Kraftigt "knäpp/sprak" i högtalarna. 406-00

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
lobster1

Kraftigt "knäpp/sprak" i högtalarna. 406-00

Post by lobster1 »

En kort stund efter att jag statat bilen och satt på stereon, kommer ett ljudligt starkt knäpp. Som en strömstöt eller nått. Ju högre volym jag har dessto högre ljudknäpp. Det kan bli så starkt att jag ibland tror att högtalarna kan förstöras.
- Någon som kan tipsa om hur jag blir av med problemet?

Mvh
Hans J
dado

Post by dado »

Vilken stereo? Original (vilken? cd/kasett?)? Eftermarkands? Modell? Slutsteg? Hur länge har du haft problemet? Varit på service/mekat med bilen strax innan problemet började?

Snåla inte med info då du annars får du lista med 100 möjliga orsaker på ditt problem :) .
lobster1

Post by lobster1 »

Hej
Du har säkert rätt. Ska försöka lägga till lite info.

Steron är orginalet som sitter i 406 3,0 SVE. Har inte manualen här så jag kan inte ge exakt modellbetckning.
Köpte bilen i februari och felet upptackte jag redan på hemresan. Bilen har haft en ägare före mig, med exemplarisk service så lite konstigt är det att inte felet åtgärdats. Jag har inte haft inne bilen på service. Felet kommer oavsett om jag använder cd, radio eller kassett. Jag har i min okunnighet gissat att felet ligger utanför radion, kanske nått relä som slår till eller en kondensator som plötsligt släpper ifrån sig ström.
Tacksam för alla tips.
Mvh/Hans j
Post Reply