Hackande 406 V6

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Falk

Hackande 406 V6

Post by Falk »

Några gånger den senaste tiden har bilen "hackat" till lite, framför allt vid körning i stadstrafik med många start och stopp. Det är som om den helt lägger av i nån sekund och sedan kommer igång igen. Känns som att det är hela motorn som inte får nån soppa eller liknande, och inte som att någon av tändspolarna håller på att ge upp vilket jag vet är ett ganska vanligt problem.

Ännu så länge har bilen inte stannat helt, men jag tänkte försöka ha lite framförhållning och fråga panelen om någon har nån ledtråd till vad det kan vara innan detta eventuellt inträffar (vilket gud förbjude....).

Bilen är en 406 V6 -01 med 7.700 mil på mätaren.

/Johan
406 V6 Sport -01
807 -06
Snelleman

Post by Snelleman »

Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
S-performance
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by S-performance »

Är troligtvis tändspolarna min pappa har bytat på 3 st med liknande fenomen och när han byte dom så försvan problemet
_S-performance _______________________
Peugeot 306 GTI bruksbil edition SÅLD
Peugeot 205 Mi16-6 PTS
Peugeot 205 Mi16 TURBO gröna faran
Peugeot 205 GTI-6 Gutmann
Peugeot 205 GTI -89
Peugeot 405 Mi16 Racing projekt
Peugeot 205 CTi busbil
Peugeot 205 GTI Lemans "krockad"
Peugeot 309 sx

Ge oss skåne tillbaka

http://www.bonnmeck.se/
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

När mina tändspolar har gått har jag inte fått någon förvarning, en cylinder har fallit bort omedelbart, med kraftiga vibrationer och lysande motorlampa som följd.
EN 14497
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Var på väg till verkstan för service idag för byte av något som glappar på hjulupphängninen bak och då passa en tändspole på att säga upp sig igen. 4e eller 5e gången det händer i vår 406a nu med v6 motorn. Var INTE kul att köra i 50-60km/h på motorvägen med en hackande "5 cylindrig motor" Pappa har god lust just nu att byta märke...

Låt oss hoppas att det är i den främre raden som en tändspole sagt upp sig och inte på den bakre för då blir det väldigt dyrt...

Synd på en så pass kul bil.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
nikmol

Se upp med lambdasonden.

Post by nikmol »

Om du fått problem med tändspolen och fortsätter att köra, så finns det stor risk att lambdasonden slutar fungera.
Jag råkade ut för det.
En av mina tändspolar slutade fungera. Verkstaden bytte alla, ock mräkte jag att den drog ganska mycket soppa när jag hämtade ut den.
På vägen hem så fick jag det hackande symptomen igen (plus motorlampan). Efter 5 timmars felsökande kom verkstaden på att det var lambdasonden.
Dock så tycker jag de var lite lata, eftersom de bytta alla 4 sonder -> kostnad 10000:- när man tycker att max 2 borde ha bytts, eftersom varje 3 cylinder har ett eget utblås. En lambdasond i varje utblås, så det brode bara varit max två som behövts bytas.
BlacKWipE

Post by BlacKWipE »

men det sitter 4 katalysatorer på v6:an
Peugeot Sport Club:826
306 GTi6 99 Röd *såld*

406 V6 00 M.blå metallic *såld*

207 GT Turbo 07 Grågrön Manitobe*såld*

306 Gti6 99 Röd..... Äntligen igen :D
nikmol

Post by nikmol »

Trodde det var två.
Vet inte så noga, har inte varit under och meckat så mycket.
Post Reply