Lossa instrumentpanelen på en 205 (-87)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Briby
Crew
Crew

Lossa instrumentpanelen på en 205 (-87)

Post by Briby »

Höll på i helgen och skulle slita ut instrumentpanelen i min 205:a. (-87)
Men jag fick f*n inte loss den. Måste ha missat några skruvar.
Har lossat de som sitter på sidorna samt skruven som sitter framme vid rutan. Finns det några fler? :?
Robert Briby - Peugeot Sport Club | CREW Sekreterare

Tack till: Kewlar & Carbon
janerikv

Post by janerikv »

finns betydligt fler. börja slita loss reglerrattarna där finns skruvar så får du jobba dig inåt.
no peugeot =(
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

janerikv wrote:finns betydligt fler. börja slita loss reglerrattarna där finns skruvar så får du jobba dig inåt.

Ok, så det är bara att slita loss fläkten och värmepaketet också innan man får loss det. Ska nog slita vidare i helgen.

R.O.B.

Post by R.O.B. »

Cylinderhatten wrote:
janerikv wrote:finns betydligt fler. börja slita loss reglerrattarna där finns skruvar så får du jobba dig inåt.

Ok, så det är bara att slita loss fläkten och värmepaketet också innan man får loss det. Ska nog slita vidare i helgen.

nej. jag börjar ffrån vänster.
skruv på sidan av instrumentpanel, som döljs av förardörren när den är stängd. skruv som sitter i ett hål på höger sida av instrumenthuset. 2-4 skruvar nere vid benen. 4 skruvar under rattstången precis bakom ratten. skruv under trekantig lucka uppe vid rutan. massa skruvar i mittkononsollen (där får du leta själv. tror det är de flesta.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
janerikv

Post by janerikv »

robert306gti wrote:
Cylinderhatten wrote:

skruv på sidan av instrumentpanel, som döljs av förardörren när den är stängd. skruv som sitter i ett hål på höger sida av instrumenthuset. 2-4 skruvar nere vid benen. 4 skruvar under rattstången precis bakom ratten. skruv under trekantig lucka uppe vid rutan. massa skruvar i mittkononsollen (där får du leta själv. tror det är de flesta.

ja det är nog bra att börja i rätt ände hehe. glömde.
no peugeot =(
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Sitter det inga muttrar under plastsjoket över luftintaget bakom huven? Det sitter tre muttrar på pinnbultar där på 309:an iaf.
EN 14497
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

jo där sitter 2st en ipå var sida, iaf på min 88 sen vet ja inte om d e samma på den äldre inredningen.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

robert306gti wrote:
Cylinderhatten wrote:

Låter som du beskriver den "nya" instrumentpanelen 88-
Jag har ju den gamla.

R.O.B.

Post by R.O.B. »

är det inte i mittkonsollen det skiljer mellan dem? annars får du köra den taktiken jag körde... skruva loss alla skruvar jag hittade... sen drar man och kollar vad det tar emot... till slut har man tatt alla skruvar.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

robert306gti wrote:är det inte i mittkonsollen det skiljer mellan dem? annars får du köra den taktiken jag körde... skruva loss alla skruvar jag hittade... sen drar man och kollar vad det tar emot... till slut har man tatt alla skruvar.

Har för mig att det mesta skiljer.
Får köra på ryck och slit taktiten och sen se vart det sitter fast och förhoppningsvis tillslut få loss en hel instrumentpanel. :?

205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

börja i mitten sen där bakom lär sitta några st osv osv dom mest oåtkomliga ställena brukar dom sitta på :x
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Image

:thumbup:

:roll: :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Göran

Post by Göran »

Att byta lampor i instrumenteringen

Dra loss de tre fläkt-vreden, under de två yttersta sitter två skruvar, lossa å ta loss plattan runt vreden
Under denna sitter två skruvar till i överkant, lossa dessa
Pilla med hjälp av en liten skruvmejsel loss den lilla trekanten uppe på instrumenteringen. Den sitter kastknäppt å låter som den går sönder när den släpper men bänd bara lite försiktigt. Under denna sitter en skruv, lossa
Pilla loss myntfacket på samma sätt. Under denna sitter också en skruv, lossa
Under ratten finns en plastkåpa. Denna sitter med 4 skruvar, lossa och ta bort kåpan
Kryp in under ratten. Där ser du två hål ganska långt ut. I varge sitter en skruv, lossa
Nu ska du få bort hela instrument-konsoll-skalet. Det sitter fäst på ett ställe till. På vänster sida i närheten av fläktutblåset finns ett litet hål i plastkåpan. I där sitter en torx-skruv. Den går å skall inte skruvas ut utan bara lossas (är nån fort av klämma som den drar åt). När du lossat lite på den är det bara att grabba om hela alltet å försöka lossa det lite försiktigt. Är inte lätt men visa vem som bestämmer.
Nu har du mätartavel-huset fritt. Detta sitter med två skruvar, lossa
På baksidan sitter fem stora kontakter, ta loss dem. In bakom där ser du även ett stort vitt fäste till hastighetsmätarwiren, grabba tag i den å lossa.
Nu kan du lyfta loss huset som sitter nerstucket med två piggar.
Bakpå ser du en massa svarta pluppar, vrid på dem å dra ut så sitter en liten vit lampa nerstucken i varge. Byt alla lampor du ser på en gång. De är antagligen runt 13 år allesammans å pajjar förr eller senare. Testa att alla nya funkar INNAN du skruvar ihop allt igen

Tror jag fått med allt, lycka till!
Post Reply