart plockat ur bulten som låser fast tappen. Då undrar jag alltså hur jag gör för att lossa drivaxeln från drivknuten? Hur gör jag annars om jag väljer att lossa drivaxlarna från växellådan? Hur sitter det fast?

/David
Kör: 205 GTI -90 (svart)
Oooh... Snap!
zilog

Post by zilog »

Drivaxeln hålls bara på plats i diffknuten av navet/hjullagret, tyvärr. Testa att ställa en domkraft under navet/bromsskivan och lyfta lite, då får du bättre läge att bända med en kofot för att få loss spindelleden. Enligt min erfarenhet av dessa leder så måste man se till att hålla spindeltappen parallell med hålet hela tiden, annars kantrar den och fastnar halvvägs ut.
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Sen så kan det vara bra att tömma växellådan på olja innan man tar isär spindelleden, annars blir det en stor pöl med illaluktande växellådsolja på golvet eftersom risken är stor att drivaxeln åker ur växellådan då.
Ska själv byta vänster damask på 405:an, har bytt den för 2 år sen men nu har den gått sönder igen. Lustigt att samma sida går sönder efter så kort tid, men den andra sidan har hållt hur länge som helst...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
zilog

Post by zilog »

Johan Jatko wrote:Sen så kan det vara bra att tömma växellådan på olja innan man tar isär spindelleden, annars blir det en stor pöl med illaluktande växellådsolja på golvet eftersom risken är stor att drivaxeln åker ur växellådan då.
Ska själv byta vänster damask på 405:an, har bytt den för 2 år sen men nu har den gått sönder igen. Lustigt att samma sida går sönder efter så kort tid, men den andra sidan har hållt hur länge som helst...

Jag brukar fästa ett snöre i drivaxeln mha en slangklämma och binda fast i växellådan för att förhindra att drivaxeln åker ut. jag har bytt både nav, spindelleder och fjädring på det sättet.
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Det var ett bra tips zilog!! Annars så brukar ju alltid drivaxeln åka ur!!
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
MacGyver

Post by MacGyver »

Okej, tack så mycket för svaren. Det blir väl att ge sig på det igen då jag nog inte hade tappen pararellt med hålet när den skulle bankas ut.

/David
Oooh... Snap!
MacGyver

Post by MacGyver »

repost
Oooh... Snap!
amuse68

Post by amuse68 »

Tack för alla tips. Tar dem med mig när det väl blir dags. Jag byter damasken samtidigt med kopplingen.

Otroligt härligt forum

Martin
Post Reply