alternativ till "peschå"'s AC-rör?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
toffmeister

alternativ till "peschå"'s AC-rör?

Post by toffmeister »

Tjenare

Vill först säga att sök-funktionen funkar inte för mig just nu pga nån old session..

Har varit å trycktestat min lilla bil nu och det framgick att det är det korta röret mellan kompressorn och ...nånting (minns inte), som läcker. (Det korta röret på cirka 30-40cm).

Snacka med perschå och de sparka mig i skrevet med sitt pris på 1500kr för det (som jag sett nångång här på forumet).

Till frågan, bytet ska vara enkelt då det är enda röret i anläggningen man inte behöver specialverktyget till.. men priset för röret är ju helt åt %¤#/("()..

Finns det nåt alternativ?
Någon som köpt ett sånt rör billigare nånstans?

Edit: Glömde nämna att jag har en 306 GTI 1999-2000 för er som inte visste det :) .
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Mekonomen, autoexperten eller någon valfi "AC-firma" typ http://www.avantia.com/ ?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
toffmeister

Post by toffmeister »

Stället jag va på (expertkyl å frys i gamlestan, göteborg), kunde inte få tag på dem, å avantia har de inte på nätet iaf.. Inte heller mekonomen eller micro.

:/
R.O.B.

Post by R.O.B. »

Citroen Xsara ska ha samma rör. Ska finnas art. Nr. Om du söker. Jag hade bytt bägge... Vet inte om man kan måla alu med skyddsfärg... Men se till att beslagen är rostfria då rost verkar göra alu skört. Felet är standard på 306
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

toffmeister wrote: å avantia har de inte på nätet iaf.. Inte heller mekonomen eller micro.

:/

Kollat på nätet eller ringt på mekonomen?
micro skulle jag nog inte hoppas på ;)
Avantia tror jag inte heller har sådana delar på nätet, det är nog telefonmetoden som gäller. Eller så är det rör dom bockar på plats, det är ju också en möjlighet.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
elvis

Re: alternativ till "peschå"'s AC-rör?

Post by elvis »

toffmeister wrote:Tjenare

Vill först säga att sök-funktionen funkar inte för mig just nu pga nån old session..

Har varit å trycktestat min lilla bil nu och det framgick att det är det korta röret mellan kompressorn och ...nånting (minns inte), som läcker. (Det korta röret på cirka 30-40cm).

Snacka med perschå och de sparka mig i skrevet med sitt pris på 1500kr för det (som jag sett nångång här på forumet).

Till frågan, bytet ska vara enkelt då det är enda röret i anläggningen man inte behöver specialverktyget till.. men priset för röret är ju helt åt %¤#/("()..

Edit: Glömde nämna att jag har en 306 GTI 1999-2000 för er som inte visste det :) .

det är inte så enkelt att byta som du tror.
först tömmas på köldmedie.
efter rörmontering, fylning av köldmedie + läcksökning.

för det jobbet (om nu jobbet ingår) så tycker jag att det verkar otroligt billigt.
är det bara röret som kostar 1500:- ? kolla på skroten. (AC- rör är oftast anpassade från bil till bil)

kolla om det är högtryck(tjock) eller lågtrycks rör (smal).

jag vet att det är oftast bara läcksökning som kostar ca. 1500:-
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik

http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
toffmeister

Post by toffmeister »

Nja, inte riktigt.
För det första, trycktest och därmed en enkel läcksökning är gratis. Killen på AC-stället sa att det va väldigt enkelt att byta röret, även de på peugeot sa att iom att det är det enda i anläggningen som inte kräver nåt specialverktyg så går det nog att fixa själv ganska enkelt (blev t.o.m. rekommenderad av mekanikerna att göra det själv).

Men jag får väl helt enkelt ta pengarna från skatten som ja får i juni å fixa det.

1500kr för ett rör, ett par timmar i garaget, å sen 800-1000kr i påfyllning.

Det han sa va dock att om systemet hade haft gas kvar i, då hade ja inte fått göra det själv. :)

elvis wrote:

det är inte så enkelt att byta som du tror.
först tömmas på köldmedie.
efter rörmontering, fylning av köldmedie + läcksökning.

för det jobbet (om nu jobbet ingår) så tycker jag att det verkar otroligt billigt.
är det bara röret som kostar 1500:- ? kolla på skroten. (AC- rör är oftast anpassade från bil till bil)

kolla om det är högtryck(tjock) eller lågtrycks rör (smal).

jag vet att det är oftast bara läcksökning som kostar ca. 1500:-
elvis

Post by elvis »

för det första är det ju inte tillåtet att jobba med AC- rör om man inte är akrediterad företag.
och du måste ju tömma systemet på gas innan du plockar bort och byter röret.

en enkel läcksökning beror på vad dom menar med det.
dom menar förmodligen att dom använder en läckdetektor det tar ju ingen tid och kostar inget. men det är inte 100%ig.
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,

toffmeister

Post by toffmeister »

Precis, men om du läser mina inlägg så står det att jag inte har någon gas kvar.

När de trycktestade den så fyllde de den till 10bar (har ja för mig att det va iaf), sen sa han efter ett tag, att det läcker väldigt lite.. dvs det är en liiiiiiiiten läcka..

Efter det spruta han såpa på de vanliga ställena på rören där det brukar läcka, och efter en liten stund såg vi att det läckte på ett.. dvs det korta..

dvs, systemet är tomt på gas (iom att han tömde det han fyllde för att testa efter vi hittat läckan) , dvs jag får göra vad jag vill.. det är inte svårt å byta enligt många källor.. om det nu stämmer får tiden visa. :)

elvis wrote:för det första är det ju inte tillåtet att jobba med AC- rör om man inte är akrediterad företag.
och du måste ju tömma systemet på gas innan du plockar bort och byter röret.

en enkel läcksökning beror på vad dom menar med det.
dom menar förmodligen att dom använder en läckdetektor det tar ju ingen tid och kostar inget. men det är inte 100%ig.
elvis

Post by elvis »

toffmeister wrote:Precis, men om du läser mina inlägg så står det att jag inte har någon gas kvar.

det skrev du inte, du skrev att det läcker !

hur du kan kolla om att det verkligen fins gas kvar är att skruva bort en av ventilhattarna och tryck ner ventilen (fungerar som en bildäck ventil) om det "pyser" så är det gas kvar.

rören är enkla att byta om du nu kommer till. bor du i malmö eller närheten så hadde jag kunnat hjälpa dig.
( bygger AC i fabriksnya toyota bilar) :wink:

toffmeister

Post by toffmeister »

hehe.. kanske inte skrev det i klartext, men det fanns där mellan raderna:
"Det han sa va dock att om systemet hade haft gas kvar i, då hade ja inte fått göra det själv. "

När han trycktestade sa han att system inte hade någon gas kvar så jag inte hade behövt oroa mig =)

Sjysst!
Synd att jag bor i Gbg då ;)

Fast tror inte det är några problem, har en biltokig bror som kan det mesta =)
Tack ändå!

elvis wrote:
toffmeister wrote:Precis, men om du läser mina inlägg så står det att jag inte har någon gas kvar.

det skrev du inte, du skrev att det läcker !

hur du kan kolla om att det verkligen fins gas kvar är att skruva bort en av ventilhattarna och tryck ner ventilen (fungerar som en bildäck ventil) om det "pyser" så är det gas kvar.

rören är enkla att byta om du nu kommer till. bor du i malmö eller närheten så hadde jag kunnat hjälpa dig.
( bygger AC i fabriksnya toyota bilar) :wink:
Post Reply