Varm motor "självdör" på låga varvtal

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
bbits

Varm motor "självdör" på låga varvtal

Post by bbits »

Har en 3-liters 406 Coupé från -98 som är lite besvärlig emellanåt - den självdör med jämna mellanrum... Eller rättare sagt, den gör det när den är varm och jag inte gasar/varvar, tex när man är på väg fram till en korsning eller rödljus eller liknande och bromsar/rullar den sista biten på lågt motorvarv.

Det är ganske enkelt att framkalla ett stopp. Om jag kör i ca 20 minuter, parkerar i 5-10 och sedan kör igen är det nästan med 100% säkerhet stopp i första rödljuset. :?

Har nästan vant mig vid problemet och sitter nu med högerfoten på gasen och vänsterfoten på bromsen (automat) men det är ingen direkt hållbar lösning då det luktar lite konstigt från bilen efteråt...

Är det någon som upplevt något liknande och eller som kanske har en idé om vad det kan vara för fel?

Vänligen,

/Martin
406 Coupé -98
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

tomgångs motor / ventil ?
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
bbits

Post by bbits »

Öööhhh - tomgångsmotor? Ny på meckandet som jag är så har jag ingen aning om vad det är... :oops:

Sökte på "tomgångsmotor" i forumet och fick 132 träffar, så det känns som en relevant komponent :shock:

Hittade dock ingen tråd som gjorde att jag förstod vad det är (några av trådarna var lovande men bilderna var borta...) eller vad som gör att det kan vara problemet i mitt fall...

Någon som har en bild så jag vet var i motorn jag skall leta?

Vad är det för känt tomgångsmotorproblem som gen mina "symptom"?

Hur fixa?

Vänligen,

/Martin
406 Coupé -98
Post Reply