Peggan (206gti), har börjat låta och kännas som en gräsklippare bara sådär utan förvarning.
Detta hörs och känns mest vid 1500- 3000 varv vid vanligt gaspådrag.
Det låter lixom som ett smattrande i en konservburk om man kan säga så.
Antonio wrote:Peggan (206gti), har börjat låta och kännas som en gräsklippare bara sådär utan förvarning. Detta hörs och känns mest vid 1500- 3000 varv vid vanligt gaspådrag. Det låter lixom som ett smattrande i en konservburk om man kan säga så.
Nån som vet vad som kan orsaka detta beteende?
olja i motorn?
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Antonio wrote:Peggan (206gti), har börjat låta och kännas som en gräsklippare bara sådär utan förvarning. Detta hörs och känns mest vid 1500- 3000 varv vid vanligt gaspådrag. Det låter lixom som ett smattrande i en konservburk om man kan säga så.
André V wrote:Avgasläckage, trasigt grenrör eller (om det är mer åt det skallrande hållet) motorkåpan.
motorkåpan är det inte. Har redan kollat det. Det är mer metalliskt ljud. kan vara grenröret eller avgasröret.
Den har ju snart gått 6000 mil så det är väl kanske dags att byta det helvetet.
aja, det är dags för service vilken dag som helst endå så grabbarna på DC kolla upp det samtidigt.
Och självklart kommer det att vara nåt pissdyrt att fixa eller byta ut!
Fnatte wrote:Standard 206gti-fel, grenröret vibrerar i sina rör. Går att svetsa på plats har jag hört.
Jag hoppas verkligen att det bara är det. Ljudet är ju inget man bara anar direkt. Det låter ordentligt. Låter mer inne i bilen än utanför. Drar jag ner rutorna för att höra så försvinner ljudet nästan, av allt väg/vindbrus.
Får se om DC i Solna kan fixa det billigt i samband med servicen som jag ska göra.
Peugeot i Kista skulle ha 1500:- för att svetsa krysset i grenröret.
Tog ett kort lite som hastigast när jag parkerade bilen och fick syn på en grej.
Nu kanske det ska vara så, inte vet ja iaf.
Nån som känner sig proffsig på detta område? Avgasläckage?
Låter som min RC, den låter också numera som en gräsklippare.
206ornas avgas verkar vara synnerligen skabbiga! Tydligen för tunt med material på sina ställen.
Jag tror således enhälleligt på avgaset och varken på motorkåpa och grenrör
Nik wrote:Låter som min RC, den låter också numera som en gräsklippare. 206ornas avgas verkar vara synnerligen skabbiga! Tydligen för tunt med material på sina ställen. Jag tror således enhälleligt på avgaset och varken på motorkåpa och grenrör
Inte bara RC som har leksaksaktiga avgas. Helt otroligt att Pug inte kan göra avgas som håller längre än 2-3 år med tanke på att biltemas håller minst 6-7 år och vissa originalavgas håller i princip hur länge som helst!
Nik wrote:Låter som min RC, den låter också numera som en gräsklippare. 206ornas avgas verkar vara synnerligen skabbiga! Tydligen för tunt med material på sina ställen. Jag tror således enhälleligt på avgaset och varken på motorkåpa och grenrör
Inte bara RC som har leksaksaktiga avgas. Helt otroligt att Pug inte kan göra avgas som håller längre än 2-3 år med tanke på att biltemas håller minst 6-7 år och vissa originalavgas håller i princip hur länge som helst!